ŚWIATOWY DZIEŃ KONSUMENTA DLA UKRAIŃCÓW

Polskie urzędy we wspólnej akcji dla konsumentów z Ukrainy. Rzecznik Finansowy zwraca się z prośbą o szeroką dystrybucję publikowanych porad prawnych wśród osób i instytucji pomagających uchodźcom.

Rzecznik Finansowy przystąpił do akcji informacyjno-edukacyjnej polskich urzędów, której celem jest zapewnienie obywatelom Ukrainy praw konsumenckich przysługujących wszystkim obywatelom Polski i Unii Europejskiej. Rzecznik Finansowy apeluje do wolontariuszy, mediów, innych urzędów centralnych i samorządów o przekazywanie publikowanych komunikatów, porad i ostrzeżeń dotyczących produktów finansowych i ubezpieczeniowych gościom z Ukrainy.

Co roku 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta na pamiątkę wystąpienia prezydenta USA Johna F. Kennedy’ego sprzed 60 lat. Ogłosił on wówczas, że wszyscy jesteśmy konsumentami i sformułował cztery podstawowe prawa każdego z nas: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji.

Rzecznik Finansowy oraz 6 innych instytucji: Europejskie Centrum Konsumenckie, Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Transportu Kolejowego przygotowują przydatne informacje dla gości z Ukrainy.

Przedstawicie urzędów liczą na to, że ułatwią uchodźcom robienie zakupów, podróżowanie oraz korzystanie z usług, w tym usług i produktów finansowych w Polsce, a także innych krajach Unii Europejskiej. Ponieważ konsumenci w UE chronieni są na podstawie innych przepisów niż w Ukrainie, polskie urzędy chcą przybliżyć obywatelom Ukrainy najważniejsze zagadnienia naszego prawa w przystępny sposób.

Zdaniem przedstawicieli Biura Rzecznika Finansowego, w obecnej sytuacji potęgują się działania nieuczciwych podmiotów, które wykorzystują trudne położenie ofiar wojny i mogą proponować im zawarcie umów na bardzo niekorzystnych warunkach.

Dlatego Rzecznik Finansowy zwraca się z prośbą do wolontariuszy, przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych oraz innych urzędów centralnych i samorządów, o możliwie szeroką dystrybucję komunikatów, porad i ostrzeżeń przygotowywanych przez ekspertów Biura Rzecznika Finansowego i publikowanych na stronie www.rf.gov.pl oraz w mediach społecznościowych.

Wczoraj Rzecznik Finansowy interweniował w związku z otrzymanymi sygnałami o emisjach reklamy krótkoterminowych pożyczek „Kapusta.24”. O wyjaśniania zwrócił się zarówno do spółki, której produkt znalazł się na reklamie, jak i do Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych. Rzecznik Finansowy zapewnił we wczorajszym komunikacie, że będzie reagował na wszelkie sygnały dotyczące nieprawidłowości związanych z produktami i usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi oferowanymi obywatelom Ukrainy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Przystępując do akcji „Wszyscy jesteśmy konsumentami”, Rzecznik Finansowy opublikował materiał informacyjny w języku polskim i ukraińskim, zawierający porady, o których należy pamiętać, zawierając umowę pożyczki.

Dziś także Rzecznik Finansowy uruchomił specjalny adres e-mailowy ua-porady@rf.gov.pl, na który obywatele Ukrainy w rodzimym języku mogą kierować zapytania, wątpliwości i prośby o poradę dotyczące produktów i usług finansowych oraz ubezpieczeniowych oferowanych na polskim rynku.

Od dzisiaj na stronach Rzecznika Finansowego i na jego kanałach w mediach społecznościowych, sukcesywnie pojawiać się będą kolejne porady związane z prawami i obowiązkami konsumenta usług finansowych. Dodatkowo strona internetowa Rzecznika Finansowego, dostępna obecnie po polsku, angielsku i francusku, zostanie wkrótce wzbogacona o wersję w języku ukraińskim.

Działania innych urzędów

W poradniku „Twoje prawa w Polsce – VADEMECUM KONSUMENTA” (https://www.uakonsument.uokik.gov.pl), opracowanym w języku ukraińskim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skupił się na podstawowych prawach konsumenckich. Goście z Ukrainy dowiedzą się z niego m.in.:

  • gdzie szukać bezpłatnej pomocy prawnej,
  • co zrobić, gdy kupiony produkt okazał się wadliwy,
  • jakie zasady obowiązują przy zakupach w sklepach stacjonarnych, a jakie – w internetowych,
  • jak bezpiecznie kupować w sieci.

Wejdź także na strony innych partnerów Światowego Dnia Konsumenta:

Europejskie Centrum Konsumenckie: Jeśli planujesz wyjechać z Polski do innego kraju, zapoznaj się z podstawowymi informacjami w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii

Komisja Nadzoru Finansowego: Informacje na temat ubezpieczycieli i banków – wyszukiwarka podmiotów

Urząd Komunikacji Elektronicznej: Porady, jak korzystać z usług operatorów telekomunikacyjnych

Urząd Ochrony Danych Osobowych: Jak chronić dane osobowe i prywatność oraz jak bezpiecznie poruszać się w internecie

Urząd Transportu Kolejowego: Informacje na temat możliwości bezpłatnego podróżowania koleją. Dowiedz się też, jakie masz prawa jako pasażer

A jeśli szukasz noclegu, pomocy humanitarnej, transportu lub innej formy wsparcia, wejdź na stronę pomagamukrainie.gov.pl