Ogólnopolska kampania społeczna „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”

Rzecznik Finansowy przyłączył się do ogólnopolskiej kampanii społecznej „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” zainicjowanej przez Prezesa UOKiK.

UOKiK ostrzega przed najczęściej występującymi formami oszustw, mającymi na celu kradzież danych konsumentów.

Przestępcy stosują coraz bardziej wyszukane metody wyłudzenia danych. Coraz częściej podszywają się pod pracowników banków, instytucji, urzędów wysyłając fałszywe SMS-y, e-maile czy linki do płatności.

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości i bezpieczeństwa konsumentów.

Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanymi spotami.

Spot nr 1:

Spot nr 2:

Szczegółowe informacje oraz komplet materiałów dostępny jest na stronie UOKiK – Edukacja – Działania edukacyjne – Stracisz dane, stracisz pieniądze!

Od wielu lat Rzecznik Finansowy konsekwentnie ostrzega przed nowymi metodami kradzieży środków z konta bankowego oraz coraz częściej interweniuje w sprawie utraty środków przez klientów banków w wyniku nieautoryzowanych transakcji.

Wielokrotnie w swoich komunikatach oraz publikowanych raportach Rzecznik przypominał, jakie prawa przysługują klientom banku w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Unijne i polskie przepisy określają termin zwrotu środków wynikających z nieautoryzowanej transakcji w oparciu o tzw. zasadę D+1. Oznacza to, że pieniądze powinny wrócić na konto klienta nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania zgłoszenia od klienta. Jedynym wyjątkiem od zasady zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji w tym terminie jest uzasadnione i należycie udokumentowane podejrzenie próby oszustwa ze strony klienta. 

Dotychczasowe komunikaty dotyczące nieautoryzowanych transakcji dostępne  są pod poniższym linkiem: nieautoryzowane transakcje – Rzecznik Finansowy (rf.gov.pl)

Polecamy również uwadze strony uokik.gov.pl oraz finanse.uokik.gov.pl, gdzie dostępne są między innymi – przygotowane przez UOKiK i Rzecznika Finansowego – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nieautoryzowanych transakcji: zakładka FAQ – finanse.uokik.gov.pl/faq/