Autocasco bardziej elastyczne i coraz tańsze

Jeszcze dziesięć lat  temu polisę autocasco miał wykupiony co piąty kierowca, gdy obecnie prawie co trzeci. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w ub.r. liczba posiadaczy pojazdów mających nieobowiązkowe AC po raz pierwszy w historii polskiej motoryzacji przekroczyła 5 mln i w najbliższych latach ma rosnąć w tempie kilku procent rocznie - podaje "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 26.01.2011 r.). Przy czym w ciągu ostatnich dwóch latach średnia składka za ubezpieczenie AC potaniała o 15 proc. i kosztuje niecałe 1000 zł Według gazety, jest to efektem  rosnącej konkurencji pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi, które coraz elastyczniej podchodzą do oczekiwań klientów. A wraz ze wzrostem zainteresowania nieobowiązkowymi polisami spadają ich ceny. Jest to w dużym stopniu wynik wprowadzenia na rynek tanich, cząstkowych ubezpieczeń dla  uboższych kierowców;    tych zamożniejszych  mają skusić zestawy all inclusive z usług typu concierge - pisze dziennik. Według  Marcina Tarczyńskiego z  Polskiej Izby Ubezpieczeń "firmy odchodzą od sprzedaży standardowego ubezpieczenia autocasco. Pojawia się coraz więcej ofert obejmujących np. wyłącznie kradzież pojazdu (...) Takie propozycje cieszą się zainteresowaniem wśród klientów, którzy ufają swoim umiejętnościom i nie boją się, że spowodują stłuczkę czy wypadek, a jedynie chcą się zabezpieczyć przed skutkami kradzieży". To pozwala zaś zakładom  obniżyć wysokość składek nawet o połowę.

Rolnik zapłaci 2 euro kary za każdy nieubezpieczony hektar upraw

Rolnikom grozi kara w wysokości 2 euro od każdego hektara, który powinien zostać ubezpieczony. Oprócz tego nieubezpieczeni rolnicy w przypadku klęski żywiołowej na terenie gospodarstwa rolnego nie będą mogli liczyć na pomoc państwa, wypłacaną w takich wypadkach. Tymczasem odnotowano  brak ubezpieczenia co najmniej połowy upraw i stad hodowlanych - donosi "Rzeczpospolita"(Nr z 27.01.2011 r.). Dziennik przypomina, że  zgodnie z postanowieniami  ustawy  z 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, rolnicy, którzy zawrą umowę ubezpieczenia, mogą otrzymać 50 proc. dopłaty do składki w przypadku określonego rodzaju upraw i zwierząt.

Warta chce rosnąć szybciej niż rynek

TUiR Warta SA  chce rosnąć szybciej niż rynek - informuje "Puls Biznesu"(Nr z 28.01.2011 r.), powołując się na  Jarosława Parkota, prezesa zarządu ubezpieczyciela. Jak twierdzi  Parkot,  wzrost rynku majątkowego w br. będzie wynosił około 4 proc., natomiast celem  Warty w br. jest osiągnięciu wzrostu  ponad 10 proc.  Szef Warty przyznaje, że do zwiększenia sprzedaży przyczyni się wprowadzany właśnie nowy system prowizyjny, który łączy wynagrodzenie z dynamiką sprzedaży i jakością portfela - pisze gazeta. Jarosław Parkot zapowiada, że za trzy lata Warta chce osiągnąć 10 proc. udziału w rynku majątkowym i 8-9 proc. w rynku  życiowym. Jednak celem ubezpieczyciela  nie jest wyścig o miejsce w rankingu, tylko systematyczny wzrost. "PB" podaje,  że w IV kwartale 2010 r. ubezpieczyciel odnotował 20 proc.  Ponadto, szef  Warty zapowiada zarówno  rozwój sieci agentów wyłącznych o 10 proc. rocznie(ich liczba wynosi obecnie ponad 2 tys.), jak i rozwój  wielu kanałów dystrybucji polis. Według dziennika, ubezpieczyciel z dystansem podchodzi do sprzedaży przez internet.  Jarosław  Parkot uważa, że  przede wszystkim trzeba wspierać dotychczasowych partnerów, a do nowoczesnych trendów podchodzić z umiarem. W "życiówce"  Warta skupi się na ubezpieczeniach z funduszem kapitałowym ze składką regularną, których sprzedaż prawdopodobnie wzrośnie o kilka milionów. Towarzystwo myśli także o ubezpieczeniach medycznych.

W rozliczeniu  PIT 2010  wydatku na OC nie można odliczyć od dochodu osoby niepełnosprawnej

Osoba niepełnosprawna nie może odliczyć od dochodu wydatków na ubezpieczenie OC samochodu, którym dojeżdża na zabiegi rehabilitacyjne - twierdzi  "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 28.01.2011 r.). Gazeta pisze, że chociaż w   ramach ulgi rehabilitacyjnej podatnicy mogą odliczyć m.in. wydatki poniesione na używanie samochodu osobowego ( aby skorzystać z ulgi, należy spełnić warunki ustawowe), udokumentowując  poniesione wydatki, "przedkładając rachunki, faktury czy umowy". Dodatkowo samochód powinien być wykorzystywany do koniecznego przewozu na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne- podaje "DGP", powołując się na Justynę Nowak z  TPA Horwath. Zdaniem Nowak,  ulga przysługuje " nie z tytułu samego posiadania przez osobę niepełnosprawną samochodu osobowego, lecz z tytułu używania go dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi rehabilitacyjne".  Dlatego też - podkreśla gazeta - "odliczanie kosztu ubezpieczenia OC w ramach ulgi może być problematyczne". Dlaczego ? Według Justyny Nowak "odliczenia kwoty ubezpieczenia OC od podstawy opodatkowania może skutkować zakwestionowaniem tego podejścia przez fiskusa, gdyż opłata za ubezpieczenie, jako ponoszona za dany okres z góry, odnosi się do całości tego okresu (posiadania samochodu), a nie do poszczególnych dojazdów na zabiegi (używania samochodu)".

VIG  dokapitalizował PZM
 
VIG dokapitalizowała PZM. Towarzystwo  otrzymało od swojego  właściciela 10 mln zł - donosi  "Parkiet" (Nr z 28.01.2011 r.). Według gazety, która powołuje sie na Klausa Eberharta, prezesa zarządu  PZM,  celem podniesienia kapitału firmy była  poprawa jej  wskaźników bezpieczeństwa. Albowiem - podaje dziennik - wskaźnik pokrycia marginesu wypłacalności środkami własnymi po III kwartale 2010 r. był w PZM na poziomie 104 proc., podczas gdy średnia na rynku  wynosi  196 proc.
"Parkiet" pisze, że VIG od czasu przejęcia kontroli w 2007 r. nad PZM, musi stale dokapitalizowywać spółkę, która w dalszym ciągu nie przynosi zysków ( prezes Eberhart przewiduje wynik netto za 2010 r. na takim samym poziomie jak w 2009 r.)  Ubezpieczyciel  zakłada na  2011 r. osiągnięcie zysku oraz  zwiększenie przypisu składki. PZM chce także zmniejszyć udział ubezpieczeń komunikacyjnych w portfelu - zauważa gazeta.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT