Dalsze podwyżki w komunikacji

Ceny polis samochodowych OC zdrożały od początku 2010 r.  nawet o jedną piątą. Wszystko zależy od klienta. Jedni płacą jedynie o 5 proc. więcej, inni nawet o jedną piątą - ostrzega "Gazeta Wyborcza"(Nr z 27.11.2010 r.).  Według "GW", z  kolejną serią podwyżek 17 mln kierowców zderzy się już od stycznia 2011 r. Jednak  ubezpieczyciele nie chcą się przyznać, o ile podnieśli ceny polis, czy  o ile wzrosną one w 2011 r.  Przedstawiciele firm ubezpieczeniowych tłumaczą, że "obecnie przez walkę o klienta mamy najniższe stawki w całej Europie" - pisze dziennik. Dwukrotnie  mniejsze  niż w Czechach  czy na Słowacji. Z kolei w Austrii polisy są droższe trzykrotnie, a w Luksemburgu nawet czterokrotnie. Na dodatek  ubezpieczyciele polscy  przez ostatnie dwa lata mieli duże wydatki -  w ub.r.  przez sprzedawanie polis OC poniżej kosztów stracili ponad 1 mld zł. Do tego ostatnia sroga zima, a potem letnie powodzie. "Wyborcza" przypomina, że  od  2011 r.   planowana podwyżka  VAT z 22  do 23 proc.  podbije ceny napraw aut w warsztatach i  towarzystwa będą musiały wypłacić wyższe odszkodowania. Stąd kierowcy  powodujący  najwięcej wypadków  muszą liczyć się z  zaporowymi cenami  polis. W walce o klienta towarzystwa zaczęły stosować promocje, na przykład  za przyprowadzenie znajomego czy  sprzedaż wiązaną.  Na przykład stali klienci mogą dostać  zniżkę przy zakupie polis mieszkaniowych. Za kupno  OC na kolejny rok-  dwa miesiące ubezpieczenia mieszkania gratis (przy pakiecie OC i AC-  3 miesiące gratis). Lojalni klienci ubezpieczycieli mogą liczyć na rabaty. I tak na 10 proc. zniżki mogą liczyć klienci Uniqa czy   Allianz.  15 proc. rabatu daje sopocka Ergo Hestia czy  Link4.

Ubezpieczyciele chcą mniej płacić ofiarom wypadków, ułatwiając im powrót do zdrowia, normalnej sprawności i pracy

Polska Izba Ubezpieczeń i Polskie Towarzystwo Medycyny Ubezpieczeniowej rozpoczną pracę nad stworzeniem podmiotu zarządzającego rehabilitacją klientów towarzystw ubezpieczeniowych, którzy zostali poszkodowani w wypadkach –  podaje „Rzeczpospolita” (Nr z 26.11.2010 r.). W opinii dziennika, ma to przynieść oszczędności firmom ubezpieczeniowym z  tytułu szkód osobowych. PTMU i PIU spróbują opracować standardy orzecznicze dla szkód osobowych, które mogłyby ujednolicić wartość odszkodowań przyznawanych przez sądy w przypadkach podobnych szkód. Danuta Gołaszewska, dyrektor zarządzająca Allianz Polska Services twierdzi w gazecie, iż wartość tychże szkód w br. zwiększy się o 40 proc., zaś w 2009 r. poszła w górę o 30 proc. Według Magdaleny Barcickiej, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, jest to spowodowane głównie zróżnicowanym orzecznictwem sądów oraz wprowadzeniem do polskiego prawa w 2008 r. instytucji zadośćuczynienia po stracie bliskiej osoby. Rosną też koszty leczenia oraz rent. " Wyroki dotyczące szkód osobowych czasem przekraczają 1 mln zł" – przyznaje Barcicka .
W tej chwili w Polsce rehabilitację ofiarom wypadków proponuje Ergo Hestia. Nad zaoferowaniem takiej usługi pracują PZU oraz Allianz.

Większe straty Signal Iduna Polska TU

Grupa Signal Iduna Polska opublikowała wyniki za 3 kwartały 2010 r. - informuje  "Gazeta Ubezpieczeniowa"(www.gu.com.pl z 25.11.20101 r.).  Znaczący wpływ na efektywność ubezpieczyciela  miały m.in. tegoroczne upadłości biur podróży - zauważa "GU". I tak,  Signal Iduna Polska TU po 3 kwartałach 2010 r. wykazała stratę finansową na poziomie ( –) 12,96 mln zł , czyli o ponad 8,2 mln zł więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (-) 4,75 mln zł. Z kolei dziewięciomiesięczny przypis składki brutto towarzystwa wyniósł 46,82 mln zł, podczas gdy rok wcześniej uplasował się na poziomie 49,7 mln zł. Ubezpieczyciel tłumaczy spadek przychodów ze składek niższą sprzedażą ubezpieczeń turystycznych, na co wpływ miały takie zjawiska, jak katastrofa w Smoleńsku, czy też wybuch wulkanu na Islandii. Spółka odnotowała  siedemnastoprocentowy wzrost rezultatu sprzedażowego w segmencie polis zdrowotnych  oraz 43 proc. wzrost składki przypisanej w ubezpieczeniach majątkowych, osiągnięty m. in. dzięki rozwojowi bancassurance. Natomiast  wynik techniczny towarzystwa wyniósł (–) 14,61 mln zł (- 7 mln zł po 3 kw. 2009 r.). Ubezpieczyciel wypłacił 38,8 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto , a więc  o ponad 1,5 mln zł mniej, niż na koniec września 2009 r. (40,34 mln zł).

Od 7 grudnia br. będzie obowiązywać rozporządzenie MF o stanie portfela reasekuracji

Rozporządzenie ministra finansów w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym raporcie o stanie portfela reasekuracji zakładu reasekuracji wchodzi  w życie  już 7 grudnia 2010 r. - informuje "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 25.11.2010 r.). W związku z tym Komisja Nadzoru Finansowego otrzyma  razem z rocznym sprawozdaniem finansowym za 2010 r. także roczny raport o stanie portfela reasekuracji zakładu reasekuracji.  Jak podaje gazeta, raport ten ma  zawierać  m.in. informacje o przypisie składki brutto w ostatnim roku obrotowym, rezerwach składek i rezerwach na niewypłacone odszkodowania i świadczenia brutto.

Potrzebna promocja ubezpieczeń kredytów eksportowych
 
Polskie banki niechętnie kredytują  handel zagraniczny. Jak podaje "Puls Biznesu"(Nr z 25.11.2010 r.), do 16 listopada br. KUKE  ubezpieczyła kredyty za 465 mln zł, a  banki rodzime udzieliły kredytów zaledwie za  56 mln zł. Dziennik zauważa, że  większość przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie  KUKE pochodzi z połowy lat 90- tych i najwyższy czas na ich nowelizację. Zygmunt Kostkiewicz, prezes zarządu KUKE rozmawiał z bankami na ten temat. W opinii  banków zmienić należy m.in. definicję polskiego produktu. Także  KUKE chętnie zmieniłaby niektóre przepisy. Dlatego zaproponowała poprawki w ustawie o gwarancjach państwowych. Jednak  - podkreśla gazeta - nie uwzględniło ich  Ministerstwo Finansów. Dlatego też, ze względu na niewielkie szanse na zmianę przepisów, pozostaje promocja ubezpieczeń kredytów eksportowych. W związku z tym Zygmunt Kostkiewicz odbył spotkania z przedsiębiorcami, na których zachęcał do korzystania z polis chroniących eksport.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT