Kiedy zadziała polisa AC ?

Wielu kierowców nie wie, że kupując autocasco, nie kupuje ubezpieczenia "od wszystkiego".  I chociaż każda polisa na pierwszy rzut oka wygląda tak samo, to  różnice mogą być spore -  pisze "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 27.09.2012 r.). Według gazety,  o  tym, jakie ryzyka obejmuje ochroną  nasza polisa AC,   decydują   m.in. długie listy wyłączeń.  Ubezpieczyciel może  je dowolnie skonstruować, a klient albo się z tym zgadza i kupuje polisę, albo nie.  Autocasco to ubezpieczenie dobrowolne – twierdzi w dzienniku  Przemysław Konopka, wiceprezes Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych. Z kolei w opinii  Adama Sankowskiego, szefa PIPUF, blisko 90 proc. kierowców nie ma świadomości, co kupili.  Tymczasem " jeśli kierowca wybiera najtańszą ofertę, polisa nie zawsze zadziała" - ostrzega "DGP".  Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, gdy szkoda wynika z zaniedbania kierowcy, jeśli np.  pozostawi on dowód rejestracyjny lub kluczyki w samochodzie, albo w miejscu, do którego mają dostęp osoby nieupoważnione. Standardowo ochroną ubezpieczeniową nie są objęte  Białoruś, Mołdawia, Rosja i Ukraina – tłumaczy w gazecie  Arkadiusz Bruliński z Ergo Hestii. "Na te terytoria polisę można rozszerzyć za dodatkową opłatą".  Zdaniem Przemysława Konopki z PIPUiF, najpełniejsze są  polisy autoryzowane przez producentów, sprzedawane do nowych aut w salonach dilerskich; natomiast  na  drugim końcu są  polisy directowe, z reguły zupełnie „gołe.”

Co z zawodowym OC dla doradców  podatkowych bez  licencji ?

Osoby pomagające podatnikom bez licencji  też powinny podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu OC – podaje "Rzeczpospolita"(Nr  z  27.09.2012 r.),  powołując się na  samorząd doradców, który twierdzi , że na razie nie otrzymał żadnych oficjalnych projektów w tej sprawie. Tymczasem - pisze gazeta -  Ministerstwo Sprawiedliwości  zapowiada  zaś, iż  niektóre proste czynności doradcze przestaną być domeną licencjonowanych doradców podatkowych,  m.in. sporządzanie deklaracji podatkowych, prowadzenie ksiąg i ewidencji w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów oraz udzielanie opinii i wyjaśnień dotyczących podatków i ceł. Na razie nie pojawił się żaden konkretny projekt ustawy. Jak zauważa dziennik,   plany deregulacyjne rządu mają jednak objąć  także zawód doradcy podatkowego.  Ministerstwo Sprawiedliwości zakłada zaś, że "owi doradcy bez licencji nie będą podlegali obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ich działaniami. Taki obowiązek spoczywa dziś na każdym doradcy podatkowym. Kto go nie dopełni, nie może wykonywać tego zawodu."  Przedstawiciele   samorządu  doradców twierdzą  jednak, że ustawodawca w interesie konsumentów powinien nałożyć obowiązek ubezpieczenia OC na osoby dokonujące prostych czynności doradczych. Tomasz Michalik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych podkreśla, że  "przepisy określające status takich osób powinny przewidzieć zakres ubezpieczenia, konsekwencje niedopełnienia takiego obowiązku i formy kontroli zawarcia ubezpieczenia przez właściwe organy (...) Osoba świadcząca usługi prostego doradztwa powinna być też zobowiązana do okazywania dokumentu takiego ubezpieczenia na żądanie klienta".
Dzisiaj doradcy podatkowi zgodnie z  rozporządzeniem  ministra finansów  zawierają umowy ubezpieczenia OC na kwotę gwarancyjną co najmniej 10 tys. euro;  roczna składka przy takiej kwocie wynosi 520 zł.   W  praktyce - podkreśla "Rz" -  wielu doradców dobrowolnie kupuje polisy na znacznie wyższe kwoty, ponieważ wymaga tego większa skala działalności ich kancelarii.

Pośrednikom ubezpieczeniowym pomaga internet

Kanał elektroniczny stał się ulubionym sposobem ubezpieczania się zapracowanych ludzi mieszkających w wielkich miastach  - podaje  "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 21.09.2012 r.).
Tylko w pierwszej połowie 2012 r.  przez telefon i internet sprzedano w Polsce ponad 3 mln ubezpieczeń za  ponad 600 mln zł. Według dziennika, poprzez   kanał  direct  sprzedaje się około 4 proc. wszystkich ubezpieczeń majątkowych. "Ubezpieczyciele liczą, że w szybkim tempie ta proporcja ulegnie podwojeniu" - pisze "DGP".
W opinii gazety, nie  oznacza to problemów dla agentów ubezpieczeniowych, a wprost przeciwnie,  agenci zyskali  nawet  ułatwienia w pracy  np. usługę Google Maps, która   pozwala  ubezpieczać nieruchomości bez konieczności wizyty na miejscu. Pośrednik może bowiem  obejrzeć  zdjęcia obiektu do ubezpieczenia  w internecie.
Pomocne  mogą się okazać także media społecznościowe, jak Facebook, za pomocą którego klienci wymieniają się uwagami czy  proszą o radę. Ponadto, istnieją internetowe porównywarki ubezpieczeń. Zdaniem  Marcina Niewiadomskiego z  zarządu Link4, "kontynuowany będzie równoległy rozwój tradycyjnych kanałów sprzedaży ubezpieczeń i modelu directowego, czyli przez internet i telefon. Już dziś oba sposoby przenikają się – „directy” korzystają z pomocy multiagencji, a tradycyjni ubezpieczyciele sprzedają polisy przez internet".

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT