Na nartach bezpieczniej z polisą

Wypadek  na nartach  podczas zimowego wyjazdu za granicę może kosztować narciarza  nawet powyżej 10 tys. euro,   jeśli wcześniej nie zaopatrzył się w odpowiednią  polisę - ostrzega "Gazeta Wyborcza"(Nr  z 07.12.2012 r.). Tymczasem jedynie co drugi Polak wyjeżdżający za granicę na własną rękę wykupuje polisę podróżną - twierdzi dziennik, powołując się na  ostatnie badania  ubezpieczycieli. Polacy sądzą bowiem, iż   wystarczającą ochronę zapewni im Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ ), ta jednak " nie pokrywa m.in. kosztów prywatnej opieki zdrowotnej czy - w razie konieczności - transportu do kraju. Natomiast   podstawowe ubezpieczenie podróżne często nie obejmuje wypadków podczas wspinaczek górskich, a nawet pływania.  Ponadto, suma ubezpieczenia  jest niewysoka i może nie wystarczyć na pokrycie kosztów leczenia, pobyt w szpitalu czy transport do kraju. "Koszty ratownictwa ze stoku, diagnostyka, pomoc ambulatoryjna, ewentualnie pomoc szpitalna i operacja oraz transport do Polski mogą przekroczyć najczęściej wybieraną sumę ubezpieczenia kosztów leczenia w wysokości 10 tys. euro" - szacuje dziennik. W opinii Magdaleny Oszczak, eksperta ubezpieczeń turystycznych w AXA, kupując polisę "narciarską",  trzeba więc liczyć  się z o 20 proc. wyższą składką.

Tańsze polisy dla flot

Na koniec 2012 r.  ceny ubezpieczeń komunikacyjnych dla flot  "zjechały" w dół o blisko  20-25 proc.  cen tych  polis z 2011 r. - donosi "Puls Biznesu"(Nr z 11.12.2012 r.). Ponadto,  oprócz  pakietów promocyjnych, ubezpieczyciele w " kwotowaniu " ubezpieczeń dla klientów flotowych są także znacznie bardziej elastyczni.  Według "PB",  każda firma o "przyzwoitej" rentowności może liczyć na niższą stawkę. Gazeta tłumaczy  spadek cen ubezpieczeń dla flot  m.in. częściowym  wycofaniem  się z tego segmentu rynku polis komunikacyjnych  dużych towarzystw,  takich jak   PZU SA, Ergo Hestia  czy Allianz.  Natomiast  tzw. "mniejsi gracze" rynkowi jak InterRisk, Uniqa czy  Gothaer  zaczęli walczyć o klientów - pisze dziennik. Zdaniem Franza  Fuchsa, prezesa VIG,  ze względu na rosnącą wartość i liczbę szkód zagranicznych i osobowych potrzeba raczej podwyższenia cen polis, a nie ich obniżki.

Komunikacyjne OC  znów na minusie

Po trzecim kwartale 2012 r. towarzystwa ubezpieczeniowe  znów  odnotowały  stratę z  komunikacyjnego OC  - donosi "Dziennik Gazeta Prawna" (Nr z 07.12.2012 r.). Według gazety, początek  bieżącego roku był dla ubezpieczycieli bardzo dobry -   po pierwszym kwartale,  po raz pierwszy od lat,  wypracowali 28 mln zł zysku, a  drugi kwartał zakończyli wynikiem 15 mln zł.  Przede wszystkim   wzrosła  rentowność  polis AC. W opinii "DGP", jest to  to efektem  mniejszej liczby zgłaszanych szkód. W pierwszych dziewięciu miesiącach ub.r. odnotowano ich 618 tys., do końca września br.  tylko 542 tys. Lider rynku – PZU – zapewnia w gazecie, że ma coraz mniej zgłoszeń szkód. Jarosław Parkot, szef Warty twierdzi zaś,  iż firma jest   rentowna w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych.
W stosunku do III kw. 2011 r. towarzystwa odnotowały  liczbę  szkód   mniejszą  o 47 tys., ale  wypłaty z tego tytułu  wzrosły o około  15 mln zł.  Przy tym  "ubezpieczyciele nie mają gwarancji, że poszkodowani poprzestaną na uzyskanych kwotach" - pisze dziennik.  Dodatkowe roszczenia mogą się pojawić nawet kilka miesięcy po wypłacie świadczenia -  część firm  w związku z tym  tworzy  dodatkowe rezerwy.  Jak  podkreśla "DGP",  zapewne to jest powodem, dla których rentowność OC jest znowu ujemna.
Zdaniem  Marcina Tarczyńskiego z  Polskiej Izby Ubezpieczeń,  "spadek wyniku technicznego poniżej zera zwiastuje raczej kontynuację podwyżek cen OC", a  mówienie o trwającej wojnie cenowej na rynku OC było przedwczesne. " Z danych jasno wynika, iż średnia składka za OC po trzecim kwartale roku wzrosła o ok. 4,3 proc. w porównaniu z trzema kwartałami 2011 roku" – twierdzi w gazecie  Tarczyński z PIU.  W jego opinii, dużą rolę odgrywa tu uruchomienie przez UFG  bazy szkodowości kierowców. " Pozwala ona na weryfikację praw klientów do zniżek za ubezpieczenie (...)  część klientów woli więc nie zgłaszać drobnych szkód, a zachować prawa do zniżek".
Firmy wypracowały z polis komunikacyjnych aż 505 mln zł zysku, co oznacza wzrost w porównaniu z II kw. 2012 r. o 170 mln zł, a w stosunku do III kw. 2011 r. – aż o prawie 300 mln zł.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT