Nowe przepisy dodają nowe obowiązki pośrednikom

Proklienckie zmiany, które od 11.02.2012 r.  wprowadziła w życie nowela przepisów dotycząca m.in. polis motoryzacyjnych, dla ubezpieczycieli oznacza  bardziej skomplikowane procedury. W opinii Beaty Mrozowskiej,  radca prawnego  w Hogan Lovells, "wprowadzenie części nowych przepisów będzie się wiązać z problemami organizacyjno-prawnymi dla towarzystw. To zaś przekłada się na zwiększenie kosztów świadczonej usługi ubezpieczeniowej i ochrony. Konsumenci zapłacą więcej " - pisze "Rzeczpospolita"(Nr z 10.02.2012 r.).  Gazeta zauważa, że w związku z tym, iż   zniknie np. problem podwójnego ubezpieczenia, to powstanie inny. "Ustawodawca nie dał ubezpieczycielom prawa do żądania udokumentowania przez posiadacza pojazdu faktu zawarcia umowy u innego ubezpieczyciela, więc zobowiązani jesteśmy bazować na oświadczeniu klienta. Może to spowodować w przypadku fałszywego oświadczenia, że posiadacz pojazdu nie będzie w ogóle ubezpieczony w zakresie OC"  – zauważa  dziennik. Zdaniem Łukasza  Błaszczaka, eksperta  ds. ubezpieczeń komunikacyjnych Aviva, "zmiany w ustawie poprawiają sytuację klienta w relacji z ubezpieczycielem, ale wymagają bardziej świadomego podejmowania decyzji dotyczących ubezpieczenia swojego pojazdu. Trzeba pamiętać przy tym, że te regulacje dotyczą umów zawieranych od 11 lutego br." Nowością  jest na przykład to, że   umowę komunikacyjnego OC będzie można, wypowiedzieć u agenta, co - pisze gazeta - może przełożyć się na wzrost popularności kanału direct. "Firmy będą promować wypowiadanie umów przez nowoczesne kanały komunikacji, aby dokumenty nie zalegały u agentów i nie dochodziło do opóźnień. W takim wypadku ubezpieczyciel będzie musiał zwrócić pobrane pieniądze" - wyjaśnia dziennik.
"Prawnicy zwracają także uwagę" - podkreśla "Rzeczpospolita" -  że "w przypadku znaczącej liczby agentów związek z ubezpieczycielem stanowi tylko niewielki segment działalności. Zgodnie z nowelą będą musieli oni wykonywać nowe obowiązki, niezwiązane z podstawową działalnością".

KNF  zaleci  PZU SA pozostawienie w  firmie 25 proc. dywidendy


Zdaniem Andrzeja Jakubiaka,  przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, organ nadzoru  będzie zalecać, aby PZU SA  zostawił w spółce 25 proc. zysku za 2011 r. - podaje "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 09.02.2012 r.). Andrzej  Jakubiak poinformował, iż KNF przygotowuje   stanowisko, w którym  będzie prosić " żeby PZU zatrzymało 25 proc. z zysku za 2011 w spółce" - pisze gazeta.
"DGP" przypomina, iż dzień wcześniej  Andrzej Klesyk,  prezes PZU SA poinformował, że "spółka może wypłacić dywidendę bliską górnej granicy 50 -100 proc. z   zakresu wyznaczonego w polityce dywidendowej, choć zapewne nie 100-proc., ale z decyzją co do wysokości dywidendy czeka na rekomendację KNF".

Nawigacja satelitarna w aucie obniży wysokość  składek ubezpieczeniowych

Holenderski producent urządzeń nawigacji satelitarnej TomTom Business Solutions umożliwi firmom ubezpieczeniowym różnicować składki w zależności  od dobrej lub ryzykownej jazdy klientów - informuje "Rzeczpospolita" (Nr  z  08.02.2012 r.). Według Thomasa Schmidta, dyrektora TomTom Business Solutions wejście firmy na rynek ubezpieczeń ze sprawdzoną technologią zarządzania flotami stawia ją  "w czołówce działań, które mogą zrewolucjonizować branżę ubezpieczeń samochodowych". Rozwiązanie TomToma daje zmotoryzowanym kontrolę nad wartością ich polisy poprzez wykorzystanie ich sprawności w prowadzeniu pojazdu, zachowania się w różnych sytuacjach.  Dziennik wyjaśnia, iż   TomTom związał się z brytyjską firmą ubezpieczeniową Motaquote i oferuje pierwszy nowy produkt z zakresu ubezpieczeń o nazwie Fair Play, który zapewnia niższe składki kierowcom jeżdżącym bezpiecznie. Kierowcy, którzy zgodzą się korzystać z nowego produktu ubezpieczeniowego otrzymają odpłatnie urządzenie TomTom. Zainstalowane w  pojazdach będą śledzić ich zachowanie i zwyczaje, a  ubezpieczyciel  będzie mieć do tego podgląd.  TomTom  w br.  zamierza rozszerzyć  produkcję dla innych ubezpieczycieli w Europie i   liczy na tysiące klientów.
Konsumenci, którzy  kupią aparat TomTom natychmiast otrzymają niższą składkę, o ile obiecają stosować się do wskazań tego urządzenia – twierdzi gazeta. I podkreśla. że największymi rywalami Holendrów są Garmin, Gogle i Nokia.

Link4 zainteresowany wykorzystaniem w dystrybucji polis sieci sprzedaży  firm z segmentu utilities

Być może już wkrótce rynkowym standardem stanie się ubezpieczenie mieszkania przy okazji płacenia rachunku za energię elektryczną, gaz czy wodę - twierdzi "Puls Biznesu"(Nr z 10.02.2012 r.).  Według gazety,  alternatywnymi sposobami dotarcia do klientów  są  zainteresowani ubezpieczyciele, licząc,  iż  dzięki nim znacząco zwiększą sprzedaż. "PB" podaje, że Link4, lider rynku direct w Polsce  obecnie  poszukuje możliwości rozwoju  nowych kanałów dystrybucji polis poza internetem i telefonem. Jak oświadczył dziennikowi Igor Rusinowski, członek zarządu Link4,  jeszcze w tym półroczu  towarzystwo spodziewa się podpisania pierwszych umów o sprzedaży ubezpieczeń za pośrednictwem firm z segmentu utilities.  Rusinowski powiedział, że ubezpieczyciel jest mocno zainteresowany rozwojem dystrybucji produktów w tym kanale. "W grę wchodzi nie tylko branża energetyczna, ale także dostawcy ciepła, wody, a nawet firmy odbierające odpady" - pisze dziennik.

TUiR Warta SA: wysoki wzrost składki i zysku w 2011 r.

Grupa Warta zebrała w 2011 roku prawie 4,8 mld zł składek, w tym 2,3 mld zł  przypisu (wzrost  o 14,2 proc.) odnotowała spółka majątkowa ubezpieczyciela - informuje "Onet.pl" (www.onet.pl z 13.02.2012 r.), powołując się na Jarosława  Parkota, prezesa spółki. Natomiast zysk netto TUiR Warta SA w 2011 r. wyniósł 119,9 mln zł ( w 2010 r. było to 1,2 mln zł). Według Parkota,  w ramach reorganizacji spółka zmniejsza  zatrudnienie w centrali (zmniejszono liczbę stanowisk kierowniczych o 93),  zaś zwiększa  zatrudnienie w sprzedaży. Proces uproszczania zarządzania firmą  ma zakończyć się do końca I kwartału 2012 roku. Jak podaje portal,  grupa Warta szacuje, że w 2012 r.  składka zebrana przez spółkę  majątkową TUIR Warta SA oraz zysk ubezpieczyciela  wzrosną  w tempie dwucyfrowym. "Przewidujemy, że rentowność będzie wzrastała w tempie dwucyfrowym" - twierdzi  Parkot. Według szefa grupy, firma chce łączyć  tradycyjne i nowoczesne kanały sprzedaży. "Musimy zwiększać ilość placówek, partnerów. Musimy rozwijać zdolność sprzedażową poprzez rozszerzenie dostępu dla naszych klientów" - stwierdził prezes Warty.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT