Odszkodowanie dla kredytobiorcy prosto od ubezpieczyciela

Kredytobiorca będzie mógł dochodzić wypłaty odszkodowania bezpośrednio od ubezpieczyciela. Prawo do odszkodowania będzie miała po jego śmierci także  rodzina ubezpieczonego. Jak  wyjaśnia "Gazeta Wyborcza"(Nr  z 06.04.2012 r.), jest to efekt rozmów Komisji Nadzoru Finansowego  ze Związkiem Banków Polskich i Polską Izbą Ubezpieczeń. "GW" przypomina, że chodzi o nieprawidłowości, jakie nadzór znalazł w umowach ubezpieczeń dołączanych do kredytów. Na razie ustalono jedną kwestię -  PIU w ciągu miesiąca zobowiązała się poprawić tzw. rekomendacje dobrych praktyk w taki sposób, żeby umożliwić spadkobiercom wystąpienie na drogę sądową przeciwko ubezpieczycielowi, gdy bank zrezygnuje z odwoływania się od decyzji towarzystwa. Według  Katarzyny Mazurkiewicz  z  KNF, w planach  są kolejne spotkania (rekomendacje zaplanowano na drugą połowę roku). Dziennik podkreśla, iż ubezpieczyciele są "otwarci na dyskusję". Jednak pod warunkiem - twierdzi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU -  że "jakakolwiek zmiana architektury modelu bancassurance nie może przyczynić się do ograniczenia oferty ubezpieczeniowej dla klientów czy tym bardziej likwidacji rynku bancassurance w Polsce."
Gazeta pisze, że PIU zobowiązała się do przygotowania zestawienia regulacji prawnych związanych z bancassurance  w innych krajach, aby możliwy  był wybór możliwie najlepszych rozwiązań dla rynku polskiego.

Firmy z ubezpieczeniem komunikacyjnym tylko od szkody całkowitej ?

Koszty polis są dla firm coraz bardziej uciążliwe. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego   wynika - podaje "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 10.04.2012 r.) -  że w 2011 r.  na ubezpieczenie jednego auta przedsiębiorstwo wydawało statystycznie  2,9 tys. zł. W tym  prawie 1,9 tys. zł pochłonęło AC, a niemal 1 tys. zł wydano na OC. Tymczasem ubezpieczyciele planują kolejne podwyżki stawek ubezpieczeń drogowych dla firm - donosi dziennik,   powołując się na  Krzysztofa Sosnowskiego, dyrektora  ds. operacyjnych Alphabet Polska Fleet Management. Zdaniem gazety,  potwierdzają to inni przedsiębiorcy zrzeszeni w Polskim Związku Leasingu i Wynajmu Pojazdów.  I tak, według "DGP", dla firm nie ma żadnych oficjalnych taryfikatorów stawek, które negocjuje się indywidualnie. Ze statystyk Komisji Nadzoru Finansowego wynika zaś, że stawki OC i AC w 2011 r. w porównaniu z 2010 poszły w górę o 10 proc, a w "niektórych przypadkach koszty ubezpieczeń poszybowały nawet o 20 – 30 proc." – twierdzi dziennik za  Katarzyną Pydych z wrocławskiego Instytutu Keralla, badającego rynek wynajmu samochodów. Zdaniem   Pydych, "bonusy za antyszkodową politykę flotową to mit".  Stawki dla firm są dwa razy wyższe niż płacone przez kierowców indywidualnych za AC i niemal trzy razy wyższe w przypadku OC. Ta dysproporcja po części "wynika z tego, że statystyczny prywatny właściciel jeździ starszym samochodem niż przedsiębiorca" - uważa  Marcin Tarczyński z  Polskiej Izby Ubezpieczeń. Z kolei  Marek Dobkowski z biura rozwoju programów samochodowych w Warcie twierdzi w dzienniku, że  podwyżki dotyczą gównie OC, ponieważ  kierowcy pojazdów flotowych powodują średnio dwu-, a nawet trzykrotnie więcej szkód.
"DGP" pisze, iż  obecnie najbardziej popularne  wśród przedsiębiorców jest  ubezpieczenie komunikacyjne tylko od szkody całkowitej, zwłaszcza  polisa obejmująca wyłącznie kasację samochodu.

PZU SA traci udziały w rynku komunikacyjnego OC


Jeszcze w 2006 roku PZU SA sprzedawał co drugą polisę obowiązkową dla kierowców. Rosnącą konkurencja stopniowo odbiera spółce udziały w rynku. W ciągu pięciu lat udział PZU  w rynku OC spadł z ponad 50 proc. do 28 proc. - donosi "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 12.04.2012 r.). Gazeta podkreśla  jednak, powołując się na  Andrzeja Klesyka, prezesa zarządu towarzystwa, że ten spadek udziałów "zdecydowanie hamuje", a w kolejnych latach ubezpieczyciel  powinien już  wyjść na prostą.   
W 2011 r.  spółka straciła 1 pkt. proc. udziałów w rynku OC, które skurczyły się do 28 proc. Mimo wzrostu cen polis o około 10 proc., straty PZU SA  na ich sprzedaży przekroczyły 100 mln zł. Jednak prezes spółki zapowiada, że ta tendencja się odwróci.
 Andrzej Klesyk twierdzi w dzienniku, ze  „w chwili obecnej będziemy już na takim etapie, że nie powinniśmy tracić udziałów w rynku w najbliższych kilku latach”.
W ub.r.  sprzedaż wszystkich polis ubezpieczeniowych przekroczyła granicę 15 mld zł - pisze "DGP".

Nowe ubezpieczenie do kart kredytowych z BRE Ubezpieczenia

BRE Ubezpieczenia przygotowało nowy Pakiet Travel World - ubezpieczenie do kart kredytowych. Posiadacze kart World MasterCard mBanku i MultiBanku są objęci ubezpieczeniem bezpłatnie - informuje "Prnews.pl" (www.prnews.pl z 12.04.2012 r.). Oferowane od kwietnia br. karty kredytowe World MasterCard wzbogacone zostały o atrakcyjny pakiet ubezpieczeń, uwzględniający  potrzeby klientów i  zapewniający  m.in. pokrycie kosztów leczenia do kwoty 100 tys. zł, transport  medyczny do 200 tys. zł, organizację natychmiastowej pomocy, ubezpieczenie opóźnienia dostarczenia bagażu i opóźnienia odlotu. Zakresem ubezpieczenia objęty jest dodatkowo pobyt w szpitalu w wyniku nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania, mający miejsce podczas podróży zagranicznej oraz świadczenie z tytułu śmierci lub trwałego inwalidztwa w wyniku nieszczęśliwego wypadku.
Renata Mordaka, dyrektor Departamentu Bancassurance w BRE Ubezpieczenia uważa, że nowością jest wprowadzenie nowych ryzyk w zakresie ochrony:  odwołania  i skrócenia podróży zagranicznej  oraz rabunku rzeczy osobistych podczas podróży.
Z ochrony ubezpieczeniowej może skorzystać posiadacz karty jak i dwie osoby towarzyszące mu w podróży zagranicznej. Polisa obejmuje wszystkie kraje świata z wyłączeniem państw i terytoriów objętych wojną lub wojną domową.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT