PIU chce możliwości wyboru ubezpieczyciela likwidującego szkodę z komunikacyjnego OC

Obecnie poszkodowany w stłuczce komunikacyjnej właściciel auta nie ma wyboru i sam  musi zgłosić swoje roszczenie do ubezpieczyciela sprawcy. Według "Dziennika Gazety Prawnej"(Nr z 14.06.2012 r.),  Polska Izba Ubezpieczeń chce jednak ten system zmienić, tak, aby przy likwidacji szkody  możliwy był wybór, pomiędzy towarzystwem   ubezpieczeń  sprawcy wypadku czy ubezpieczycielem,  które polisę OC posiada poszkodowany.  Jak zauważa  "DGP", "cały projekt wymaga sporo pracy", ponieważ - twierdzi w gazecie Katarzyna Grześkowiak, przewodnicząca komisji ubezpieczeń komunikacyjnych PIU - "towarzystwo musi mieć odpowiednią liczbę likwidatorów szkód, a także środki na obsłużenie swoich klientów, jeśli zdecydują się zlikwidować szkodę u niego (...) Trzeba też wybrać system rozliczeń – czy będą one zryczałtowane, czy też chodzi o zwroty każdej wypłaconej sumy oddzielnie". W opinii  Grześkowiak, "od tego, jaki system rozliczeń zostanie wybrany, zależeć będzie m.in. to, czy system będzie atrakcyjny dla ubezpieczycieli". Zdaniem towarzystw, wprowadzenie możliwości wyboru firmy ubezpieczeniowej do wypłaty odszkodowania spowoduje, iż o  kupnie komunikacyjnego  OC od konkretnego ubezpieczyciela będzie decydować nie tylko cena polisy, ale i "jakość serwisu posprzedażowego".
"To stworzyłoby dodatkową szansę na pozyskanie klientów tym towarzystwom, które szczególny nacisk położyły na jakość serwisu  oraz zainwestowały w budowę efektywnych systemów likwidacji" mówi w  dzienniku Piotr Dyszlewicz, dyrektor biura likwidacji szkód w Ergo Hestii.

Nadzór KNF dla kancelarii odszkodowawczych ?


Ubezpieczyciele zarzucają kancelariom odszkodowawczym, że te "żerują na ludzkimi nieszczęściu", a tzw. odszkodowawcy podkreślają, iż towarzystwa ubezpieczeń  zaniżają  odszkodowania - pisze "Gazeta Wyborcza"(Nr z 15.06.2012 r.). W opinii Rzecznika Ubezpieczonych - podaje "Wyborcza" -  " popularność kancelarii nie bierze się znikąd. To ubezpieczyciele je wyhodowali, zaniżając odszkodowania".  A z danych Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości wynika, że przyznawane świadczenia są zaniżone nawet czterokrotnie.. Według RzU, kancelarie odszkodowawcze  wyszukują klientów m.in. w domach pogrzebowych, na cmentarzach, w prosektoriach czy w szpitalach (rzecznik dostaje od pacjentów  szpitalnych  wiele takich skarg). Tymczasem zdaniem ubezpieczycieli, odszkodowania zależą wyłącznie od rozmiaru szkody, jaką poniósł poszkodowany. Albowiem udział kancelarii w procesie może tylko wywindować wysokość odszkodowania przez wysokie prowizje, jakie pobierają. A wyższe wypłaty to podwyżki cen polis - podkreśla "GW". W opinii Rzecznika - informuje dziennik -  to konkurencja na rynku firm odszkodowawczych (funkcjonuje  już ponad 600 kancelarii)  spowodowała obniżenie cen usług odszkodowawców. Wynoszą one nawet do 30 proc. odszkodowania, ale często od 10  do  15 proc. Po interwencji RzU,  kancelarie   zrezygnowały  też z procentu od renty.
Ubezpieczyciele postulują, aby firmy odszkodowawcze, które działają na rynku a nie podlegają żadnej kontroli,  podlegały  regulacjom na takich zasadach jak inni jego uczestnicy. A pilnować ich przestrzegania powinna Komisja Nadzoru Finansowego. KNF natomiast ostrzega - podaje "GW" - iż  "poddawanie kolejnych bytów nadzorowi nie jest panaceum na wszystkie problemy rynku finansowego. Mogłoby za to mieć skutek przeciwny do zamierzonego. Ograniczyłoby konkurencję i wzmocniło pozycję dużych, wyspecjalizowanych kancelarii. To przełożyłoby się na wzrost cen dla klientów".

Gratisy do polis komunikacyjnych  coraz popularniejsze

Wojna cenowa ubezpieczycieli na rynku polis komunikacyjnych jest już zakończona - twierdzi "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 15.06.2012 r.). W rezultacie "branża, która do niedawna wypłacała więcej odszkodowań, niż zbierała składek, teraz nie traci już na takich polisach". Co nie znaczy, że towarzystwa  przestały  się starać o przyciąganie klientów - pisze gazeta. Temu służą m.in. sprawne serwisy z  szybką likwidacją  szkód oraz wszelkiego rodzaju gratisy. Albowiem, zdaniem Adrianny Bartuś, analityka ubezpieczeniowego Inseco.pl, "klienci lubią otrzymywać bonusy do kupowanej polisy. To może być realna wartość dodana, która wpłynie na wybór danej oferty. Szczególnie jeśli odpowiada konkretnym potrzebom konsumenta". Bonusy mają jednak zwykle ograniczony charakter. Na przykład  do ubezpieczenia OC wiele firm dołącza np. usługę miniassistance - dodaje "DGP". Ubezpieczyciel  zapewnia np.  klientom naprawę auta na miejscu kolizji, albo holowanie (najczęściej z limitem wartości usługi  albo z  limitem dystansu holowania). Firmy udostępniają także  pojazd zastępczy  z nielimitowaną liczbą świadczeń. "Większość ubezpieczycieli oferuje także darmową ogólną pomoc informacyjną. Ubezpieczony może zadzwonić na infolinię i zapytać np. o najbliższe warsztaty samochodowe, pomoc drogową czy hotele" - podaje dziennik."DGP" podkreśla, iż są na rynku towarzystwa, które   nie proponują bonusów, m.in. Ergo Hestia, MTU, HDI i BRE Ubezpieczenia.

PTU SA : wysoki wzrost składki  w I kw. br.
 
Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. odnotowało w I kwartale 2012 r.  przypis  składki brutto 133,4 mln zł, a więc o 25 proc. więcej  w porównaniu z tym samym okresem 2011 r. - donosi "Bankier.pl" (www.bankier.pl z 15.06.2012 r.). Według portalu,  PTU osiągnęła w omawianym czasie wzrost przychodów we wszystkich grupach, w których firma prowadziła działalność. I tak, w ubezpieczeniach szkód rzeczowych i inżynieryjnych było wzrost rzędu 72,5 proc., nieszczęśliwych wypadków - 16,1 proc. oraz odpowiedzialności cywilnej - 15 proc. 
W I kwartale 2012 r.  PTU S.A. wypłaciło 77,4 mln zł  odszkodowań i świadczeń brutto. Koszty działalności ubezpieczeniowej firmy  wzrosły zaś o 12,6 proc.
Ubezpieczyciel wypracował w tym czasie  dodatni wynik finansowy brutto, który  wyniósł 0,5 mln zł. "Bankier.pl" podkreśla, iż  "dynamiczny rozwój portfela jest efektem konsekwentnego wdrażania średnioterminowej strategii przygotowanej wspólnie z inwestorem strategicznym, niemiecką grupą ubezpieczeniową Gothaer. Celem PTU S.A. jest wejście do pierwszej dziesiątki największych krajowych zakładów ubezpieczeń majątkowych i osobowych do końca 2016 roku".
Trwa  restrukturyzacja portfela firmy, zreorganizowano już  pion odpowiedzialny za ubezpieczenia korporacyjne, a dynamicznie rozwija się  współpraca z brokerami. Natomiast  niższe wskaźniki wzrostu PTU S.A. uzyskało głównie w grupach objętych restrukturyzacją np. OC komunikacyjnym.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT