Reklamowa ofensywa directów

Ubezpieczyciele direct,  sprzedający polisy przez telefon i internet ruszają na reklamową wojnę. Mocną promocję swoich produktów rozpoczęła  Aviva Direct; trwają kampanie promocyjne Axy i Liberty - donosi "Dziennik Gazeta Prawna" (Nr z 28.09.2009 r.). I chociaż - pisze dziennik - dotychczasowa   promocja directów była słabsza  niż w ub.r.,  a wydatki towarzystw na ten cel spadły o 27 mln zł i wyniosły 122,3 mln zł , to reklam firm ubezpieczeniowych będzie w mediach jeszcze więcej.  Nową kampanię telewizyjną  zapowiada Link4, lider rynku direct. To efekt działań brytyjskiego RSA,  nowego właściciela Link4 - twierdzi gazeta. Z kolei  Marcin Z. Broda z firmy Ogma, monitorującej rynek ubezpieczeniowy tłumaczy, że towarzystwa będą musiały ostrzej rywalizować o klientów, "bo to dla nich być albo nie być". Ubezpieczyciele tradycyjni także zapowiadają  zwiększenie wydatków na promocję. Według  Michała Witkowskiego, rzecznika PZU SA, ubezpieczyciel planuje dużą jesienną kampanię reklamową, nie ograniczoną tylko do ubezpieczeń komunikacyjnych. PZU w wakacje wydała na reklamy w telewizji prawie 30 mln zł, czyli trzy razy więcej niż w ub.r. Jak zauważa "DGP",  reklamodawcom sprzyja recesja na rynku i obniżki cen czasu antenowego w telewizjach. Według danych AGB Nielsen Media Research ubezpieczyciele od początku 2009 r. do 20 września wydali w  telewizjach na spoty  166,4 mln zł, a więc mniej o 14 proc. niż w ub.r. Jednak dzięki niższym cenom reklam wyemitowano 188,4 tys. spotów, gdy w ub.r. było ich 174,5 tys.(wzrost o 8 proc.)
Jak szacuje AGB Nielsen Media Research, w  sumie pieniądze wydane na promocję directów stanowią 73 proc. całości budżetów reklamowych towarzystw i 81 proc. wszystkich zakupionych spotów.

KUKE ze stratą 15 mln zł

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), ubezpieczyciel należności handlowych  zanotowała w pierwszym  półroczu 2009 r.  stratę 15 mln zł -  podaje "Parkiet" (Nr z 29.09.2009 r.) - podczas gdy   w analogicznym okresie ub.r. KUKE zanotowała  2 mln zł zysku. Według przedstawicieli KUKE, jest to wynik złej kondycji przedsiębiorstw. Jak powiedziała gazecie Agnieszka Marcinkowska z KUKE, korporacja "obserwując rosnące problemy w wywiązywaniu się z płatności handlowych przez polskie i zagraniczne firmy oraz wzrost liczby upadłości, zawiązała bardzo duże rezerwy na niewypłacone odszkodowania oraz ryzyko niewyrosłe". Jej zdaniem, KUKE "jest w o tyle dobrej sytuacji, że ma stabilnych właścicieli". W opinii "Parkietu", pogorszyły sie także wyniki firm prywatnych prowadzących podobną działalność. Na przykład gdy Euler Hermes w I połowie 2008 r.  zarobił 9,3 mln zł, to w  analogicznym okresie2009 r.  zysk firmy był "o jedną trzecią mniejszy".
Udziałowcami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) są: Skarb Państwa reprezentowany przez ministra finansów (87,85proc.) oraz Bank Gospodarstwa Krajowego (12,15 proc.).

Prezes PZU - ubezpieczyciel na giełdzie już w 2010 r.

W opinii prezesa PZU SA Andrzeja Klesyka, PZU "teoretycznie" może zadebiutować na GPW pod koniec I poł. 2010 r., jeśli akcjonariusze ubezpieczyciela osiągną porozumienie - twierdzi "Rzeczpospolita"(Nr z 28.09.2009 r.).  Jak podaje gazeta, najwięksi akcjonariusze PZU SA czyli  Ministerstwo Skarbu Państwa (MSP) i Eureko zgodzili się na ogłoszenie przerwy w piątkowym nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu PZU do  czwartku, to jest do 1 października 2009 r.
"Rzeczpospolita" podkreśla, ze NWZ PZU SA miało zająć się m. in. kwestią wypłaty dywidendy przez ubezpieczyciela, a która może  być jednym z punktów ugody w trwającym od lat sporze na linii rząd - Eureko. Media donosiły bowiem ostatnio, iż  w zamian za odstąpienie od żądania dokończenia prywatyzacji i zobowiązanie do sprzedaży już posiadanych akcji PZU na giełdzie,  Eureko otrzyma od towarzystwa  dywidendę w wysokości szacowanej  na blisko 1 mld euro.
Eureko domaga się realizacji podpisanej ze Skarbem Państwa umowy prywatyzacyjnej (1999) oraz aneksu do tej umowy (2001), na mocy których miało przejąć kolejne 21 proc. akcji PZU. Holendrzy dysponują  obecnie pakietem  akcji ubezpieczyciela  33 proc. minus 1 akcja.  Postępowanie przed Trybunałem  Arbitrażowym w Londynie  na wniosek Eureko zostało zawieszone w maju 2009 r.
 
Rynek assistance rośnie

Rynek assistance wzrósł w I półroczu 2009 r. o 28 proc. Natomiast  wzrost liczby polis był bardzo niewielki, zaledwie o 1-proc. (łącznie 9 mln sztuk). W całym  roku przychody raportujących do polskiego nadzoru towarzystw ubezpieczeniowych ze sprzedaży polis assistance sięgnąć ma  270 mln zł. Jednak ile  będzie wart cały rynek, trudno oszacować, ponieważ  znaczna część składek z tego tytułu trafia do operatorów, którzy podlegają zagranicznym nadzorcom i do nich przesyłają informacje - twierdzi "Dziennik Gazeta Prawna" (Nr z 29.09.2009 r.). Według gazety, do sprzedaży trafiają coraz lepsze ale droższe pakiety usług assistance. Dzięki temu dystrybuujące je podmioty, np. banki czy firmy leasingowe, mają wyższe przychody z prowizji. Obecnie  za podobną liczbę polis płacimy coraz więcej ponieważ pakiety assistance są coraz bardziej rozbudowane, szczególnie w przypadku pakietów kupowanych przy transakcjach leasingowych czy dodawanych do nowych samochodów. I tak, coraz częściej w pakiecie oferowana jest droga opcja gwarantująca samochód zastępczy, droższa w przypadku firm niż klientów indywidualnych, bo to przedsiębiorstwa korzystają z nich szczególnie często. Ze statystyk IPA wynika, że  na 1 tys. pojazdów objętych takim programem z takiego rozwiązania korzysta przeciętnie około 8 klientów indywidualnych rocznie, a w programach flotowych 61. Ale z badań wynika, że klienci oczekują takiej opcji, więc pojawia się ona w ofertach. Coraz częściej w pakietach dodawanych do polis komunikacyjnych pojawia się opcja samochodu zastępczego. Na przykład Ergo Hestia, modyfikując pakiet dodawany do AC, wprowadziła możliwość wynajmu pojazdu zastępczego na 14 dni. Z kolei AXA Direct w reklamowanym pakiecie "midi assistance",  dodawanym do OC komunikacyjnego pozwala wynająć samochód zastępczy na trzy dni, a w wariancie "maksi", dostępnym przy polisach AC,  również jest 14-dniowy termin wynajmu.

Ciech coraz bliżej  wyjścia PTU

Według "Parkietu"(Nr z  30.09.2009 r.), który powołuje się na anonimowe źródła z rynku ubezpieczeniowego,  Polskie Towarzystwo Reasekuracji wróciło do negocjacji w sprawie zakupu pakietu 45,4 proc. akcji Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeń od spółek zależnych Ciechu i złożyło konkretną ofertę - 65 mln zł.
Gazeta przypomina,  że w połowie czerwca br.  prezes PTR Marek Czerski powiedział "Parkietowi",  iż w pierwszych miesiącach br. zarząd PTR prowadził wstępne rozmowy dotyczące dokupienia akcji PTU, które jednak utknęły  w miejscu,  bo Ciech chciał o wiele więcej, niż dawał PTR. Reasekurator posiada już 22,7 proc. PTU i  dzięki transakcji przejąłby kontrolę nad ubezpieczycielem. W opinii dziennika, także  Generali ma powrócić do przerwanych w ub.r.  rozmów o PTU  i "na dniach"  złożyć ofertę, prawdopodobnie o wiele niższą niż rok temu. Mówi się tez o  niemieckiej  firmie ubezpieczeniowej Gothaer Allgemeine Versicherung AG z siedzibą w Kolonii, która ostatnio miała także prowadzić dosyć zaawansowane rozmowy z Ciechem i innymi akcjonariuszami PTU. Zdaniem   Krzysztofa Grada, rzecznika koncernu, "proces wychodzenia grupy Ciech z inwestycji w akcje PTU trwa. Na obecnym etapie nie chcemy komentować jego przebiegu". Komentować informacji "Parkietu" nie chcą także potencjalni inwestorzy.

VIG Polska kupi Wartę ?

Austriacka Vienna Insurance Group może być  bliska zakupu TUiR Warta od belgijskiej grupy KBC - donosi  "Parkiet" (Nr z 29.09.2009 r.), powołując się na informacje  belgijskiego  dziennika L`Echo, który  napisał, że strony się porozumiały co do sprzedaży, a  wartość transakcji wynosi  244 mln euro. Wprawdzie rzecznik KBC zaprzecza, ale gdyby tak się stało,  to Austriacy zajmą drugą - po PZU SA , a przed Ergo Hestią - pozycję na polskim rynku ubezpieczeniowym - prognozuje gazeta.  "Parkiet" przypomina, że już wcześniej pojawiały się spekulacje, że Belgowie chcą sprzedać Wartę, a wśród zainteresowanych kupców wymieniano oprócz austriackiej VIG  niemiecki Allianz oraz  francuską Axę.
W skład  Vienna Insurance Group Polska wchodzą m.in. takie towarzystwa ubezpieczeniowe, jak: Compensa, InterRisk, Benefia oraz PZM TU.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT