SN: odszkodowanie z polisy OC z uwzględnieniem ceny nowych części do auta

Sąd Najwyższy w wydanej 12.04.2012 r.  uchwale (sygn. akt III CZP 80/11)  zakończył praktykę  stosowania niskich wycen części potrzebnych do naprawienia samochodu po wypadku. To już siódma uchwała SN, która prostuje praktyki ubezpieczycieli - podaje "Rzeczpospolita" (Nr z 13.04.2012 r.). Dziennik wyjaśnia, iż chodzi o uwzględnianie przez towarzystwa  amortyzacji , co  "powodowało, że po wypadku dostawało się pieniądze, za które nie można było kupić odpowiednich części do naprawy". Obecnie, zgodnie z orzeczeniem  SN,  firma ubezpieczeniowa  wypłacając odszkodowanie z komunikacyjnego  OC, będzie musiała brać pod uwagę cenę nowych części auta. Gazeta podkreśla, że ostatnio SN orzekł, iż ubezpieczyciele mają obowiązek  zapewnienia samochodu zastępczego kierowcom, których auto ucierpiało w wypadku oraz "pokrycia kosztów zatrudnienia adwokata w sprawach spornych dotyczących odszkodowań".
Sąd Najwyższy zajmował się sprawą na wniosek Rzecznika Ubezpieczonych. Uchwała SN  potwierdziła w pełni stanowisko RzU .

Sprzedano mniej polis ochrony prawnej w 2011 r.


Pomoc adwokata można uzyskać już za kilkadziesiąt złotych rocznie, wystarczy wykupić polisę ochrony prawnej - twierdzi "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 16.04.2012 r.). Według "DGP",  polisa ochrony prawnej "obejmuje także pomoc w trakcie sprawy sądowej. Ubezpieczyciel ponosi koszty bez względu na to, czy klient odnowił polisę".
Z danych Komisji Nadzoru Finansowego  za  2011 r. wynika, że w ub.r. sprzedano 668 tys. takich polis,  o 360 tys. mniej niż w 2010 r. Nie wszystkie firmy odnotowały jednak spadek  sprzedaży tych polis. Na  przykład D.A.S. osiągnęła  wzrost sprzedaży wszystkich polis prawnych (do 48,6 tys. z 44,6 tys. w 2010 r.), a spadku sprzedaży nie doświadczyli też ubezpieczyciele oferujący głównie  rozszerzenie prawne do ubezpieczeń komunikacyjnych, np. OC. I tak, do ponad 35-proc. wzrostu liczby zawartych polis w sektorze klienta indywidualnego  w  2011 r. przyznaje się Concordia Ubezpieczenia. W Avivie zaś około 30 proc. klientów posiadających ubezpieczenie komunikacyjne ma również to dodatkowe rozszerzenie.
Dziennik podkreśla, odnotowaną przez KNF,  niską liczbę wypłaconych świadczeń i odszkodowań. W 2011 r. wypłacono ich niespełna 4 tys. na kwotę ok. 8,15 mln zł. W opinii "DGP", ubezpieczeni często nie pamiętają, że mają takie ubezpieczenie. Np. w  Compensie w 2011 r. z ubezpieczenia ochrony prawnej skorzystano zaledwie 20 razy. Natomiast D.A.S. w  2011 r. wypłacił z tytułu polis ochrony prawnej 4,28 mln zł,  czyli   52,5 proc. wszystkich świadczeń i odszkodowań na rynku.
Ceny rocznych polis ochrony prawnej zaczynają się od 20 zł, a kończą w okolicach 400 zł.

Dla skuteczności assistance ważna precyzyjna informacja dotycząca awarii pojazdu


Zgłaszając nagłą awarię swojego samochodu  część kierowców nie przekazuje precyzyjnych informacji dotyczących zdarzenia - uważa  Starter, firma świadcząca usługi assistance na drodze.. Tymczasem tylko przekazując jak najwięcej szczegółów związanych z awarią, możemy mieć pewność - radzi "Prnews.pl"(www.prnews.pl z 17.04.2012 r.), że usługa assistance drogowego zostanie zrealizowana szybko i efektywnie. Zdaniem mechaników Startera, najczęściej kierowcy błędnie podają lokalizacje postoju zepsutego pojazdu, co wiąże się z  długim  oczekiwaniem  na pomoc, a mechanik przejeżdża dziesiątki kilometrów na próżno, zwiększając koszt usługi. Ponadto- podaje portal - w przypadku pojazdów dostawczych "ważne jest także precyzyjne podanie Dopuszczalnej Masy Całkowitej pojazdu, jego długości, wysokości oraz wagi ładunku. Bez dokładnych informacji mogą być problemy ze zorganizowaniem holowania i na miejscu może okazać się, że przybyły holownik jest za mały, aby przetransportować uszkodzony pojazd".
Zdaniem Piotra Rucińskiego, kierownika Centrum Zgłoszeniowego firmy Starter, firma zanotowała w 2011 r.  aż 160 tys. połączeń telefonicznych, z czego 49 tys. zostało przyjętych jako zgłoszenia wymagające fachowej pomocy mechanika. "Liczba otrzymywanych nieprecyzyjnych informacji wzrasta przede wszystkim w sezonie, tj. lipiec – sierpień oraz grudzień – luty, gdy rośnie liczba zleceń" - twierdzi Ruciński.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT