SN: wysokości kwoty zadośćuczynienia dla bliskich ofiary wypadku samochodowego obniżyć nie można

Przyczynienie się do szkody pomniejsza odszkodowanie nie tylko samego poszkodowanego, ale także poszkodowanych pośrednio - uznał Sąd Najwyższy (sygn. akt IV CSK 87/13) w sprawie  wytoczonej  PZU SA przez mieszkańca woj. podlaskiego, którego żona zginęła w sierpniu 2008 r. w wypadku samochodowym. Jak  donosi "Rzeczpospolita"(Nr z 12.09.2013 r.),  mężczyzna domagał się od ubezpieczyciela 150 tys. zł odszkodowania i 100 tys. zł zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, jednak  PZU odmówiło wypłaty pełnej kwoty odszkodowania i zadośćuczynienia. Towarzystwo uznało bowiem, że kobieta znacznie przyczyniła się do swojej śmierci, ponieważ  pasy bezpieczeństwa  w samochodzie były uszkodzone i żona powoda, a właścicielka pojazdu o tym wiedziała... Zarówno kierowca auta, jak i pasażerowie, nie byli przypięci pasami bezpieczeństwa - podaje gazeta.
SN podwyższył kwotę zadośćuczynienia do 100 tys. zł. "W ustnym uzasadnieniu sąd wskazał, że zadośćuczynienie przyznane przez PZU było rażąco niskie - wynosiło niespełna 40 tys. zł." - informuje "Rz". SN orzekł, iż "zadośćuczynienie należy się powodowi za naruszenie bardzo istotnego dobra, mianowicie pozbawienia go pełnej rodziny, krzywda ta była szczególnie dotkliwa, gdyż powód i zmarła byli dobrym małżeństwem".

PKO BP najbliżej do PZU SA

Bank PKO BP jest w trakcie wyboru partnera, z którym będzie działał w branży ubezpieczeniowej - podaje "Gazeta Wyborcza"(Nr z 11.09.2013 r.), powołując się na  informacje agencji Reuters . "Najbliżej nam do PZU"  - twierdzi Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP  cytowany przez  Reuters.  Dziennik przypomina, iż są to "nie pierwsze tak poważne plany związane z ubezpieczeniami ze strony PKO BP w ostatnim czasie". Albowiem w  czerwcu br. PKO BP za 2,83 mld zł  kupił szwedzką Nordeę wraz z jej działem ubezpieczeniowym. 
Według "Wyborczej",  analitycy rynkowi podkreślają , iż " połączenie sił na rynku ubezpieczeniowym między PKO BP a PZU przypomina podobne partnerstwo między BZ WBK należącym do hiszpańskiego Santandera a brytyjskim ubezpieczycielem Aviva".

Nowe  komunikacyjne minicasco dla starszych aut

Według "Rzeczpospolitej"(Nr z 11.09.2013 r.), BRE Ubezpieczenia wprowadza nowe ubezpieczenie komunikacyjne minicasco,  adresowane do kierowców posiadających  samochód o wartości rynkowej od 5 do 40 tys.  zł, a które  ze względu na wiek nie mogą zostać objęte pełną polisą autocasco . Proponowana polisa  obejmie więc ochroną także pojazdy starsze, te w wieku  od 3 do 14 lat . Warunkiem objęcia ochroną ubezpieczeniową jest posiadanie przynajmniej jednego sprawnego urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżą, a stan pojazdu musi pozwalać na jego eksploatację - wyjaśnia dziennik. "Polisa jest skierowana do klientów mBanku, którzy jeżdżą bezwypadkowo, a chcieliby zabezpieczyć swoje pojazdy od kradzieży oraz nieprzewidzianych zdarzeń pogodowych" - pisze gazeta.
Zdaniem  Magdaleny Marciniak, dyrektor ds. rozwoju produktów w BRE Ubezpieczenia, " wielu klientów nie decyduje się na zakup polisy AC ze względu na stosunkowo wysoką cenę oraz brak realnej potrzeby zabezpieczenia się na wypadek kolizji czy wypadku. Są to kierowcy poruszający się nie tylko po drogach większych miast, ale również mniejszych miejscowości o znacząco niższym natężeniu ruchu. Ci kierowcy obawiają się kradzieży oraz niszczycielskiej siły pogody, więc szukają rozwiązań adekwatnych do swoich potrzeb".

Swiss Re: wzrosną ceny  reasekuracji katastrof naturalnych oraz polis lotniczych i morskich


Swiss Re prognozuje, iż  sprzedaż ubezpieczeń lotniczych i morskich w najbliższych latach będzie rosnąć w tempie między 4 a 5,5 proc., a rozwój rynku ubezpieczeń transportowych w najbliższych latach będzie ściśle skorelowany ze światowym wzrostem gospodarczym - informuje "Rzeczpospolita"(Nr z 11.09.2013 r.). W opinii ekspertów Swiss Re, " na przestrzeni lat znacznie poprawił się poziom bezpieczeństwa w sektorze transportowym, jednak z uwagi na dynamiczny rozwój podróży lotniczych i transportu morskiego zagrożenia pozostają na niezmienionym poziomie".  I tak - podaje dziennik -  w  ciągu minionej dekady przypis składki z  polis morskich e i lotniczych podwoił się, osiągając w 2012 roku globalny wynik na poziomie 44 mld dol. Zdaniem Swiss Re, dotychczas największa część umów podpisywana była na rynku londyńskim, teraz na wadze zyskują też rynki azjatyckie, m.in. Singapur i Dubaj. Ponadto,  mocna konkurencja cenowa między ubezpieczycielami powoduje, że w większości przypadków w tej linii biznesowej firmy mają wskaźnik szkodowo-kosztowy na poziomie 100 proc. lub powyżej.
Według Darrena Paina, ekonomisty  Swiss Re , "wciąż istnieje duża szansa na pojawienie się niemiłych niespodzianek w postaci dużych strat katastroficznych. Przykładem tego może być trend odnawiania przez przewoźników floty o coraz nowocześniejsze i droższe środki transportu, co w razie wypadku oznacza wysokie odszkodowania". I to pomimo, że  ubezpieczyciele zmieniają swoje produkty, by dopasowywać się do nowych typów ryzyk, coraz popularniejsze staje się też wykorzystywanie nowoczesnych technologii, np. opcji śledzenia statków czy samolotów oraz przewożonych przez nie towarów.
"Rz" pisze - za prognozami Swiss Re -  że do 2020 r. na rynkach rozwijających się podwoi się, a w krajach rozwiniętych wzrośnie o połowę zapotrzebowanie na reasekurację ochrony ubezpieczeniowej będącej skutkiem katastrof naturalnych się. Obecnie ceny ubezpieczeń od katastrof naturalnych spadają, "ich stabilizacja jest jednak spodziewana w przyszłym roku. Bez zmian, w ujęciu globalnym, kształtują się wyceny innych ubezpieczeń majątkowych".

PIU: wzrost  wypłaconych odszkodowań i świadczeń w I półroczu br.

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU),   w I półroczu 2013 r. polscy ubezpieczyciele wypłacili klientom i osobom poszkodowanym blisko 19,5 mld zł odszkodowań i świadczeń. Jest to  o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej - podaje "Rzeczpospolita"(Nr z 09.09.2013 r.). Przy tym - podkreśla gazeta - na rynku OC utrzymuje się tendencja coraz wyższej przeciętnej wypłaty, mimo coraz mniejszej liczby szkód.  Średnie wypłacone odszkodowanie z ubezpieczenia OC wzrosło z 5160 zł do 5268 zł.  W rezultacie, obciążenia ubezpieczycieli z tytułu OC pozostają na podobnym poziomie, mimo mniejszej liczby zgłaszanych kolizji i wypadków. Natomiast w  ubezpieczeniach autocasco liczba szkód spadła, zaś  wartość wypłat utrzymuje się na niemal niezmienionym poziomie - pisze dziennik.
"Wynik techniczny z ubezpieczeń autocasco wyniósł po II kw. 2013 r. 210 mln zł i był o ok. 36 proc. gorszy niż przed rokiem. (...)  Wynik techniczny z ubezpieczeń OC wyniósł 81,8 mln zł w porównaniu z 7 mln zł rok wcześniej. " Zdaniem Jana Grzegorza Prądzyńskiego, prezesa PIU, "OC nie gwarantuje dodatniego rezultatu na koniec roku. Taką sytuację mieliśmy np. w 2012 r. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu nieprzewidywalności szkód osobowych". 
W omawianym czasie odszkodowania z tytułu szkód spowodowanych żywiołami wzrosły o 22 proc., do 608 mln zł, a  wynik techniczny związany ze szkodami żywiołowymi pozostaje dodatni (55 mln zł), choć jest oczywiście niższy od zeszłorocznego (o 64,5 proc.).
"problemem jest fakt, że mimo coraz częstszych szkód żywiołowych w Polsce, liczba osób ubezpieczonych się nie zwiększa"– twierdzi w "Rz" szef PIU. Ubezpieczyciele majątkowi, zakończyli półrocze z zyskiem 5,22 mld zł.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT