Kiepskie czasy dla UFK

Tak źle nie było od siedmiu lat. Ostatnie 12 miesięcy (od kwietnia 2007 r. do marca 2008 r. okazały się dość trudne dla ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych – podaje „Rzeczpospolita” (Nr z 24.04.2008 r.). Według dziennika, tylko jeden fundusz dynamiczny Nordea Życie uniknął strat i zarobił 6,51 proc., zaś wśród funduszy obligacji najlepszy wynik (4,63 proc.) odnotował Allianz Życie Obligacji.
W grupie funduszy akcyjnych najmniej stracił fundusz aktywnej alokacji Allianz Życie (-3,86 proc.), najwięcej zaś fundusz akcji Amplico Life (-22,63 proc.). W funduszach stabilnego wzrostu najlepiej radził sobie fundusz optymalnego inwestowania Axy Życie (-1,03 proc.), najgorzej zaś fundusz zrównoważonego wzrostu Amplico Life (-6,16 proc.).
Najwyższy pięcioletni zysk wypracował fundusz Commercial Union Dynamiczny (283,5 proc.). Drugie miejsce z wynikiem 240,0 proc. zajął fundusz CU Akcji, trzecie zaś - Compensa Życie Akcji (232,2 proc.).
W opinii ekspertów,  po połowie roku będą rosły kursy akcji na giełdzie, ale nie wpłynie to na wypracowanie realnych zysków przez fundusze akcyjne. Bezpieczne fundusze powinny natomiast osiągnąć w całym 2008 r. 6 proc. zysku.

Posiadanie grupowego ubezpieczenia nie jest przychodem

Anonimowe ubezpieczenie grupowe nie jest przychodem – twierdzi „Gazeta Prawna” (Nr z 25.04.2008 r.).  Izba Skarbowa w Warszawie z 14 kwietnia br.  uznała, że osoby, które nie zostały z góry ustalone w umowie w sposób pozwalający na ich jednoznaczną identyfikację, nie muszą traktować ubezpieczenia jako przychodu w postaci nieodpłatnych świadczeń, ponieważ nie ma podstaw do przyporządkowania im składek w momencie zawarcia umowy i opłacanie ich przez pracodawcę. Interpretacja ta dotyczy  problemu rozliczania nieodpłatnych świadczeń, oferowanych pracownikom przez pracodawców. Chodzi tu  o ubezpieczenie dla pracowników, opłacane grupowo i obejmujące pracowników i ich rodziny – pisze dziennik. Krąg ubezpieczonych był więc otwarty, mogący podlegać zmianom przedmiotowym i podmiotowym. Indywidualizacja ubezpieczonego następuje każdorazowo dopiero w przypadku jego roszczenia.

Marka PZU Życie najbardziej rozpoznawalną wśród Polaków

W pierwszym kwartale 2008 roku towarzystwa ubezpieczeniowe oferujące ubezpieczenia na życie na kampanie reklamowe   (na kampanie telewizyjne, radiowe bądź prasowe) wydały łącznie ponad 4,7 mln zł, czyli ponad 10 razy mniej niż nakłady ubezpieczycieli majątkowych  na reklamę  produktów  komunikacyjnych – informuje „Gazeta Ubezpieczeniowa” ( www.gu.com.pl ) z  24.04.2008 r. za informacjami TNS OBOP. W telewizyjną kampanię reklamową zainwestowało jedynie towarzystwo Aegon. Była to pierwsza w historii tej firmy intensywna kampania wizerunkowa. 30-sekundowy spot telewizyjny emitowały m. in. TVP, Polsat, TVN, TVN24 i Discovery. Na zakup mediów Aegon w marcu br. wydał 3,6 mln zł.
Na pytanie TNS OBOP o znajomość towarzystw oferujących ubezpieczenia na życie, 84 proc. Polaków spontanicznie wymieniło PZU Życie, w tym 67 proc.  w pierwszej kolejności. W pierwszej trójce najlepiej rozpoznawanych towarzystw znalazła się również Warta oraz Commercial Union. Obie te firmy wskazało spontanicznie po 28 proc. badanych.

Tillinghast:  „Antybelki” napędzają sprzedaż

Podatek Belki napędza sprzedaż polis na życie w Polsce – donosi „Rzeczpospolita” (Nr z 23.04.2008 r.), powołując się na najnowszy raport  amerykańskiej firmy konsultingowej  Thillinghast. Z raportu wynika, że Polacy częściej wykorzystują firmy ubezpieczeniowe do kilkuletnich inwestycji niż do długoterminowej ochrony własnego życia.  Tillinghast szacuje,  że w 2007 roku ubezpieczyciele życiowi zebrali 11,6 mld zł z nowych polis ze składką jednorazową. Ubezpieczenia te, w opinii Tillinghast,  kupowane są często dla uniknięcia podatku od dochodów kapitałowych lub jako 2-, 5-letnie inwestycje. Tymczasem niewiele ponad 10 proc. nowych polis daje ochronę na wypadek śmierci. Najczęściej są to instrumenty oferowane przez banki przy udzielaniu kredytu. Natomiast  niewielu Polaków kupuje z własnej inicjatywy polisy,  zapewniające wypłatę pieniędzy w przypadku śmierci. Większość Polaków ma jedynie grupową polisę na życie wykupioną w miejscu pracy i na niewielkie sumy. Według autorów raportu Tillinghast, bessa na rynku akcji nie zwiększy chęci do długoterminowego regularnego oszczędzania na emeryturę. A  zapowiadane na przyszły rok zniesienie podatku Belki może się okazać kataklizmem dla statystyki ubezpieczycieli, dokonywanej pod kątem zebranej składki.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT