Polisa zdrowotna czy abonament medyczny ?

Polacy wydają na prywatną opiekę zdrowotną blisko 40 mld zł. W tym, z tej kwoty 2,2 mld zł idzie na abonamenty medyczne sprzedawane przez prywatne kliniki. W  2010 r.  zdecydowało się na nie 2,5 mln osób - podaje "Gazeta Wyborcza"(Nr z 16.06.2012 r.). Z kolei na polisy zdrowotne sprzedawane przez ubezpieczycieli  450 tys. Polaków wydało tylko 200 mln zł. I chociaż polisy zdrowotne zapewniają opiekę szpitalną i szeroki wybór klinik, to  chętnych na dodatkową opiekę zdrowotną jest mało - podkreśla dziennik. Dlaczego ?  Albowiem abonament medyczny  to leczenie w ulubionej placówce i niższa cena - pisze dziennik. Jak radzi w "GW"  Kamil Skowera z Mercer,   warto porównywać produkty, konkretne zakresy pakietów medycznych oraz ich ceny, zamiast zastanawiać się, co lepiej wybrać: abonament czy ubezpieczenie. Tym bardziej, iż  zarówno abonament w klinice medycznej, jak i ubezpieczenie zdrowotne są podobnymi produktami.  Z badań firmy Mercer wynika zaś, że "ponad 80 proc. firm działających na polskim rynku zapewnia prywatną opiekę zdrowotną swoim pracownikom. Większość pracodawców w tym celu wykupuje abonamenty, czyli pakiety zdrowotne, sprzedawane przez prywatne kliniki. Największą z nich jest LUX MED, zaraz za nim Medicover. Trzeci jest Enel Med" - informuje "Wyborcza". Według gazety,  pracodawca podpisując umowę zarówno z firmą abonamentową, jak i z ubezpieczycielem, może na przykład wynegocjować  czas oczekiwania na wizytę  u lekarza ( z badań Mercer jednak wynika, że pracodawcy skarżą się, że dostawcy usług medycznych nie respektują takich zapisów). Natomiast na niekorzyść  firm abonamentowych działa to, iż firmy abonamentowe nie dysponują szpitalami - "mają po jednym, góra, dwa, i to tylko w Warszawie, w których jest maksymalnie kilkadziesiąt łóżek."  Stąd najczęściej  nie są w stanie zaoferować czegoś takiego,  jak ubezpieczenie szpitalne.
Jednak przez  kilkanaście lat abonamenty miały przewagę nad ubezpieczeniami ze względu na różnice podatkowe. "Koszt abonamentu nie był wliczany do wynagrodzenia pracownika, tym samym był zwolniony z podatku dochodowego i nie powiększał składek ZUS-owskich (...)Wyrok NSA z 24 maja 2010 r. wyrównał szanse firm abonamentowych i ubezpieczycieli. Od tego czasu polisy i abonamenty są równe pod względem podatkowym" - podkreśla dziennik. Jak twierdzi w "Wyborczej" Przemysław Mazurek z PZU SA, rynek zaczyna się dzielić. "Ubezpieczyciele uruchamiają własne ZOZ-y, a firmy abonamentowe uruchamiają towarzystwa ubezpieczeniowe. W praktyce będzie to wyglądać tak, że ubezpieczyciele będą gwarantować dostęp do usług medycznych, firmy medyczne będą świadczyły usługi".

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT