Ubezpieczyciele w Polsce zapracowali na swoją reputację

Zdecydowana większość Polaków uważa firmy ubezpieczeniowe za oszustów  -  donosi "Puls Biznesu"(Nr z 09.05.2015 r), powołując się na wyniki badań przeprowadzonych przez prof. Dominikę Maison z  Uniwersytetu Warszawskiego. Wynika z nich, iż blisko 85 proc. klientów twierdzi, że ubezpieczyciele wciskają im niepotrzebne i szkodliwe polisy, 80 proc. respondentów uważa, że towarzystwa ubezpieczeń wykorzystują  swoją siłę w relacjach z klientami, zaś 70 proc. badanych  im zupełnie  nie ufa - pisze dziennik.   Zdaniem Wojciecha Soleńca, partnera w EY, klienci źle oceniają ubezpieczycieli chociażby z powodu ostatnich głośnych  afer,  które dotknęły rynek ubezpieczeń na życie, na przykład. afery dotyczącej opłat likwidacyjnych w polisach inwestycyjnych.  A każde negatywne doświadczenie związane z ubezpieczeniami uderza w wizerunek całego sektora - zauważa  dziennik. W opinii Witolda Jaworskiego, byłego prezesa Allianz Polska,  w efekcie ostatnich działań instytucji państwowych, w tym m.in. RzU, UOKiK i KNF oraz kancelarii odszkodowawczych, klienci wzmocnili swoją  pozycję w relacjach z ubezpieczycielami - podaje  gazeta. Ponadto. według „PB”  ubezpieczyciele cieszą się złą opinią  również w innych krajach świata. Najgorzej jest  w Wielkiej Brytanii na największym rynku ubezpieczeniowych w UE. Zdaniem  Sue Lewis, szefowej brytyjskiego Financial Services Consumer Panel - pisze  gazeta -   brytyjscy ubezpieczyciele stracili dobrą opinię  dzięki  aferze  z polisami dodawanymi do produktów bankowych. Dodatkowym problemem jest ostra konkurencja, w wyniku której towarzystwa stawiają na walkę o nowych klientów, a zapominają o już funkcjonujących.

Nadzór finansowy uważa, iż   prowizje za polisy powinny być niższe

Zdaniem prof. Lesława Gajka, zastępcy  przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego (KNF),  poziom prowizji pośredników ubezpieczeniowych, zwłaszcza w ubezpieczeniach życiowych jest zbyt wysoki. Nadzór twierdzi - informuje "Puls Biznesu"(Nr z 08.05.2015 r.) -  iż  pośrednicy otrzymują za dystrybucję  polisy  zbyt dużo i przez to nie dbają o interes swoich klientów. Ministerstwo Finansów chce ten  problem rozwiązać i  proponuje  rozłożenie prowizji za sprzedaż w czasie. Natomiast Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) optuje  za ograniczeniem maksymalnej wysokości prowizji, które może dostać pośrednik ubezpieczeniowy. I tak, dla produktów wieloletnich miałoby to być do 25 proc.  pierwszorocznej składki - pisze dziennik. Według "PB", rozwiązanie proponowane przez MF raczej nie znajduje uznania u ubezpieczycieli.
Na przykład Grzegorz Bielec, wiceprezes zarządu  Warty uważa, iż  propozycje resortu finansów  nie naprawią problemu,  ponieważ zaledwie  dotykają obszaru płynności finansowej w relacjach ubezpieczyciele - pośrednicy, a więc nie rozwiązują  bezpośrednio  problemu wysokości prowizji.

Administracja strony: EPC System - Outsorcing IT