Przejdź do treści Wyszukiwarka

Szanowny Kliencie,

Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące tego jak możesz złożyć wniosek o wszczęcie postępowania pozasądowego, jak poprawnie wypełnić wniosek, informację na temat sposobu wniesienia opłaty za przeprowadzenie postępowania (oraz informacje, kiedy możesz zostać zwolniony z opłaty), a także wzory przydatnych dokumentów.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o wszczęcie postępowania pozasądowego można wysłać:

  • Korzystając z formularza na stronie internetowej
    [UWAGA! Chcąc skorzystać z tej formy złożenia wniosku musisz podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym]
  • pocztą wraz z załącznikami na adres Biura Rzecznika Finansowego ul. Nowogrodzka 47A, 00 – 695 Warszawa
  • za pomocą eDoręczeń na adres skrzynki: AE:PL-82898-28814-BHBGA-15 
    [UWAGA! Chcąc skorzystać z tej formy złożenia wniosku musisz podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym]
  • za pomocą platformy ePUAP

lub

  • złożyć wraz z załącznikami osobiście w:
    • siedzibie Biura Rzecznika Finansowego przy ul. Nowogrodzkiej 47 A w Warszawie,
    • w Oddziale Terenowym Biura Rzecznika Finansowego w Olsztynie przy ul. Prostej 1/2 lok. 5,
    • w Oddziale Terenowym Biura Rzecznika Finansowego w Lublinie przy ul. Krakowskie Przedmieście 22 lok.1

Jakie są wymogi formalne wniosku?

Wniosek o przeprowadzenie postępowania pozasądowego, powinien zawierać co najmniej:

  1. oznaczenie stron
  2. dokładnie określenie żądania, w tym wskazanie wartości roszczenia pieniężnego lub pożądanego zachowania podmiotu rynku finansowego
  3. wskazanie rodzaju postępowania (umożliwienie zbliżenia stanowisk stron w celu rozwiązania sporu przez jego strony lub przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu – możliwy jest wybór obu rodzajów postępowania)
  4. podpis klienta lub jego pełnomocnika

Ponadto we wniosku należy przedstawić:

  1. opis okoliczności sprawy, tj. krótkie, konkretne informacje dotyczące przedmiotu sporu, czyli, dlaczego do sporu doszło, jakie były jego przyczyny i w jakich okolicznościach powstał
  2. oczekiwanie co do sposobu zakończenia sporu
  3. informację na temat dotychczasowego przebiegu sporu tj. czy sprawa była wcześniej przedmiotem interwencji Rzecznika Finansowego, a także czy sprawa o to samo roszczenie między stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez Rzecznika w postępowaniu, sąd polubowny, inny właściwy podmiot lub sąd

Do wniosku należy również dołączyć:

  1. kopię posiadanych przez klienta dokumentów potwierdzających informacje na temat sporu zawarte we wniosku (np. umowa ubezpieczenia, umowa kredytu, dokumentacja szkodowa, dokumentacja medyczna) – jeśli jest to niemożliwe należy we wniosku poinformować o braku takich dokumentów
  2. kopię dokumentu potwierdzającego zakończenie postępowania reklamacyjnego – jeśli jest to niemożliwe, należy wskazać okoliczności, które uniemożliwiają jego dołączenie
  3. dowód uiszczenia opłaty w kwocie 50,00 zł.

Opłata i możliwość zwolnienia z opłaty

Postępowanie pozasądowe przy Rzeczniku Finansowym jest postępowaniem płatnym. Opłatę w wysokości 50,00 zł uiszcza klient na rachunek Rzecznika Finansowego [29 1130 1017 0200 0000 0023 4722]. W tytule wpłaty należy umieścić informacje „opłata rejestracyjna + imię i nazwisko + adres zamieszkania”.

Dowód uiszczenia opłaty powinien zostać dołączony do wniosku.

Klient może złożyć wniosek o zwolnienie z obowiązku uiszczania opłaty, jeśli stanowiłaby ona znaczny uszczerbek dla utrzymania klienta i jego rodziny. Powinien on zawierać opis okoliczności faktycznych uzasadniających wniosek, a także dokumenty potwierdzające okoliczności powoływane przez klienta we wniosku o zwolnienie z opłaty (np. dokument potwierdzający wysokość dochodów, dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych stałych kosztów utrzymania, np. czynsz, prąd, gaz, inne wskazujące na ciężką sytuację np. orzeczenie o niepełnosprawności).