- Wybierając ofertę instytucji finansowej warto zwracać uwagę na to, czy jest ona skłonna do polubownego rozwiązywania sporów.
- Złożenie reklamacji przez klienta to pierwsza szansa na polubowne rozwiązanie sporu.
- W Tygodniu Mediacji zachęcamy do korzystania z pozasądowych możliwości rozwiązywania sporów.
- W najbliższy czwartek 16 października z okazji międzynarodowego Dnia Mediacji zapraszamy na specjalny dyżur telefoniczny.
Mediacja jest korzystnym sposobem rozwiązania sporu między klientem a podmiotem rynku finansowego. Jest znacznie tańsza i szybsza niż postępowanie sądowe. Na otwartość firm na ten sposób rozwiązywania sporów, warto zwracać uwagę na etapie zawierania umowy o kredyt czy ubezpieczenia.
– Stopień skomplikowania produktów finansowych oraz znaczne dysproporcje między instytucjami finansowymi a ich klientami powodują, że dostęp do pozasądowych metod rozwiązywania sporów finansowych jest szczególnie istotny. Uważam, że w dłuższej perspektywie otwartość i pozytywne nastawienie do polubownego rozwiązywania ewentualnych sporów może być czynnikiem, który obok ceny, będzie przesądzał o wyborze konkretnego produktu finansowego – mówi Anna Gadomska, dyrektor Departamentu Pozasądowego Rozwiązywania Sporów, w biurze Rzecznika Finansowego.
Link do nagrania dyr. Anny Gadomskiej: https://www.youtube.com/watch?v=clJuIk35u2s
Znaczenie pozasądowych form rozwiązywania sporów podkreśla też dr hab. Edyta Rutkowska-Tomaszewska, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego i przewodnicząca Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym. Zachęca instytucje finansowe do korzystania z tego sposobu rozwiązywania sporów, już na etapie rozpatrywania przez nie reklamacji klientów.
– Ugoda jest lepsza od procesu. A im szybciej, na możliwe wczesnym etapie sporu, ugoda będzie zawarta tym lepiej. Pozwoli to również ochronić wizerunek instytucji finansowej jako przyjaznej klientowi, przyjaznej ugodowemu sposobowi załatwiania sporów – podkreśla prof. Edyta Rutkowska-Tomaszewska. – A dodatkowo, co niezwykle istotne wobec nasilających się i rozbudzanych tendencji dochodzenia roszczeń przez klientów, pozwala ograniczać negatywne skutki ryzyka braku zgodności instytucji finansowej w relacjach z klientem.
Link do nagrania prof. Edyty Rutkowskiej-Tomaszewskiej: https://www.youtube.com/watch?v=Uq0qSyUlDkk
Ważne! Specjalny dyżur telefoniczny
Chcesz dowiedzieć się więcej o postępowaniach polubownych przy Rzeczniku Finansowym? Zastanawiasz się czy Twój spór z instytucją finansową może być rozwiązany tą drogą? W międzynarodowym Dniu Mediacji 16 października (czwartek) nasi eksperci odpowiedzą na Twoje pytania podczas specjalnego dyżuru telefonicznego. Zapraszamy w godzinach od 9.00 do 15.00 pod numerem telefonu +48 22 333 73 36.
Uznani eksperci o mediacjach
Powyższe nagrania powstały w trakcie międzynarodowej konferencji naukowej „Prawo w służbie społeczeństwa: Mediacja jako most pomiędzy prawem konsumenta, medycznym i ubezpieczeniowym”, zorganizowanej na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.
Więcej o zasygnalizowanych powyżej kwestiach w relacjach z konferencji dostępnych na kanale YouTube Rzecznika Finansowego.
Link do relacji z pierwszego dnia Konferencji:https://www.youtube.com/watch?v=0XqgLCj7SbY
Link do relacji z drugiego dnia Konferencji:https://www.youtube.com/watch?v=_Nrn8znMUAA