Przejdź do treści Wyszukiwarka

Pytania i odpowiedzi dotyczące wsparcia dla kredytobiorców związanego z usuwaniem skutków powodzi

10 październik 2024

Ze wsparcia skorzystać mogą osoby będące stroną umowy o kredyt mieszkaniowy, które wskutek powodzi utraciły, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego lub jego części.

Wsparcie polega na tym, że Bank Gospodarstwa Krajowego z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców zapłaci za kredytodawcę raty kapitałowo-odsetkowe kredytu mieszkaniowego (12 rat w przypadku utraty możliwości korzystania z domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego. Wsparcie dotyczy kredytów w PLN i walutach obcych.

Wsparcie dotyczy kredytów lub pożyczek zabezpieczonych hipoteką niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Mogą to być umowy zawarte z bankami lub spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi. Kredyty te mogą być przeznaczone na zakup, remont, rozbudowę lub przebudowę domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych.

Wniosek o wsparcie należy złożyć bezpośrednio u kredytodawcy, który udzielił kredytu. Wniosek może być złożony także drogą elektroniczną, w tym przez system bankowości elektronicznej. Kredytodawca powinien dokonać weryfikacji takiego wniosku w terminie 21 dni od jego otrzymania. Należy pamiętać, że wniosek składany jest pod rygorem odpowiedzialności karnej. Po pozytywnej weryfikacji wniosku kredytodawca przekazuje do Banku Gospodarstwa Krajowego numer rachunku przeznaczony do wpłat z tytułu wsparcia.

Wniosek powinien być złożony do dnia 31 grudnia 2024 r.

Kredytodawca powinien dokonać weryfikacji takiego wniosku w terminie 21 dni od jego otrzymania.

Wsparcie udzielone na podstawie specjalnej ustawy „powodziowej” jest bezzwrotne.

Wsparcie nie powoduje przedłużenia okresu kredytowania.

Ustawa przewiduje zwolnienie z opodatkowania dochodów kredytobiorcy uzyskanych z tytułu otrzymanego wsparcia finansowego.

Nie należy się obawiać sytuacji, w której z uwagi na otrzymaną pomoc ze środków publicznych czyli budżetu państwa lub samorządu poszkodowany w wyniku powodzi lub podtopienia odszkodowane wypłacane przez ubezpieczyciela z ubezpieczenia mienia będzie pomniejszone o otrzymane wypłaty. Nie istnieje bowiem żaden przepis prawa cywilnego pozwalający na kompensację świadczeń wypłacanych na podstawie różnych tytułów prawnych. Oznacza to, że ubezpieczyciel nie może obniżać odszkodowania za zniszczone mienie (np. w wyniku powodzi) o kwoty otrzymane przez poszkodowanego w ramach pomocy publicznej. Ta zasada została wyraźnie określona przez Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 14 września 2016 r. (III CZP/35/16). Wskazano w niej, że z umowy ubezpieczenia wynika, że ubezpieczyciel za określona składkę udziela ubezpieczonemu ochrony do poziomu wyznaczonego sumą ubezpieczenia. W związku z tym bez znaczenia dla wysokości odszkodowania jest fakt, czy i skąd oraz z jakiego tytułu poszkodowany przez powódź otrzymał inne środki jak przykładowo zasiłki z funduszu ubezpieczeń społecznych, z budżetu państwa, samorządu czy też pomoc finansowa lub materialna ze spontanicznych społecznych zbiórek/ darowizn na rzecz powodzian.

Aby złożyć wniosek należy skontaktować się z kredytodawcą, który udzielił kredytu. Banki przekaże przygotowane wnioski o wsparcie. Pamiętaj, że wniosek można złożyć w postaci papierowej lub elektronicznej oraz za pośrednictwem systemu teleinformatycznego kredytodawcy, w tym przez system bankowości elektronicznej.

Wniosek powinni złożyć wszyscy kredytobiorcy. Może to zrobić jeden z kredytobiorców jeśli posiada pełnomocnictwo od pozostałych kredytobiorców do ich reprezentowania.

Jeżeli korzystasz z innego wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, zawarcie umowy o wsparcie „powodziowe” z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców spowoduje, że dotychczasowe wsparcie przestanie być wypłacane.

Termin na podpisanie umowy wynosi 14 dni od otrzymania informacji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. W przypadku niepodpisania umowy w wyznaczonym terminie, konieczne będzie złożenie nowego wniosku o udzielenie wsparcia.

Złożenie i rozpatrzenie wniosku jest bezpłatne.

Jeżeli korzystasz z wakacji kredytowych możesz także złożyć wniosek o przyznanie bezzwrotnego wsparcia „powodziowego”. W takiej sytuacji kredytodawca wypłaci wsparcie po zakończeniu tych wakacji.

Wsparcie jest przeznaczone zarówno dla kredytów w PLN i walutach obcych.

Polecane

19.11.2024
Dzień Rzecznika Finansowego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie
15.11.2024
Komunikat Rzecznika Finansowegow sprawie zmiany zasad udzielania porad telefonicznych przez ekspertów Rzecznika Finansowego
08.11.2024
II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Prawa Bankowego