Przejdź do treści Wyszukiwarka

Dla usługodawców

Ustawa o spełnianiu wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, zwana również Polskim Aktem o Dostępności (dalej: Ustawa) już obowiązuje. Jej przepisy weszły w życie 28 czerwca 2025 roku. link do ustawy

Ustawa mówi o tym, jakie produkty i usługi wprowadzane na rynek muszą spełniać wymagania dostępności dla wszystkich odbiorców.

Rzecznik Finansowy jest organem nadzoru w zakresie spełniania wymagań dostępności przez podmioty oferujące lub świadczące usługi bankowości detalicznej na rzecz konsumentów (dalej: usługodawcy).

Usługi bankowości detalicznej są zdefiniowane w art. 5 pkt 30 Ustawy.

Zgłoszenie przez podmiot niedostępności oferowanych lub świadczonych usług bankowości detalicznej

Udostępniamy Państwu link do formularza umożliwiającego zgłoszenie przez podmiot gospodarczy niedostępności usług bankowości detalicznej.

Jego prawidłowe wypełnienie wygeneruje plik PDF. Plik ten należy podpisać i przekazać do RF.

Można go wysłać

– ePUAP-em,

– przez system e-doręczeń,

– mejlem na adres dostepnosc@rf.gov.pl.

O niedostępności usługi należy powiadomić nadzór „niezwłocznie” (art. 32 ust. 2 pkt 6 Ustawy), więc zachęcamy, by nie zwlekać z przekazaniem tej informacji. Jest to przede wszystkim w interesie samych podmiotów, ponieważ będziemy brali pod uwagę takie zgłoszenia, podejmując decyzje o kontrolach.

Poniżej zamieszczamy dokument do pobrania, z zakresem pytań dotyczących zgłoszenia przez podmiot gospodarczy niedostępności usług bankowości detalicznej.

Prosimy nie odsyłać do nas tego pliku – jego celem jest jedynie pomoc w przygotowaniu odpowiedzi.

Poniżej zamieszczamy wideoinstrukcję, jak wypełnić formularz.

Wytyczne / pytania i odpowiedzi

Podmiotem uprawnionym do wydawania wytycznych w zakresie stosowania ustawy jest Prezes Zarządu PFRON.

Ocena dostępności

Od 28 czerwca 2025 roku każdy usługodawca ma obowiązek przeprowadzenia oceny (tzw. testu adekwatności), czy ma obowiązek zapewnienia zgodności usługi wprowadzanej na rynek z wymaganiami dostępności (art. 21 ust. 2 Ustawy). Dokonanie oceny odbywa się zgodnie z wymogami Ustawy (art. 21 ust. 3).

Informacja o braku obowiązku zapewnienia dostępności

W przypadku, gdy w wyniku oceny usługodawca stwierdzi, że nie jest obowiązany do spełnienia wymagań dostępności, ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym Rzecznika Finansowego (zgodnie art. 21 ust. 8 Ustawy).

Informacja o niespełnianiu przez usługę wymagań dostępności i podjętych działaniach naprawczych

W przypadku, gdy w wyniku oceny dostępności usługodawca stwierdzi, że ma obowiązek zapewnienia wymagań dostępności usługi, jednakże wymagań tych jeszcze nie spełnia, ma obowiązek podjąć działania naprawcze. W tej sytuacji niezwłocznie informuje Rzecznika Finansowego o niespełnianiu przez usługę wymagań dostępności oraz o podjętych działaniach naprawczych (art. 32 ust. 5 i 6 Ustawy).

Kontakt

W przypadku pytań dot. w/w formularzy lub innych związanych z nadzorem Rzecznika Finansowego, prosimy o kontakt pod adresem: dostepnosc@rf.gov.pl