Przejdź do treści Wyszukiwarka

Kolejne 300 tys. zł kary dla firmy DallBogg

24 listopada 2025

  • Rzecznik Finansowy nałożył kolejną karę na towarzystwo ubezpieczeniowe DallBogg, za istotne naruszenia prawa w procesie obsługi reklamacji dotyczących szkód z polis OC komunikacyjnego.
  • Łączna wartość kar nałożonych w ostatnich miesiącach na tego ubezpieczyciela i podmiot likwidujący szkody na jego rzecz, to już 1,1 mln zł.
  • Z wniosków o interwencję trafiających do Rzecznika Finansowego wynika, że mniej poszkodowanych skarży się na opieszałość w działaniu ubezpieczyciela.
  • Rośnie za to znaczenie wniosków związanych ze sporami co do wysokości odszkodowania.

Decyzja o nałożeniu kary – dostępna pod linkiem:

Rzecznik Finansowy nałożył 300 tys. zł kary na spółkę Insurance Join – Stock Company DallBogg: Life and Health AD z siedzibą w Sofii. To sankcja za naruszenia przepisów mówiących o terminach i jakości odpowiedzi na reklamacje składane przez klientów. Decyzja została wydana na podstawie naruszeń w 10 postępowaniach reklamacyjnych. Naruszenia dotyczyły braku w poszczególnych sprawach:

  • odpowiedzi na reklamację klienta w ciągu 30, a w wyjątkowych przypadkach 60 dni
  • jasnego uzasadnienia w odpowiedzi na reklamację
  • informacji o możliwości polubownego rozwiązania sporu
  • informacji o możliwości wsparcia Rzecznika Finansowego
  • wskazania w odpowiedzi na reklamację konkretnego sądu

Na przykład w sześciu sprawach eksperci Rzecznika zidentyfikowali opóźnienia w odpowiedzi na reklamacje, wynoszące w niektórych przypadkach nawet 3 i 4 miesiące. W jednym przypadku spółka w ogóle nie udzieliła odpowiedzi na reklamację.

Szczególnie bulwersujące są praktyki polegające na nieudzielaniu odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Podważa to zaufanie klientów do rynku finansowego. Niweczy też funkcję reklamacji jako szybkiego, wewnętrznego, pozasądowego środka ochrony praw klienta. Dlatego będę zdecydowanie reagował na tego typu działania – mówi Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

Z doświadczeń ekspertów Rzecznika Finansowego wynika, że ubezpieczyciel nie uznaje za reklamację np. wystąpień klienta, które nie zawierają kwoty roszczenia lub są w jego ocenie zbyt ogólne. Tymczasem z żadnego przepisu prawa nie wynika obowiązek po stronie poszkodowanego precyzowania takich kwestii.

Przypomnijmy, że opisane powyżej praktyki były już przedmiotem sankcji ze strony Rzecznika Finansowego, który nałożył:

Pierwsze pozytywne efekty kar

Rzecznik Finansowy na bieżąco analizuje wnioski osób skarżących się na działania DallBogg. Wynika z nich, że spada znaczenie skarg dotyczących opieszałości w postępowaniu odszkodowawczym. Właśnie ta kwestia była w poprzednich miesiącach podstawą do wymierzenia kar przez Rzecznika Finansowego.

W III kwartale 2025 r. tego problemu dotyczyło 23% ogółu wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego (24 wnioski). Dla porównania w pierwszym półroczu 2025 r. było to 52% (106 wniosków).

Niestety jakość tych odpowiedzi nadal pozostawia wiele do życzenia, choć rzeczywiście widać pewną poprawę. Równocześnie obserwujemy wzrost znaczenia wniosków związanych ze sporem co do wysokości odszkodowania – mówi Aleksander Daszewski.

W III kwartale 2025 r. już ponad połowa wniosków dotyczyła spraw, w których klienci skarżyli się na zaniżenie proponowanego przez DallBogg odszkodowania. Co ważne, ich liczba w tym okresie była tylko nieco niższa niż w pierwszych sześciu miesiącach roku (odpowiednio 56 i 59 wniosków). Istotnym problemem są też sprawy, w których zakład ubezpieczeń w ogóle odmówił wypłaty odszkodowania.

Tabela

Zmniejsza się znaczenie wniosków dotyczących opieszałości likwidacji szkód, ale rośnie dotyczących wysokości odszkodowania.

Temat wniosku o interwencję Rzecznika FinansowegoI-VI 2025VII-IX 2025
Opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym52%23%
Spór co do wysokości przyznanego odszkodowania29%54%
Oddalenie roszczenia15%19%
Inne przyczyny/procedury3%4%

DallBogg – problemy nie tylko w Polsce

Przypomnijmy, że szereg działań wobec DallBogg prowadzą organy nadzorów nie tylko z Polski, ale też Rumunii, Grecji, Włoch i Hiszpanii oraz rodzimy dla spółki nadzór bułgarski. W sprawę zaangażowany jest też Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA).

Od 1 października 2025 r. DallBogg nie może prowadzić działalności w transgranicznej na zasadzie swobody świadczenia usług w krajach członkowskich Unii Europejskiej. To efekt decyzji bułgarskiego organu nadzoru. Zakaz ten ma obowiązywać do czasu dostosowania się zakładu do wszystkich wymogów regulacyjnych. Bułgarski nadzór przedłużył w ten sposób czasowy zakaz działalności transgranicznej obowiązujący od 1 lipca 2025 r.

Bezterminowy zakaz sprzedaży ubezpieczeń przez DallBogg od 1 października 2025 r. wprowadził rumuński nadzór w odniesieniu do rodzimego rynku.

W Polsce od 16 kwietnia 2025 r. obowiązuje zakaz zawierania przez DallBogg umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego wydany przez Komisję Nadzoru Finansowego.

W praktyce oznacza to, że:

  • DallBogg nie może od 17 kwietnia 2025 r. zwierać nowych tego typu umów
  • Umowy zawarte do 17 kwietnia 2025 r. pozostają ważne, aż do daty wskazanej w polisie. Nie ma jednak do nich zastosowania tzw. zasada automatyzmu, co znaczy, że nie są przedłużane na kolejny rok w przypadku braku wypowiedzenia. Dlatego klienci, którzy wykupili ubezpieczenie OC w spółce DallBogg muszą pamiętać o zawarciu umowy na kolejny rok z innym ubezpieczycielem. Więcej na ten temat pod poniższym linkiem: https://rf.gov.pl/przypominamy-wazne-obowiazki-posiadaczy-polis-oc-komunikacyjnego-w-dallbogg/

Kary nie tylko dla DallBogg

Od września 2024 r. do 13 listopada 2025 r. Rzecznik Finansowy nałożył 188 kar za istotne naruszenia prawa w procesie obsługi reklamacji. Pełna lista pod poniższym linkiem (otwiera się w nowym oknie) Łączna wartość kar (bez uwzględnienia powyższej) to ponad 2,1 mln zł. Najwyższą wartościowo karę Rzecznik Finansowy nałożył właśnie na DallBogg – 600 tys. zł.

Najczęściej karanym podmiotem jest Pekao S.A. Łącznie Rzecznik Finansowy nałożył na ten bank 58 kar na łączną kwotę 536,5 tys. zł. Rzecznik informował również UOKiK o dostrzeżonych nieprawidłowościach. Warto zwrócić uwagę, że wobec wspominanego Pekao S.A. decyzję sankcjonującą brak odpowiedzi na reklamację wydał prezes UOKIK. Więcej pod poniższym linkiem.

https://uokik.gov.pl/wazna-decyzja-prezesa-uokik-w-sprawie-reklamacji-wysokie-rekompensaty-dla-klientow-pekao-sa

Polecane

24.11.2025
Kolejne 300 tys. zł kary dla firmy DallBogg
21.11.2025
Sąd Apelacyjny zasądził pełną kwotę na rzecz kredytobiorców  
20.11.2025
KUL i Rzecznik Finansowy będą promowali wiedzę o finansach