Zapewnienie dostępności cyfrowej oraz architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Biuro Rzecznika Finansowego stara się w najpełniejszym zakresie zapewnić dostęp do budynków Urzędu, publikowanych informacji i stron internetowych wszystkim osobom.Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować BRF o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej oraz wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.
Ponadto, jeśli w siedzibie znajdują się utrudnienia powodujące, że osoba ze szczególnymi potrzebami ma trudność w załatwieniu swojej sprawy w BRF istnieje możliwość złożenia wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Dostępność cyfrowa
Deklaracja dostępności
Rzecznik Finansowy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Rzecznika Finansowego.
Data publikacji strony internetowej: 08.05.2024.
Data ostatniej dużej aktualizacji: 08.05.2024.
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Przygotowanie deklaracji dostępności
Data sporządzenia deklaracji: 08.05.2024.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Poinformowanie o braku dostępności cyfrowej
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Biuro RF o braku dostępności cyfrowej. Informację proszę kierować za pośrednictwem poczty elektronicznej dostepnosc@rf.gov.pl, e-PUAP, listownie lub osobiście.
W zgłoszeniu podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny element lub treść.
- opisz, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Jak złożyć wniosek:
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej można złożyć:
- osobiście pod adresem Biura Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa,
- za pośrednictwem poczty na adres jak wyżej,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej dostepnosc@rf.gov.pl
- poprzez e-PUAP.
Można wykorzystać wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z wnioskiem,
- wskazanie strony internetowej (albo jej części), która ma być dostępna cyfrowo,
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z wnioskiem,
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu (jeśli dotyczy).
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością cyfrową
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści według Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Odwołanie:
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej we wniosku albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba zgłaszająca wniosek ma prawo złożyć do Biura Rzecznika Finansowego skargę. Do rozpatrywania skarg w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna
Dostępność architektoniczna
- Budynek, w którym znajduje się Biuro Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Nowogrodzkiej 47A w Warszawie.
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy Krakowskim Przedmieściu 22 lok 1. w Lublinie.
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Prostej 1 / 2 lok. 5 w Olsztynie.
Poniżej opisane są dostępności do wyżej wymienionych lokalizacji.
Opis dostępności do Biura Rzecznika Finansowego w Warszawie:
- Budynek, w którym znajduje się Biuro Rzecznika Finansowego zlokalizowany jest przy ul. Nowogrodzkiej 47A.
- Drzwi wejściowe do budynku są przystosowane do przejazdu wózka inwalidzkiego. Nie są one sterowane automatycznie, ale w środku zawsze jest osoba, która pomoże je otworzyć. Drzwi są dwuskrzydłowe o łącznej szerokości 186 cm i prowadzą do dużego holu.
- Zaraz po wejściu do budynku, na holu, po lewej stronie, znajduje się Punkt informacyjny Biura Rzecznika Finansowego, a kilka metrów dalej po prawej stronie stanowisko ochrony budynku.
- Do Punktu Informacyjnego Biura Rzecznika Finansowego prowadzi niewielka pochylnia.
- W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
- W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
- W pobliżu budynku znajduje się kilka miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Brak jest tłumacza języka migowego.
Opis dostępności do siedziby pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego w Lublinie:
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika Rzecznika Finansowego zlokalizowany jest przy ul. Krakowskie Przedmieście 22 lok. 1.
- Przed wejściem do budynku brak schodów.
- Drzwi wejściowe do budynku są przystosowane do przejazdu wózka inwalidzkiego. Drzwi są jednoskrzydłowe o łącznej szerokości ok. 100 cm, otwierane przy użyciu znacznej siły, na zewnątrz, odblokowywane domofonem, które prowadzą do holu.
- Na parterze znajduje się winda o szerokości drzwi 90 cm.
- Siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego znajduje się na pierwszym piętrze.
- Po wyjściu z windy na pierwszym piętrze znajdują się drewniane drzwi o szerokości 100 cm, ręcznie otwierane na zewnątrz, przy użyciu znacznej siły.
- Przy wejściu znajduje się stanowisko sekretariatu.
- W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
- W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
- W pobliżu budynku znajduje się kilka miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Brak jest tłumacza języka migowego.
- W celu umówienia wizyty prosimy o uprzedni kontakt:
- Telefon 22 333 73 31. Dostępny w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00 oraz od wtorku do czwartku w godzinach 9.00 – 15.00.
- e-mail: biuroterenowelublin@rf.gov.pl
Opis dostępności do siedziby pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego w Olsztynie:
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Prostej 1/2 lok. 5.
- W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
- W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
- W pobliżu budynku znajduje się kilka miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Brak jest tłumacza języka migowego.
- W celu umówienia wizyty prosimy o uprzedni kontakt:
- Telefon 22 333 73 37. Dostępny w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00 oraz od wtorku do czwartku w godzinach 9.00 – 15.00.
- e-mail: biuroterenoweolsztyn@rf.gov.pl
Poinformowanie o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Biuro RF o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Informację proszę kierować za pośrednictwem poczty elektronicznej dostepnosc@rf.gov.pl, e-PUAP, listownie lub osobiście.
W zgłoszeniu podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny element lub treść.
- opisz, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 30 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Jak złożyć wniosek:
Wniosek o zapewnienie dostępności można złożyć:
- osobiście pod adresem Biura Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa,
- za pośrednictwem poczty na adres jak wyżej,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej dostepnosc@rf.gov.pl
- poprzez e-PUAP.
Można wykorzystać wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej albo napisać go samodzielnie.
Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej załatwienie sprawy w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności (jeżeli dotyczy).
Rozpoznanie wniosku:
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Odwołanie:
Jeżeli BRF, pomimo złożenia wniosku, nie zapewni dostępności można złożyć skargę na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin na zapewnienie dostępności lub od otrzymania odmowy zapewnienia dostępności.
Po rozpatrzeniu skargi, Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję, która: nakazuje zapewnić dostępność w określony sposób, w terminie nie krótszym niż 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie krótszym niż 60 dni, od dnia doręczenia decyzji, albo zwalnia z zapewnienia dostępności. Prezes Zarządu PFRON może też zakończyć postępowanie bez wydania decyzji i umorzyć całe postępowanie w przypadku, gdy skarga jest bezprzedmiotowa.
Koordynator do spraw dostępności w Biurze Rzecznika Finansowego:
Robert Metzgier
Kontakt: dostepnosc@rf.gov.pl