- W Tygodniu Mediacji zachęcamy do korzystania z pozasądowych możliwości rozwiązywania sporów dotyczących błędów medycznych.
- W pierwszym kroku warto rozważyć uzyskanie rekompensaty finansowej ze środków Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.
- Jeśli to niemożliwe lub rekompensata nie jest satysfakcjonująca, najwłaściwszą drogą jest dochodzenie roszczeń z ubezpieczenia OC podmiotu medycznego.
- W razie sporu z ubezpieczycielem postępowanie mediacyjne mogą prowadzić eksperci Biura Rzecznika Finansowego.
Z okazji Tygodnia Mediacji 2025 r. przypominamy o możliwości pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących błędów medycznych.
– Spory związane z dochodzeniem odszkodowań za szkody medyczne należą bez wątpienia do tych najtrudniejszych. Nie tylko ze względu na trudność np. w ocenie dowodów dotyczących procesu leczenia i ewentualnie popełnionym w nim błędów czy nieoptymalnych decyzji. Istotny jest również emocjonalny stosunek do tych kwestii obu stron sporu. Istnieje on zarówno w przypadku pacjenta czy osób bliskich, jak i podmiotów leczniczych, a zwłaszcza personelu medycznego – zwraca uwagę Tomasz Młynarski, zastępca dyrektora Departamentu Pozasądowego Rozwiązywania Sporów w Biurze Rzecznika Finansowego.
Dlatego przypomina, że osoby poszkodowane lub ich rodziny powinny sprawdzić czy w ich przypadku istnieje możliwość uzyskania rekompensaty z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, prowadzonego przez Rzecznika Praw Pacjenta. Jeśli ta droga im nie przysługuje lub wyliczona wysokość rekompensaty nie spełni oczekiwań, należy rozważyć dochodzenie roszczeń z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu medycznego.
– Ubezpieczycielom, tak jak i placówkom medycznym, powinno zależeć na szybkim i w miarę możliwości polubownym rozwiązywaniu tych sporów. Chodzi o to, żeby jak najszybciej wyciągać wnioski z tych zdarzeń niepożądanych, do których doszło, tak żeby móc poprawiać bezpieczeństwo kolejnych, przyszłych pacjentów. Będzie to ograniczało i wysokość odszkodowań, które płacą ubezpieczyciele, i wysokość składek, które ponoszą podmioty lecznicze i osoby wykonujące zawody medyczne – zachęca Tomasz Młynarski z Departamentu Pozasądowego Rozwiązywania Sporów.
Więcej w nagraniu pod poniższym linkiem.
Jeśli bezpośredni kontakt z ubezpieczycielem podmiotu medycznego nie przyniesie oczekiwanych przez poszkodowanych efektów, warto podjąć próbę rozwiązania sporu korzystając z pomocy ekspertów Rzecznika Finansowego w ramach tzw. postępowania polubownego.
– Mamy doświadczenia w prowadzeniu postępowań w zakresie spraw związanych z błędami medycznymi. Część z nich kończy się sukcesami. Widzimy też zmieniającą się tendencję, chęć rozmowy podmiotów z klientami, co nas oczywiście bardzo cieszy. Warto podkreślić, że osoba, która prowadzi takie postępowanie w biurze Rzecznika Finansowego ma świetną wiedzę, zarówno ubezpieczeniową, jak i w materii medycznej – mówi Aneta Panasz–Liżewska, mediator w Departamencie Pozasądowego Rozwiązywania Sporów w Biurze Rzecznika Finansowego.
Więcej w nagraniu pod poniższym linkiem.
Nagrania powstały w trakcie międzynarodowej konferencji naukowej „Prawo w służbie społeczeństwa: Mediacja jako most pomiędzy prawem konsumenta, medycznym i ubezpieczeniowym”, zorganizowanej na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.
Więcej o zasygnalizowanych powyżej kwestiach w relacjach z konferencji dostępnych na kanale YouTube Rzecznika Finansowego.
Link do relacji z pierwszego dnia Konferencji:https://www.youtube.com/watch?v=0XqgLCj7SbY
Link do relacji z drugiego dnia Konferencji:https://www.youtube.com/watch?v=_Nrn8znMUAA /