- Biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego w Lublinie prowadzi cykl kilkudziesięciu spotkań edukacyjnych szkołach w regionie.
- Pierwsza do projektu dołączyła Szkoła Lubelskiego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Lublinie.
- Dzięki zaangażowaniu dyrekcji i koordynator Marzeny Gruszki wszystkie klasy w ramach godzin wychowawczych spotkają się z ekspertami Rzecznika Finansowego.
- Największe zainteresowanie uczniów budzi kwestia tzw. nieautoryzowanych transakcji
Celem spotkań jest przekazanie młodzieży informacji o instytucji Rzecznika Finansowego o tym, jak pomaga i w jakich sytuacjach. Chcemy też podnieść świadomości młodzieży w zakresie bezpieczeństwa finansowego oraz kształtowanie odpowiedzialnych postaw w korzystaniu nowoczesnych narzędzi płatniczych. Dlatego tematem przewodnim spotkań są nieautoryzowane transakcje oraz zagrożenia związane z korzystaniem z usług finansowych i płatnościami elektronicznymi, phishing, smishing, próby podszywania się pod instytucje.
– Zapoznajemy też uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej, mobilnej oraz procedurami postępowania w przypadku podejrzenia nieautoryzowanej transakcji. Podkreślamy też rolę Rzecznika Finansowego jako instytucji, która wspiera klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego, również w tego typu sprawach – mówi radca prawny Katarzyna Misiewicz-Osemek, Pełnomocnik Terenowy Rzecznika Finansowego w Lublinie.
Spotkania pokazują, że młodzież ma świadomość istnienia cyberprzestępczości. Edukuje także swoich rodziców i dziadków.
– Jeden z uczniów pokazał wiadomości, które otrzymywał na popularny komunikator z prośbą o podanie kodu BLIK. Okazał się niezwykle czujny i je zignorował – mówi Katarzyna Misiewicz-Osemek.
Co zrobić po nieautoryzowanej transakcji
Uczniowie dowiedzieli się co zrobić, żeby nie paść ofiarą oszustów oraz jakie kroki należy podjąć, kiedy do przestępstwa już dojdzie. Eksperci Rzecznika Finansowego, przypominają, że:
- Pierwszym krokiem jest niezwłoczny kontakt z bankiem, w celu zgłoszenia incydentu.
- W drugim kroku warto poinformować zespół CERT.pl (www.incydent.cert.pl). To zespół działający w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego, powołany w do reagowania na incydenty bezpieczeństwa.
- W trzecim kroku, należy złożyć zawiadomienia na Policji. Koniecznie trzeba wziąć zaświadczenie o zgłoszeniu takiej sprawy i załączyć je do wniosku, który należy złożyć do banku z żądaniem zwrotu pieniędzy.
Dlaczego warto informować Policję i CERT
Zawiadomienie Policji jest ważne z trzech powodów. Po pierwsze dlatego, że jeśli nawet teraz w konkretnej sprawie nie uda się złapać przestępców, to może przy kolejnej oszuści wpadną i uda się wykazać ich związek z innymi sprawami. Po drugie, bieżąca informacja od poszkodowanych pozwala wyłowić zmiany w technikach stosowanych przez oszustów i ostrzegać opinię publiczną. Może więc w ten sposób przyczynimy się do tego, że inne osoby nie wpadną w pułapkę zastawioną przez oszustów. Temu też służy poinformowanie CERT o incydencie. Po trzecie, poinformowanie Policji i uzyskanie zaświadczenia o zgłoszeniu oszustwa uwiarygadnia fakt, że padliśmy ofiarą złodziei.
Jak pomaga Rzecznik Finansowy ofiarom nieautoryzowanych transakcji
Prawo przewiduje, że bank powinien zwrócić pieniądze nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu, w którym stwierdzono lub zgłoszono nieautoryzowaną transakcję. Wstrzymanie zwrotu powinno mieć miejsce tylko w wyjątkowych sytuacjach.
– Niestety niektóre banki interpretują obowiązujące zasady na swój sposób. Odmawiają zwrotu środków, argumentując, że poinformowały organy ścigania o takiej transakcji. Tymczasem mają takie prawo, tylko w sytuacji, gdy zgłosiłyby próbę oszustwa, dokonanej przez samego płatnika. Coraz częstsze są jednak sytuacje, w których banki oddają pieniądze, z zastrzeżeniem, że wystąpią do klienta o ich zwrot i jeśli tego nie zrobi, wytoczą powództwo – wyjaśnia Katarzyna Misiewicz-Osemek.
Przypomina, że jeśli bank odrzuci żądanie klienta dotyczące zwrotu pieniędzy, a następnie złożoną do banku reklamację, można zwrócić się do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o interwencję lub postępowanie polubowne.
Mieszkańcy Lublina w łatwiejszym dostępem do Rzecznika Finansowego
Mieszkańcy Lublina i okolic na co dzień mogą spotkać się z ekspertami Rzecznika Finansowego w biurze terenowym, które mieści się przy ul. Krakowskie Przedmieście 22 lok 1. Prawnicy udzielają porad także telefonicznie 22 333 73 31 oraz mailowo biuroterenowelublin@rf.gov.pl.
Dalsze plany edukacyjne biura terenowego w Lublinie
– W kolejnych miesiącach będziemy kontynuować spotkania edukacyjne dla uczniów z naszego regionu. Będziemy w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej oraz innych szkołach na terenie województwa lubelskiego – zapowiada Katarzyna Misiewicz-Osemek.



