· Rzecznik Finansowy odnotowuje coraz więcej zgłoszeń dotyczących utraty środków
· Oszuści sięgają po coraz bardziej wyrafinowane metody w celu wyłudzenia poważnych sum pieniędzy
· O tym jaki jest przebieg nieautoryzowanej transakcji wraz z jej skutkami opowie ekspert Rzecznika Finansowego w trakcie webinarium już w najbliższy wtorek 16.12.2025 r. o godzinie 11.00
Link do formularza rejestracyjnego: https://rzecznikfinansowy.clickmeeting.com/nieautoryzowane-transakcje-ujecie-rzecznika-finansowego-aktualne-zagrozenia-/register
Okres przedświąteczny to czas przygotowań, poszukiwania prezentów, ale też spiętrzenia obowiązków zawodowych. Na naszym zabieganiu żerują oszuści. W ostatnim czasie szczególnie często jest stosowane oszustwo ,,na pracownika banku”. Oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego informując o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary czy o zagrożeniu kradzieżą posiadanych środków. W celu uniknięcia rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na telefonie komórkowym czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do naszego urządzenia i w konsekwencji konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki. Przejęte środki przelewane są najczęściej na konta bankowe kantorów wymiany walut, skąd w formie gotówki są pobierane przez oszustów. Często zdarza się również, że po przejęciu dostępu do konta sprawca zaciąga tzw. szybki kredyt.
– Kiedy odbierzemy telefon i rozmówca poda się za pracownika banku zwróćmy uwagę na sposób w jaki prowadzi z nami rozmowę. Jeżeli na dowolnym etapie rozmowy pracownik zapyta o dane uwierzytelniające jak hasła lub login to możemy mieć pewność, iż mamy do czynienia z oszustwem. Należy również pamiętać, że bank nigdy nie będzie oczekiwał od nas pomocy w zabezpieczeniu środków na naszym rachunku. W takiej sytuacji należy się natychmiast rozłączyć – dodaje mec. Kołakowski.
Chrońmy dane dostępu do konta
Pamiętajmy, że w zdecydowanej większości przypadków metody działania oszustów sprowadzają się do pozyskania od użytkownika usług płatniczych jego danych uwierzytelniających. Chodzi w szczególności od dane karty płatniczej (numer karty, dane posiadacza karty, kod CVV/CVC) czy login i hasło, służące do logowania do bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej (tzw. phishing) i ich wykorzystania w celu dokonania transakcji. Nie ujawniajmy nikomu tych danych!
Ostrożnie przy transakcjach on-line
Jeśli decydujemy się sprzedać różne przedmioty za pośrednictwem internetu, w szczególności platform (portali) sprzedażowych – oszuści mogą udawać osobę zainteresowaną zakupem. Należy uważać, jeśli osoba zainteresowana wysyła link do „odbioru środków” – najczęściej za pośrednictwem jednego z popularnych komunikatorów, instalowanych na smartfonach – poza platformą sprzedażową. Kliknięcie w link wysłany przez oszusta spowoduje przekierowanie na fałszywą stronę internetową, łudząco przypominającą strony pośredników płatności lub strony internetowe banków. W ten sposób dochodzi do przejęcia danych uwierzytelniających przez oszustów (najczęściej chodzi o dane karty płatniczej).
– Oszuści często wykorzystują nasze roztargnienie, nieuwagę oraz emocje w celu przejęcia od nas informacji takich jak nasze dane uwierzytelniające (np. hasła, kod BLIK). Musimy mieć świadomość, że wejście w posiadanie danych uwierzytelniających lub przejęcie kontroli nad urządzeniem użytkownika (poprzez nakłonienie do instalacji stosownego oprogramowania) finalnie umożliwia oszustom kradzież środków z rachunku. Dlatego należy zachować szczególną ostrożność w trakcie np. robienia zakupów bądź sprzedaży w sieci. – mówi mec. Paweł Kołakowski.
Przypominamy! Czego unikać w sieci.
Eksperci Rzecznika Finansowego przypominają. W celu zabezpieczenia się przed nieautoryzowaną transakcją należy:
· bezwzględnie chronić hasła i loginy do bankowości;
· nie klikać w nierozpoznane linki;
· nie instalować nieznanego oprogramowania;
· weryfikować strony internetowe;
· w przypadku wątpliwości odnośnie do realności telefonu od dostawców usług płatniczych (np. banku) – rozłączyć się, kiedy przestajemy się czuć komfortowo w trakcie rozmowy.
Po więcej szczegółów zapraszamy na webinarium, które odbędzie się 16 grudnia 2025 r. o godzinie 11.00.

