Deklaracja dostępności
Podmiot:
Rzecznik Finansowy
Zapewnienie dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Biuro Rzecznika Finansowego (dalej BRF) wspomagające Rzecznika Finansowego w realizacji jego ustawowych zadań stara się w najpełniejszym zakresie zapewnić dostęp do siedzib Biura, publikowanych, przekazywanych oraz udostępnianych informacji i stron internetowych wszystkim osobom.
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować BRF o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej oraz wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.
Dostępność cyfrowa
Rzecznik Finansowy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Niniejsze oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://edeklaracje.rf.gov.pl/
Data publikacji strony internetowej: 30.03.2016
Data ostatniej aktualizacji: 11.08.2025 r.
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest niezgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Niedostępne elementy i treści (elementy wymagające poprawy):
1.3.1 – Informacje i relacje
1.3.2 – Zrozumiała kolejność
1.3.5 – Określenie pożądanej wartości
1.4.3 – Kontrast (minimalny)
1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu
1.4.10 – Dopasowanie do ekranu
1.4.12 – Odstępy w tekście
2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków
2.4.2 – Tytuł strony
2.4.4 – Cel łącza (w kontekście)
2.4.5 – Wiele dróg
2.4.6 – Nagłówki i etykiety
3.3.1 – Identyfikacja błędu
3.3.2 – Etykiety lub instrukcje
3.3.4 – Zapobieganie błędom (prawnym, finansowym, w danych)
4.1.1 – Poprawność kodu
4.1.2 – Nazwa, rola, wartość
4.1.3 – Komunikaty o stanie
Przygotowanie deklaracji dostępności
Data sporządzenia deklaracji: 2025-08-14.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Jak złożyć wniosek:
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej można złożyć:
- osobiście pod adresem Biura Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa,
- za pośrednictwem poczty na wskazany wyżej adres,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na dostepnoscwbrf@rf.gov.pl,
- poprzez e-PUAP.
Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo;
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością cyfrową
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści według Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
W przypadku braku zadowolenia z odpowiedzi na zgłoszenie, mają Państwo prawo do złożenia skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich. Szczegółowe informacje oraz dane kontaktowe znajdują się na oficjalnej stronie Rzecznika Praw Obywatelskich. https://bip.brpo.gov.pl/pl
Odwołanie
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej we wniosku albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba zgłaszająca wniosek ma prawo złożyć do Biura Rzecznika Finansowego skargę. Do rozpatrywania skarg w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna
Dostępność architektoniczna
- Budynek, w którym znajduje się Biuro Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Nowogrodzkiej 47A w Warszawie.
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy Krakowskim Przedmieściu 22 lok 1 w Lublinie.
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Prostej 1 / 2 lok. 5 w Olsztynie.
Poniżej opisane są dostępności do wyżej wymienionych lokalizacji.
Opis dostępności do Biura Rzecznika Finansowego w Warszawie:
Budynek, w którym znajduje się Biuro Rzecznika Finansowego zlokalizowany jest przy ul. Nowogrodzkiej 47A.
Drzwi wejściowe do budynku znajdują się od strony ul. Nowogrodzkiej i są przystosowane do przejazdu wózka inwalidzkiego. Drzwi są dwuskrzydłowe o łącznej szerokości 186 cm i prowadzą do holu. Nie są one sterowane automatycznie, ale w środku są osoby, która pomogą w ich otwarciu. Za pomocą dzwonka można skontaktować się z ochroną budynku, a pomocą mogą także służyć pracownicy BRF jeśli obsługują w Punkcie informacyjnym BRF.
Zaraz po wejściu do holu, po lewej stronie, znajduje się Punkt informacyjny Biura Rzecznika Finansowego, a kilka metrów dalej po prawej stronie stanowisko ochrony budynku.
Do Punktu Informacyjnego Biura Rzecznika Finansowego prowadzi niewielka pochylnia.
W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
W pobliżu budynku, od ul. Nowogrodzkiej, znajdują się trzy miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Do budynku i jego pomieszczeń można wchodzić z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Brak jest tłumacza języka migowego.
Opis dostępności do siedziby pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego w Lublinie:
Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika Rzecznika Finansowego zlokalizowany jest przy ul. Krakowskie Przedmieście 22 lok. 1.
Przed wejściem do budynku nie ma schodów.
Drzwi wejściowe do budynku są przystosowane do przejazdu wózka inwalidzkiego. Drzwi są jednoskrzydłowe o łącznej szerokości ok. 100 cm, otwierane przy użyciu znacznej siły, otwierane na zewnątrz, odblokowywane domofonem, prowadzące do holu.
Na parterze znajduje się winda o szerokości drzwi 90 cm.
Siedziba Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego znajduje się na pierwszym piętrze.
Po wyjściu z windy na pierwszym piętrze znajdują się drewniane drzwi o szerokości 100 cm, otwierane ręcznie na zewnątrz przy użyciu znacznej siły. W razie potrzeby asystę w skorzystaniu z nich może udzielić pracownik BRF.
Przy wejściu znajduje się stanowisko sekretariatu.
W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
W pobliżu budynku znajdują się dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami na ul. Walerego Wróblewskiego.
Do budynku i pomieszczeń BRF można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Brak jest tłumacza języka migowego.
W celu umówienia wizyty prosimy o uprzedni kontakt:
Telefon 22 333 73 31
e-mail: biuroterenowelublin@rf.gov.pl
Opis dostępności do siedziby pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego w Olsztynie:
Budynek, w którym znajduje się siedziba Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Prostej 1/2 lok. 5.
W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
W pobliżu budynku znajduje się miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami na ul. Stanisława Staszica.
Do budynku i pomieszczeń BRF można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Brak jest tłumacza języka migowego.
W celu umówienia wizyty prosimy o uprzedni kontakt:
Telefon 22 333 73 37.
e-mail: biuroterenoweolsztyn@rf.gov.pl
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 30 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. W analogiczny sposób można poinformować nas o braku takiej dostępności, jednak w tej sytuacji nie ma konieczności wykazania interesu prawnego lub
faktycznego.
Jak złożyć wniosek:
Wniosek o zapewnienie dostępności można złożyć:
- osobiście pod adresem Biura Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa,
- za pośrednictwem poczty na wskazany wyżej adres,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na dostepnoscwbrf@rf.gov.pl,
- poprzez e-PUAP.
Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Rozpoznanie wniosku:
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje albo rozwiązanie w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Odwołanie:
Jeżeli BRF, pomimo złożenia wniosku, nie zapewni dostępności można złożyć skargę na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin na zapewnienie dostępności lub od otrzymania odmowy zapewnienia dostępności.
Po rozpatrzeniu skargi, Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję, która: nakazuje zapewnić dostępność w określony sposób, w terminie nie krótszym niż 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie krótszym niż 60 dni, od dnia doręczenia decyzji, albo zwalnia z zapewnienia dostępności. Prezes Zarządu PFRON może też zakończyć postępowanie bez wydania decyzji i umorzyć całe postępowanie w przypadku, gdy skarga jest bezprzedmiotowa.
Koordynator do spraw dostępności w Biurze Rzecznika Finansowego:
Jakub Kubacki kontakt: dostepnoscwbrf@rf.gov.pl
Biuro Rzecznika Finansowego stara się w najpełniejszym zakresie zapewnić dostęp do budynków Urzędu, publikowanych informacji i stron internetowych wszystkim osobom. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
(zadeklarowany język dla tych informacji – Angielski)
ACCESSIBILITY DECLARATION
Entity:
Financial Ombudsman
ENSURING DIGITAL, ARCHITECTURAL AND INFORMATION AND COMMUNICATION ACCESSIBILITY
The Office of the Financial Ombudsman (hereinafter referred as the BRF) that supports the Financial Ombudsman in carrying out its statutory duties, strives to ensure to the fullest extent possible the access to the Office’s offices, published, transmitted and shared information and websites for all persons. Anyone without having to demonstrate a legal or factual interest has the right to inform the BRF of a lack of architectural or informational and communicational accessibility and to request digital accessibility.
DIGITAL ACCESSIBILITY
The Financial Ombudsman undertakes to ensure the accessibility of its website in accordance with the provisions of the Act of April 4th 2019 on the digital accessibility of websites and mobile applications of public entities.
This accessibility statement applies to the website https://edeklaracje.rf.gov.pl/
Website publication date: March 30, 2016
Last updated: August 11, 2025
DIGITAL ACCESSIBILITY STATUS
The website is not compliant with the Act of April 4 th 2019 on the digital accessibility of websites and mobile applications of public entities due to the incompatibilities or exclusions listed below.
INACCEPTABLE ELEMENTS AND CONTENT (ELEMENTS NEEDING IMPROVEMENT):
1.3.1 – Information and relationships
1.3.2 – Understandable order
1.3.5 – Defining the desired value
1.4.3 – Contrast (minimum)
1.4.4 – Changing text size
1.4.10 – Fit to screen
1.4.12 – Text spacing
2.4.1 – Ability to skip blocks
2.4.2 – Page title
2.4.4 – Link target (in context)
2.4.5 – Multiple paths
2.4.6 – Headings and labels
3.3.1 – Error identification
3.3.2 – Labels or instructions
3.3.4 – Error prevention (legal, financial, data)
4.1.1 – Code correctness
4.1.2 – Name, role, value
4.1.3 – Messages about the status
PREPARATION OF ACCESSIBILITY DECLARATION
Date of declaration: 2025-08-14.
This declaration was prepared based on a self-assessment conducted by the public entity.
KEYBOARD SHORTCUTS
Standard keyboard shortcuts can be used on the website.
REQUEST FOR DIGITAL ACCESSIBILITY
According to Article 18, Section 1 of the Act on Digital Accessibility of Public Entity Websites and Mobile Applications, everyone has the right to request that a public entity ensures the digital accessibility of a specified website, mobile application or website element or to make it available via an alternative access method.
How to submit a request:
A request for digital accessibility can be submitted:
- in person in the Office of the Financial Ombudsman, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warsaw,
- by post to the address provided above,
- by email to dostepnoscwbrf@rf.gov.pl ,
- via e-PUAP.
The request should include:
- contact details of the person making the request;
- identification of the website, mobile application, or element of the website or mobile application of the public entity that is to be digitally accessible;
- identification of how to contact the person making the request;
- identification of an alternative access method, if applicable.
HANDLING REQUESTS AND COMPLAINTS RELATED TO DIGITAL ACCESSIBILITY
We will respond to your request as soon as possible, no later than 7 days from its receipt.
If this deadline is too short for us we will inform you. This notification will provide a new deadline by which we will correct the errors you reported or prepare the information in an alternative manner. This new deadline will not exceed two months.
If we are unable to ensure the digital accessibility of the website or content as requested we will offer you access to it through an alternative means.
If you are dissatisfied with the response to your request you have the right to submit a complaint to the Commissioner for Human Rights. Detailed information and contact details can be found on the official website of the Commissioner: https://bip.brpo.gov.pl/pl
APPEAL
If the requested digital accessibility is refused or if an alternative access method is refused the requesting party has the right to submit a complaint to the Office of the Financial Ombudsman. The provisions of the Code of Administrative Procedure apply to the complaints regarding digital accessibility.
ARCHITECTURAL ACCESSIBILITY AND INFORMATION AND COMMUNICATION
ARCHITECTURAL ACCESSIBILITY
- The building housing the Office of the Financial Ombudsman is located at 47A Nowogrodzka in Warsaw.
- The building in which the office of the Field Representative of the Financial Ombudsman is located is at Krakowskie Przedmieście 22, room 1, Lublin.
- The building in which the office of the Field Representative of the Financial Ombudsman is located is at Prosta 1/2, room 5, Olsztyn.
Accessibility to the above-mentioned locations is described below.
DESCRIPTION OF ACCESSIBILITY TO THE FINANCIAL OMBUDSMAN’S OFFICE IN WARSAW:
The building housing the Financial Ombudsman’s Office is located at 47A Nowogrodzka.
The entrance to the building is located on Nowogrodzka and is wheelchair-accessible. The doors are double-leaf with a total width of 186 cm and lead to the lobby. They are not automatically operated but there is staff inside to assist with opening them. You can contact building security by ringing the bell and BRF staff can also assist you if they are at the BRF Information Point.
Immediately after entering the lobby the Financial Ombudsman’s Office Information Point is located on the left and a few meters further the building security desk is located on the right.
The Financial Ombudsman’s Office Information Point is accessed via a small ramp.
There are no voice announcements or induction loops in the building. The building lacks Braille signage, high-contrast signs or large-print signs for the visually impaired.
There are three parking spaces for people with disabilities located near the building on Nowogrodzka Street.
Access to the building and its rooms is permitted with an assistance dog or guide dog.
There is no sign language interpreter.
Accessibility description of the office of the Financial Ombudsman’s Field Representative in Lublin:
The building housing the office of the Financial Ombudsman’s Representative is located at 22 Krakowskie Przedmieście, apartment 1.
There are no steps in front of the building entrance.
The entrance door to the building is wheelchair-accessible. The door is single-leaf with a total width of approximately 100 cm, opens with considerable force, opens outwards, is unlocked by an intercom and leads to the lobby. There is an elevator on the ground floor with 90 cm wide doors.
The office of the Financial Ombudsman’s Field Representative is located on the first floor.
After exiting the elevator a 100 cm wide wooden door opens outward manually with considerable force. A BRF employee can provide assistance if necessary.
A secretary’s desk is located at the entrance.
There are no voice announcements or induction loops in the building.
There are no Braille signs, high-contrast signs, or large print for visually impaired users.
There are two parking spaces for people with disabilities located near the building on Walerego Wróblewskiego Street.
Access to the BRF building and its premises is permitted with assistance dogs or guide dogs.
There is no sign language interpreter.
To schedule a visit, please contact us in advance:
Phone: 22 333 73 31
Email: biuroterenowelublin@rf.gov.pl
DESCRIPTION OF ACCESSIBILITY TO THE OFFICE OF THE LOCAL REPRESENTATIVE OF THE FINANCIAL OMBUDSMAN IN OLSZTYN:
The building housing the office of the Field Representative of the Financial Ombudsman is located at 1/2 Prosta, apartment 5.
There are no voice announcements or induction loops in the building.
There are no Braille signs, high-contrast signs, or large-print signs for visually impaired people.
There is a parking space for people with disabilities located near the building on Stanisława Staszica Street.
You can enter the BRF building and premises with an assistance dog or a guide dog.
There is no sign language interpreter.
To schedule a visit, please contact us in advance:
Telephone: 22 333 73 37
Email: biuroterenoweolsztyn@rf.gov.pl
ARCHITECTURAL OR INFORMATION AND COMMUNICATION ACCESSIBILITY REQUEST
According to Article 30 of the Act on Ensuring Accessibility for Persons with Special Needs a person with special needs or their legal representative after demonstrating a legitimate interest has the right to request architectural or information and communication accessibility. Similarly we may be informed of a lack of such accessibility but in this situation demonstrating a legal or legitimate interest is not required.
How to submit an application:
An accessibility application can be submitted:
- in person in the Office of the Financial Ombudsman, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warsaw,
- by post to the address indicated above,
- by email to dostepnoscwbrf@rf.gov.pl ,
- via e-PUAP.
The application should include:
- the applicant’s contact details;
- an indication of the barrier hindering or preventing architectural or information and communication accessibility;
- Indication of how to contact the applicant;
- Indication of the preferred method of ensuring accessibility, if applicable.
Application Review:
We will respond to your application as soon as possible, no later than 7 days after receiving it.
If this deadline is too short for us we will inform you. This notification will provide a new deadline by which we will correct the errors you reported or prepare the information or solution in an alternative manner. This new deadline will not be longer than 2 months.
If we are unable to ensure architectural or information and communication accessibility we will offer you access in an alternative manner.
APPEAL:
If BRF, despite submitting an application, does not ensure accessibility you may submit a complaint about the lack of accessibility to the Chairman of the Management Board of PFRON within 30 days of the expiry of the deadline for ensuring accessibility or of receiving a refusal to provide accessibility. After reviewing the complaint the Chairman of the Management Board of PFRON issues a decision that requires accessibility to be provided in a specified manner within a period of no less than 30 days or in particularly complex cases, no less than 60 days, from the date of receipt of the decision or exempts the applicant from the obligation to provide accessibility. The Chairman of the Management Board of PFRON may also terminate the proceedings without issuing a decision and discontinue the entire proceedings if the complaint is deemed groundless.
Accessibility Coordinator at the Office of the Financial Ombudsman:
Jakub Kubacki, contact: dostepnoscwbrf@rf.gov.pl
The Office of the Financial Ombudsman strives to ensure access to the Office’s buildings, published information, and websites to the fullest extent possible. This declaration was prepared based on a self-assessment conducted by the public entity.