Deklaracja dostępności
Zapewnienie dostępności cyfrowej oraz architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Biuro Rzecznika Finansowego stara się w najpełniejszym zakresie zapewnić dostęp do budynków Urzędu, publikowanych informacji i stron internetowych wszystkim osobom.
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować BRF o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej oraz wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.
Ponadto, jeśli w siedzibie znajdują się utrudnienia powodujące, że osoba ze szczególnymi potrzebami ma trudność w załatwieniu swojej sprawy w BRF istnieje możliwość złożenia wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Dostępność cyfrowa
Deklaracja dostępności
Rzecznik Finansowy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej edeklaracje.rf.gov.pl
Data publikacji strony internetowej: 30.03.2016
Data ostatniej aktualizacji: 03.07.2025 r.
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest niezgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Niedostępne elementy i treści (elementy wymagające poprawy):
1.3.1 – Informacje i relacje
1.3.2 – Zrozumiała kolejność
1.3.5 – Określenie pożądanej wartości
1.4.3 – Kontrast (minimalny)
1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu
1.4.10 – Dopasowanie do ekranu
1.4.12 – Odstępy w tekście
2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków
2.4.2 – Tytuł strony
2.4.4 – Cel łącza (w kontekście)
2.4.5 – Wiele dróg
2.4.6 – Nagłówki i etykiety
3.3.1 – Identyfikacja błędu
3.3.2 – Etykiety lub instrukcje
3.3.4 – Zapobieganie błędom (prawnym, finansowym, w danych)
4.1.1 – Poprawność kodu
4.1.2 – Nazwa, rola, wartość
4.1.3 – Komunikaty o stanie
Przygotowanie deklaracji dostępności
Data sporządzenia deklaracji: 2025-07-03.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Poinformowanie o braku dostępności cyfrowej
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Biuro RF o braku dostępności cyfrowej. Informację proszę kierować za pośrednictwem poczty elektronicznej na dostepnoscwbrf@rf.gov.pl, e-PUAP, listownie lub osobiście.
W zgłoszeniu podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny element lub treść.
- opisz, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Jak złożyć wniosek:
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej można złożyć:
- osobiście pod adresem Biura Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa,
- za pośrednictwem poczty na wskazany wyżej adres,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na dostepnoscwbrf@rf.gov.pl,
- poprzez e-PUAP.
Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z wnioskiem,
- wskazanie strony internetowej (albo jej części), która ma być dostępna cyfrowo,
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z wnioskiem,
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu (jeśli dotyczy).
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością cyfrową
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści według Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Odwołanie:
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej we wniosku albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba zgłaszająca wniosek ma prawo złożyć do Biura Rzecznika Finansowego skargę. Do rozpatrywania skarg w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna
Dostępność architektoniczna
- Budynek, w którym znajduje się Biuro Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Nowogrodzkiej 47A w Warszawie.
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy Krakowskim Przedmieściu 22 lok 1 w Lublinie.
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Prostej 1 / 2 lok. 5 w Olsztynie.
Poniżej opisane są dostępności do wyżej wymienionych lokalizacji.
Opis dostępności do Biura Rzecznika Finansowego w Warszawie:
- Budynek, w którym znajduje się Biuro Rzecznika Finansowego zlokalizowany jest przy ul. Nowogrodzkiej 47A.
- Drzwi wejściowe do budynku są przystosowane do przejazdu wózka inwalidzkiego. Nie są one sterowane automatycznie, ale w środku zawsze jest osoba, która pomoże je otworzyć. Drzwi są dwuskrzydłowe o łącznej szerokości 186 cm i prowadzą do dużego holu.
- Zaraz po wejściu do budynku, na holu, po lewej stronie, znajduje się Punkt informacyjny Biura Rzecznika Finansowego, a kilka metrów dalej po prawej stronie stanowisko ochrony budynku.
- Do Punktu Informacyjnego Biura Rzecznika Finansowego prowadzi niewielka pochylnia.
- W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
- W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
- W pobliżu budynku znajduje się kilka miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Brak jest tłumacza języka migowego.
Opis dostępności do siedziby pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego w Lublinie:
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika Rzecznika Finansowego zlokalizowany jest przy ul. Krakowskie Przedmieście 22 lok. 1.
- Przed wejściem do budynku brak schodów.
- Drzwi wejściowe do budynku są przystosowane do przejazdu wózka inwalidzkiego. Drzwi są jednoskrzydłowe o łącznej szerokości ok. 100 cm, otwierane przy użyciu znacznej siły, na zewnątrz, odblokowywane domofonem, które prowadzą do holu.
- Na parterze znajduje się winda o szerokości drzwi 90 cm.
- Siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego znajduje się na pierwszym piętrze.
- Po wyjściu z windy na pierwszym piętrze znajdują się drewniane drzwi o szerokości 100 cm, ręcznie otwierane na zewnątrz, przy użyciu znacznej siły.
- Przy wejściu znajduje się stanowisko sekretariatu.
- W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
- W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
- W pobliżu budynku znajduje się kilka miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Brak jest tłumacza języka migowego.
- W celu umówienia wizyty prosimy o uprzedni kontakt:
- Telefon 22 333 73 31. Dostępny w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00 oraz od wtorku do czwartku w godzinach 9.00 – 15.00.
- e-mail: biuro.lublin@rf.gov.pl
Opis dostępności do siedziby pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego w Olsztynie:
- Budynek, w którym znajduje się siedziba pełnomocnika terenowego Rzecznika Finansowego, zlokalizowany jest przy ul. Prostej 1/2 lok. 5.
- W budynku nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych.
- W budynku brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
- W pobliżu budynku znajduje się kilka miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Brak jest tłumacza języka migowego.
- W celu umówienia wizyty prosimy o uprzedni kontakt:
- Telefon 22 333 73 37. Dostępny w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00 oraz od wtorku do czwartku w godzinach 9.00 – 15.00.
- e-mail: biuro.olsztyn@rf.gov.pl
Poinformowanie o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Biuro RF o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Informację proszę kierować za pośrednictwem poczty elektronicznej na dostepnoscwbrf@rf.gov.pl, e-PUAP, listownie lub osobiście.
W zgłoszeniu podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- opisz, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 30 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Jak złożyć wniosek:
Wniosek o zapewnienie dostępności można złożyć:
- osobiście pod adresem Biura Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa,
- za pośrednictwem poczty na wskazany wyżej adres,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na dostepnoscwbrf@rf.gov.pl,
- poprzez e-PUAP.
Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej załatwienie sprawy w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności (jeżeli dotyczy).
Rozpoznanie wniosku:
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Odwołanie:
Jeżeli BRF, pomimo złożenia wniosku, nie zapewni dostępności można złożyć skargę na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin na zapewnienie dostępności lub od otrzymania odmowy zapewnienia dostępności.
Po rozpatrzeniu skargi, Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję, która: nakazuje zapewnić dostępność w określony sposób, w terminie nie krótszym niż 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie krótszym niż 60 dni, od dnia doręczenia decyzji, albo zwalnia z zapewnienia dostępności. Prezes Zarządu PFRON może też zakończyć postępowanie bez wydania decyzji i umorzyć całe postępowanie w przypadku, gdy skarga jest bezprzedmiotowa.
Koordynator do spraw dostępności w Biurze Rzecznika Finansowego:
Jakub Kubacki kontakt: dostepnoscwbrf@rf.gov.pl
Biuro Rzecznika Finansowego stara się w najpełniejszym zakresie zapewnić dostęp do budynków Urzędu, publikowanych informacji i stron internetowych wszystkim osobom. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny w zakresie dostępności architektonicznej.
Ensuring digital, architectural and information and communication accessibility
Office of the Financial Ombudsman makes every effort to ensure access to the Office’s buildings, published information and websites to all persons.
Everyone, without having to demonstrate legal or actual interest, has the right to inform about the lack of architectural or information and communication accessibility and to request digital accessibility.
Moreover, if there are difficulties at the premises that make it difficult for a person with special needs to settle their matter, it is possible to submit an application to ensure architectural or information and communication accessibility.
Digital accessibility
Accessibility declaration
The Financial Ombudsman undertakes to ensure the accessibility of his website in accordance with the provisions of the Act of April 4th 2019 on the digital accessibility of websites and mobile applications of public entities. The Accessibility Statement applies to the Financial Ombudsman website edeklaracje.rf.gov.pl
Website publication date: 30/03/2016
Date of last update: 03/07/2025
The state of digital accessibility
The website does not comply with the Act on the digital accessibility of websites and mobile applications of public entities due to the inconsistencies or exclusions listed below.
Inaccessible elements and content (elements that need improvement):
1.3.1 – Information and relationships
1.3.2 – Understandable order
1.3.5 – Specifying the desired value
1.4.3 – Contrast (minimum)
1.4.4 – Changing text size
1.4.10 – Fit to screen
1.4.12 – Text spacing
2.4.1 – Ability to skip blocks
2.4.2 – Page title
2.4.4 – Link target (in context)
2.4.5 – Multiple paths
2.4.6 – Headings and labels
3.3.1 – Error identification
3.3.2 – Labels or instructions
3.3.4 – Error prevention (legal, financial, data)
4.1.1 – Code correctness
4.1.2 – Name, role, value
4.1.3 – Status messages
Preparation of an accessibility declaration
Date of preparation of the declaration: 03/07/2025
The declaration was prepared on the basis of a public entity’s self-assessment.
Keyboard Shortcuts
You can use standard keyboard shortcuts on the website.
Information about the lack of digital availability
Everyone, without having to demonstrate legal or actual interest, has the right to inform about the lack of digital availability. Please send information via e-mail dostepnoscwbrf@rf.gov.pl, e-PUAP, by letter or in person.
In your application, please provide:
- your name and surname,
- your contact details (e.g. telephone number, e-mail),
- the exact address of the website where the item or content is unavailable,
- describe what the problem is and what way to solve it would be most convenient for you.
Application to ensure digital accessibility
According to Art. 18 section 1 of the Act on the digital accessibility of websites and mobile applications of public entities, everyone has the right to request the public entity to ensure digital accessibility of a given website, mobile application or website element or to make it available via an alternative access method.
How to apply:
An application for digital accessibility can be submitted:
- in person at the address of the Office of the Financial Ombudsman, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warsaw,
- by post to the address mentioned above,
- via e-mail dostepnoscwbrf@rf.gov.pl
- via e-PUAP.
The application should include:
- contact details of the person submitting the request,
- indication of the website (or part thereof) that is to be digitally available,
- indication of how to contact the person submitting the request,
- indication of an alternative method of access (if applicable).
Handling requests and complaints related to digital accessibility
We will respond to your application as soon as possible, no later than within 7 days of receiving it.
If this deadline is too short for us, we will inform you about it. In this information, we will provide a new deadline by which we will correct the errors you have reported or prepare the information in an alternative way. This new deadline will not be longer than 2 months.
If we are unable to ensure the digital availability of the website or content as requested by you, we will offer you access to it in an alternative way.
Reference:
In the event of refusal to provide the digital accessibility indicated in the application or in the event of refusal to use an alternative method of access, the person submitting the application has the right to submit a complaint to the Office of the Financial Ombudsman. The provisions of the Code of Administrative Procedure apply to the consideration of complaints regarding ensuring digital accessibility.
Architectural and information and communication accessibility
Architectural accessibility
- The building where the Financial Ombudsman’s Office is located is located at ul. Nowogrodzka 47A in Warsaw.
- The building where the office of the field representative of the Financial Ombudsman is located is located at Krakowskie Przedmieście 22, lok. 1 in Lublin.
- The building where the office of the field representative of the Financial Ombudsman is located is located at ul. Prosta 1/2 lok. 5 in Olsztyn.
Accessibility to the above-mentioned locations is described below.
Description of accessibility to the Financial Ombudsman’s Office in Warsaw:
- The building where the Financial Ombudsman’s Office is located is located at ul. Nowogrodzka 47A.
- The entrance door to the building is wheelchair accessible. They are not operated automatically, but there is always a person inside who will help you open them. The doors are double-leaf, with a total width of 186 cm and lead to a large hall.
- Immediately after entering the building, in the hall, on the left, there is the Information Point of the Financial Ombudsman’s Office, and a few meters further on the right, the building security station.
- There is a small ramp leading to the Information Point of the Financial Ombudsman’s Office.
- There is no voice information or induction loops in the building.
- There are no Braille signs in the building, no contrast markings or no large print markings for the visually impaired.
- There are several parking spaces for people with disabilities near the building.
- You can enter the building and all its rooms with an assistance dog and a guide dog.
- There is no sign language interpreter.
Description of accessibility to the office of the field representative of the Financial Ombudsman in Lublin:
- The building where the office of the Financial Ombudsman’s representative is located is located at ul. Krakowskie Przedmieście 22 lok. 1.
- There are no stairs in front of the entrance to the building.
- The entrance door to the building is wheelchair accessible. The door is single-leaf, with a total width of approx. 100 cm, opened with considerable force, outwards, unlocked by an intercom, and leads to the hall.
- On the ground floor there is an elevator with a door width of 90 cm.
- The office of the field representative of the Financial Ombudsman is located on the first floor.
- After leaving the elevator on the first floor, there is a 100 cm wide wooden door that opens outwards manually, using considerable force.
- There is a secretariat desk at the entrance.
- There is no voice information or induction loops in the building.
- There are no Braille signs in the building, no contrast markings or no large print markings for the visually impaired.
- There are several parking spaces for people with disabilities near the building.
- You can enter the building and all its rooms with an assistance dog and a guide dog.
- There is no sign language interpreter.
- To arrange an appointment, please contact us in advance:
- Phone 22 333 73 31. Available on Monday from 9.00 a.m. to 5.00 p.m. and from Tuesday to Thursday from 9.00 a.m. to 3.00 p.m.
- e-mail: biuro.lublin@rf.gov.pl
Description of accessibility to the office of the field representative of the Financial Ombudsman in Olsztyn:
- The building where the office of the field representative of the Financial Ombudsman is located is located at ul. Prosta 1/2 lok. 5.
- There is no voice information or induction loops in the building.
- There are no Braille signs in the building, no contrast markings or no large print markings for the visually impaired.
- There are several parking spaces for people with disabilities near the building.
- You can enter the building and all its rooms with an assistance dog and a guide dog.
- There is no sign language interpreter.
- To arrange an appointment, please contact us in advance:
- Phone 22 333 73 37. Available on Monday from 9.00 a.m. to 5.00 p.m. and from Tuesday to Thursday from 9.00 a.m. to 3.00 p.m.
- e-mail: biuro.olsztyn@rf.gov.pl
Informing about the lack of architectural or information and communication accessibility
Everyone, without having to demonstrate legal or actual interest, has the right to inform about the lack of architectural or information and communication accessibility. Please send information via e-mail dostepnoscwbrf@rf.gov.pl, e-PUAP, by letter or in person.
In your application, please provide:
- your name and surname,
- your contact details (e.g. telephone number, e-mail),
- describe what the problem is and what way to solve it would be most convenient for you.
Application to ensure architectural or information and communication accessibility
According to Art. 30 of the Act on ensuring accessibility for persons with special needs, a person with special needs or his or her statutory representative, after demonstrating an actual interest, has the right to submit an application for ensuring architectural or information and communication accessibility.
How to apply:
An application for accessibility can be submitted:
- in person at the address of the Office of the Financial Ombudsman, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warsaw,
- by post to the address mentioned above,
- via e-mail dostepnoscwbrf@rf.gov.pl
- via e-PUAP.
The application should include:
- applicant’s contact details,
- information of a barrier that makes it difficult or impossible to resolve the matter in the field of architecture or information and communication,
- information of how to contact the applicant,
- indication of the preferred method of ensuring accessibility (if applicable).
Consideration of the application:
We will respond to your application as soon as possible, no later than within 7 days of receiving it.
If this deadline is too short for us, we will inform you about it. In this information, we will provide a new deadline by which we will correct the errors you have reported or prepare the information in an alternative way. This new deadline will not be longer than 2 months.
If we are unable to ensure architectural or information and communication accessibility, we will offer you access to them in an alternative way.
Reference:
If the BRF, despite submitting an application, does not ensure accessibility, you can file a complaint about lack of availability to the President of the Management Board of PFRON within 30 days from the date on which the deadline for ensuring accessibility expired or from receiving a refusal to ensure accessibility.
After considering the complaint, the President of the Management Board of PFRON issues a decision which: orders accessibility to be ensured in a specified manner, within a period of not less than 30 days, and in particularly complicated cases – not less than 60 days, from the date of delivery of the decision, or exempts the person from ensuring accessibility. The President of the Management Board of PFRON may also end the proceedings without issuing a decision and discontinue the entire proceedings if the complaint is groundless.
Accessibility coordinator at the Office of the Financial Ombudsman:
Jakub Kubacki
conatact: dostepnoscwbrf@rf.gov.pl