Przejdź do treści Wyszukiwarka

Rzecznik Finansowy podsumowuje interwencje wobec DallBogg

25 sierpnia 2025

  • Opieszałość w likwidacji szkody przez DallBogg to najczęstszy powód wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego w I połowie 2025 r.
  • Opieszałość była też istotnym problemem w prowadzonych przez Rzecznika postępowaniach, bo nie pozwala to szybko kończyć postępowań interwencyjnych
  • Pierwszym sygnałem pozytywnych zmian jest, że w tym roku 67% interwencji zakończyło się zmianą decyzji firmy zgodnie z oczekiwaniami klientów.

Eksperci Rzecznika Finansowego przeanalizowali statystyki dotyczące wniosków o interwencję wobec firmy DallBogg. Celem było sprawdzenie, czy w I połowie 2025 r. widać poprawę w sposobie działania w porównaniu do całego 2024 r.

Z zadowoleniem przyjmuję deklaracje – pojawiające się w przestrzeni publicznej – o zmianach mających na celu poprawę w procesie obsługi i likwidacji szkód wprowadzanych w ostatnich miesiącach. Czekamy na ich praktyczne efekty. Kary nałożone w ostatnim czasie na DallBogg i DioDea dotyczą jednak tego co się działo w przeszłości. Niską jakość obsługi niestety widać zarówno w ubiegłym, jak i bieżącym roku – komentuje Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

W całym 2024 r. do Rzecznika Finansowego trafiły 163 wnioski o interwencję wobec DallBogg. W I połowie 2025 było ich już 202. Łatwo policzyć, że jeśli deklarowane przez DallBogg zmiany nie przyniosą efektów, to w całym 2025 r. wniosków o interwencję będzie ponad dwa razy więcej niż w poprzednim.

Ciekawe wnioski płyną z analizy struktury skarg.

Na co skarżą się poszkodowani przez klientów DallBogg

W ubiegłym roku najczęstszą przyczyną wniosków o interwencję był „spór co do wysokości przyznanego odszkodowania”. W tym roku poszkodowani przez posiadaczy OC w DallBogg najczęściej skarżą się na „opieszałość w postępowaniu likwidacyjnym”. Niestety nie oznacza to, że problemów dotyczących rozliczenia szkód jest mniej  – mówi Eliza Gużewska, zastępca dyrektora Departamentu Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w Biurze Rzecznika Finansowego.

Wniosków o interwencje dotyczących opieszałości było w całym 2024 r. 58, a w pierwszych 6 miesiącach 2025 r. już 106. Dla sporów związanych z rozliczeniem szkody było to odpowiednio 68 i 59 wniosków. Istotnym problemem poszkodowanych jest też oddalenie roszczenia. Rok temu takich wniosków było 34, a w omawianym okresie tego roku 31.

DallBogg opieszały również w relacjach z Rzecznikiem

Niestety opieszałość DallBogg widzimy też w prowadzonych postępowaniach interwencyjnych. Na odpowiedzi na nasze pisma czekamy bardzo długo. Czasem pomagają dopiero monity z naszej strony – mówi Eliza Gużewska.

Efekt jest taki, że na 163 wnioski o interwencję w 2024 r. Rzecznik mógł zakończyć 25% prowadzonych postępowań. Z czego 39 proc. zakończyło się pozytywnie dla poszkodowanych, czyli zmianą decyzji DallBogg, a 61 proc. negatywnie. W tym roku wskaźnik zakończonych interwencji wynosi 4 proc. Z czego 67 proc. zostało zakończonych pozytywnie, a 33 proc. negatywnie.

Próbka jest jeszcze zbyt mała, żeby ogłosić istotną i trwałą zmianę w podejściu firmy. Ale liczymy, że kolejne miesiące przyniosą potwierdzenie tego pozytywnego trendu w zakresie zmian decyzji na korzyść klienta po naszej interwencji. Mamy też nadzieję na poprawę terminowości w obsłudze likwidacji szkód – mówi Eliza Gużewska.

Kary dotyczą różnych naruszeń

Opisane powyżej problemy stały się podstawą do nałożenia kar na DallBogg i likwidującej szkody na jego rzecz firmy DioDea. O szczegółach pisaliśmy:

– Zaskakujące są twierdzenia, które pojawiają się w przestrzeni publicznej, że Rzecznik Finansowy ukarał te firmy dwa razy za to samo. Oczywiście podstawą są naruszenia w tych samych sprawach. Ale wynikało to z faktu, że w niektórych sytuacjach jeden podmiot naruszył najpierw przepisy w relacji z klientami, a drugi w postępowaniu wobec Rzecznika Finansowego – komentuje Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

Przypomnijmy, że karę na DallBogg Rzecznik nałożył za naruszenia artykułów 6, 7, 9 i 10 ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej. Opisują one terminy i zasady udzielania odpowiedzi na reklamacje klientów. DallBogg naruszał te przepisy wydłużając odpowiedź na reklamacje ponad ustawowe terminy lub w ogóle nie udzielając odpowiedzi. Jeśli już jej udzielił, to jej jakość nie spełniała wymogów narzuconych przez ustawę.

Z kolei kara dla DioDea, wynikała za naruszeń art. 31 wspomnianej ustawy. Mówi on o obowiązku udzielenia odpowiedzi Rzecznikowi Finansowemu w określonym czasie. Tymczasem w analizowanych przypadkach spółka nie tylko w ogóle nie udzielała terminowej odpowiedzi na skierowane wezwania. Nie reagowała nawet na wysyłane w tych sprawach monity.

Przypominamy – DallBogg nie może sprzedawać w Polsce polis OC komunikacyjnego

Rzecznik Finansowy przypomina, że 16 kwietnia 2025 r. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wydała decyzję o zakazie zawierania przez DallBogg umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w Polsce. Przyczyną wydania decyzji było niedostosowanie struktury organizacyjnej DallBogg do skali działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Skutkiem niedostosowania były liczne nieprawidłowości w procesie likwidacji szkód z umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego, o których Rzecznik Finansowy informował nadzór.

W praktyce oznacza to, że:

  • DallBogg nie może od 17 kwietnia 2025 r. zwierać nowych tego typu umów
  • Umowy zawarte do 17 kwietnia 2025 r. pozostają ważne, aż do daty wskazanej w polisie. Nie ma jednak do nich zastosowania tzw. zasada automatyzmu, co znaczy, że nie są przedłużane na kolejny rok w przypadku braku wypowiedzenia. Dlatego klienci, którzy wykupili ubezpieczenie OC w spółce DallBogg muszą pamiętać o zawarciu umowy na kolejny rok z innym ubezpieczycielem. Więcej na ten temat pod poniższym linkiem: https://rf.gov.pl/przypominamy-wazne-obowiazki-posiadaczy-polis-oc-komunikacyjnego-w-dallbogg/

Polecane

25.08.2025
Rzecznik Finansowy podsumowuje interwencje wobec DallBogg
08.08.2025
Rzecznik Finansowy nałożył 200 tys. zł kary na DioDea Poland
07.08.2025
Dostępność bankowości detalicznej dla konsumentów w praktyce. Webinarium Rzecznika Finansowego