Przejdź do treści Wyszukiwarka

Podsumowanie 2025 r. i prognozy na 2026 r.

19 grudnia 2025

  • Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom.
  • Po objęciu w 2025 r. nadzoru nad dostępnością usług bankowości detalicznej, w 2026 r. Rzecznik może zyskać uprawnienie do pomocy nadmiernie zadłużonym i inwestującym w kryptowaluty.
  • Eksperci Rzecznika proponują wprowadzenie zmian prawnych, które mogą ograniczyć finansowe skutki tzw. nieautoryzowanych transakcji.
  • W przyszłym roku powinny pojawić się też orzeczenia TSUE kluczowe dla ukształtowania linii orzeczniczej w sprawach dotyczących sankcji kredytu darmowego i WIBOR.
  • W ubezpieczeniach kluczowymi kwestiami będzie doprecyzowanie warunków umów ubezpieczeń mienia oraz ujednolicenie zasad likwidacji szkód z OC komunikacyjnego

W mijającym roku weszły w życie przepisy poszerzające kompetencje Rzecznika Finansowego o zupełnie nowy obszar. Dla klientów oznacza to nowe możliwości uzyskania wsparcia.

Od czerwca 2025 r. pełnimy rolę nadzoru nad dostępnością usług bankowości detalicznej. To rozwiązanie bardzo rzadko spotykane w innych krajach. Traktuję to jako potwierdzenie, że Rzecznik Finansowy jest dobrze ocenianą instytucją, której powierzane są coraz to nowe kompetencje – mówi dr Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

Do Rzecznika Finansowego trafiają już pierwsze sprawy, w których udaje się zapewnić dostępność usług nawet bez potrzeby podejmowania sformalizowanej kontroli i formułowania administracyjnych nakazów (https://rf.gov.pl/niedowidzacemu-latwiej-bedzie-zaplacic-blikiem/)

Zadłużonym będzie łatwiej o wparcie

2026 rok będzie kolejnym w którym kompetencje Rzecznika Finansowego mogą zostać zwiększone.

W przyszłym roku spodziewamy się, że implementacja dyrektywy CCD2 da nam nowe uprawnienia do pomagania Polakom. Według projektu ustawy o kredycie konsumenckim mamy koordynować system doradztwa oddłużeniowego w Polsce. To nowość i duże wyzwanie, bo ten system mamy budować od podstaw – mówi dr Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

Podkreśla, że współpraca z różnymi podmiotami świadczącymi taką pomoc jest konieczna, bo doradztwo oddłużeniowe składa się z trzech filarów. Po pierwsze, poradnictwa prawnego. Po drugie, wsparcia w zakresie zarządzania domowym budżetem i długiem. Po trzecie, pomocy społecznej i psychologicznej

Kluczowe jest zdefiniowanie kto, na jakim etapie i na jakich warunkach będzie prowadził takie doradztwo. Kluczowy jest atrybut niezależności takich podmiotów. Z jednej strony od instytucji finansowych, a z drugiej od podmiotów świadczących na co dzień usługi prawne. Jeśli popełnimy błędy na tym etapie, to może być trudno je potem naprawić – mówi Michał Ziemiak.

Potrzebne regulacje zabezpieczające inwestorów w kryptoaktywa

W 2026 należy też spodziewać się poszerzenia kompetencji Rzecznika Finansowego o możliwość wsparcia osób inwestujących w kryptoaktywa. W jaki sposób Rzecznik będzie mógł pomagać, zależy od ostatecznego kształtu regulacji. Po vecie Prezydenta, prace nad przepisami stosującymi rozporządzenia MiCA (Markets in Crypto Assets) będą kontynuowane, bo jesteśmy już jednym z ostatnich krajów UE, który nie przyjął odpowiednich regulacji.

To bardzo ryzykowny rynek, bo zdarza się przecież, że nawet aktywa uchodzące za wiarygodne z dnia na dzień tracą zupełnie swoją wartość. Standardem są wahania kursów kryptowalut. Nie jest to więc rynek dla każdego i inwestujący na nim muszą mieć tego świadomość – mówi Michał Ziemiak.

Zwraca też uwagę na oszustwa, w których inwestycje w kryptoaktywa są tylko pretekstem, mającym przyciągnąć klientów. W praktyce są to albo typowe piramidy finansowe, albo wręcz zupełnie wirtualne platformy inwestycyjne, które nie mają odbicia w żadnym mechanizmie rynkowym. Ofiara oszustwa widzi rosnące zyski na swoim koncie. Problem w tym, że nie może ich zrealizować.

Rośnie skala nieautoryzowanych transakcji

W przyszłym roku niewątpliwie będziemy się mierzyć z jeszcze większą skalą problemu oszustw, których ofiarami padają klienci banków. Z rozmów z moimi kolegami z innych krajów wynika, że problem ten dotyczy nie tylko Polski. Dlatego mam nadzieję, że w ustawie o kredycie konsumenckim uda się przeforsować rozwiązania, które zabezpieczałyby konsumentów przed oszustwami związanymi z zaciąganiem kredytów przez osoby nieuprawnione – mówi Michał Ziemiak.

Zdaniem Rzecznika części oszustw można by uniknąć, gdyby środki nie trafiały błyskawicznie na konta przestępców. Dlatego proponuje, żeby w odniesieniu do transakcji zawieranych na odległość wprowadzona została 24godzinna karencja na uruchomienie kredytu. Wydaje się, że taka umiarkowana niedogodność pomogłaby uniknąć wielu ludzkich tragedii. Przykładowe sprawy (https://rf.gov.pl/co-robic-w-przypadku-nieautoryzowanej-transakcji/ lub https://rf.gov.pl/seniorka-wsparta-przez-rzecznika-finansowego-wygrywa-z-bankiem/)

Eksperci Rzecznika Finansowego zwracają uwagę, że w przyszłym roku ma być znany ostateczny kształt dyrektywy PSD3 (Payment Service Directive 3) i rozporządzenia PSR (Payment Service Regulation). Dotychczasowe prace nad Rozporządzeniem obejmowały m.in. dyskusje nad zasadami weryfikacji rachunku odbiorcy i poszerzenia odpowiedzialności dostawców usług płatniczych za transakcje nieautoryzowane. Przewiduje się obowiązywanie nowych regulacji na przełomie 2027/2028 roku.

Kluczowe wyroki TSUE

Przyszły rok będzie decydujący dla kliku obszarów sporów na rynku bankowo-pożyczkowym. Kolejne stanowiska Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej powinny wyjaśnić zasady rozstrzygania sporów dotyczących sankcji kredytu darmowego oraz stosowania WIBOR w umowach kredytowych.

Publikując Ogólne Oświadczenie w sprawie sankcji kredytu darmowego zwracaliśmy uwagę, że zadawane przez polskie sądy pytania prejudycjalne do TSUE, swoim zakresem obejmują większość omawianych w oświadczeniu kwestii. Stąd my również czekamy na stanowiska europejskich sędziów i będziemy na nie reagować – mówi Michał Ziemiak.

Ujednolicenie linii orzeczniczej jest niezmiernie ważne, bo liczba zgłaszanych do Rzecznika Finansowego wniosków o interwencję lub istotny pogląd w tych sprawach rośnie lawinowo. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 r. to już blisko 6 tys. Dla porównania w całym 2023 r. było ich zaledwie 268. (więcej: https://rf.gov.pl/rzecznik-finansowy-przygotowal-ogolne-oswiadczenie-w-sprawie-sankcji-kredytu-darmowego/ )

W sprawach WIBOR wniosków jest niewiele, bo tu również oczekiwany jest wyrok TSUE. W 2024 r. trafiły do Rzecznika 43 wnioski o interwencję i 30 wniosków o istotny pogląd. W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. było to odpowiednio 51 i 4.

Regulacja, ale nie likwidacja

Rok 2026 przynieść może regulację działalności tzw. kancelarii “odszkodowawczych”. To podmioty, które zajmują się dochodzeniem roszczeń w imieniu klientów lub po przejęciu ich w ramach cesji. W poprzednich latach koncentrowały się głównie na dochodzeniu odszkodowań od ubezpieczycieli. W ostatnim czasie zaczęły walczyć z bankami w sprawach dotyczących kredytów “frankowych” czy sankcji kredytu darmowego. Działają albo na zasadzie “success fee”, czyli pobierają swoje wynagrodzenie od wygranej, albo w przypadku cesji wypłacają od razu określoną kwotę, przejmując prawo do dochodzenia roszczeń. Niestety, wobec braku przepisów określających ramy prawne działalności kancelarii, interesy ich klientów nie są obecnie dostatecznie zabezpieczone.

Regulacja tego segmentu rynku nie powinna oznaczać jego likwidacji. Obecność takich podmiotów wspierających klientów w dochodzeniu roszczeń jest potrzebna. Regulacji wymagają zasady świadczenia takich usług. Powinny być one skonstruowane w ten sposób, żeby zapewnić konsumentom bezpieczeństwo i odpowiednią jakość, a także wypłacalność samych kancelarii  – mówi Michał Ziemiak.

Elektroniczna reklamacja będzie standardem

W lutym 2026 r. wejdą w życie przepisy dotyczące cyfryzacji procedury reklamacyjnej w bankach i sektorze ubezpieczeniowym. Mają one mające przyspieszyć proces i ułatwić kontakt z klientem, gdyż podmioty rynku finansowego będą zobligowane do przyjmowania reklamacji elektronicznie. Obecnie można to zrobić e-mailem lub przez formularz na stronie, ale tylko wtedy, gdy dany podmiot daje taką możliwość.

 – Składając reklamację elektronicznie klienci będą mogli określić sposób odpowiedzi np. na wskazany e-mail. Oczywiście dla osób preferujących tradycyjną papierową formę nic się nie zmienia – nadal będą składać reklamacje, żądać odpowiedzi na w ten sposób. Jednak zasadniczo forma elektroniczna będzie domyślnym standardem, a forma papierowa opcją dodatkową   – mówi Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

Jak dalej będzie wyglądało postępowanie polubowne

W nadchodzącym roku, polski prawodawca stanie również przed wyzwaniem związanym z rozpoczęciem prac nad implementacją nowej dyrektywy wprowadzającej zmiany w dyrektywie ADR (proces legislacyjny na poziomie Unii Europejskiej jest już na ukończeniu).

To świetna okazja do dyskusji nad kształtem polskiego systemy pozasądowego rozwiązywania sporów oraz refleksji nad możliwościami wykorzystania go, nie tylko jako doraźnego sposobu rozwiązywania sporów, ale też budowania długofalowych relacji z klientami branży finansowej i unikania ryzyka braku zgodności – mówi Michał Ziemiak.

Rzecznik Finansowy docenia zaufanie i zaangażowanie tych podmiotów rynku finansowego, które efektywnie wykorzystują szansę na szybkie i tanie zakończenie sporu, jaką daje postępowanie pozasądowe przy Rzeczniku, a także zachęca wszystkich do aktywnego udziału w tych postępowaniach. Otwartość na potrzeby klientów w zakresie polubownego rozwiązywania sytuacji spornych to ważny element budowania solidnych i długotrwałych relacji, które są szczególnie istotne w branży finansowej. Nie wykluczone, że w przyszłym roku pojawi się również możliwość zwracania się z wnioskiem o przeprowadzenie takiego postępowania również przez podmiot rynku finansowego.

Więcej o postępowaniach polubownych: https://rf.gov.pl/spory-dotyczace-szkod-zywiolowych-warto-rozwiazywac-polubownie/

OC komunikacyjne nadal istotnym problemem

Ponad 30% wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego w sektorze ubezpieczeń dotyczy OC komunikacyjnego. Skala nie dziwi, bo to najpopularniejsze ubezpieczenie w Polsce. Niepokojące jest, że od 2022 r. biuro Rzecznika notuje wzrost zarówno liczby wniosków o interwencję dotyczącą tego segmentu rynku, jak i ich udziału w strukturze wniosków ogółem. Wynika to z dwóch zjawisk.

Po pierwsze, rośnie liczba i znaczenie w strukturze wniosków o interwencję kierowanych do Rzecznika Finansowego w stosunku do zagranicznych zakładów ubezpieczeń, zarówno działających w formie oddziałów, jak i wyłącznie na postawie notyfikacji. W mijającym roku obserwowaliśmy niespotykane od dawna na naszym rynku problemy w likwidacją szkód przez firmę DallBogg, działającą w tym drugim z wymienionych modeli. Poszkodowani skarżyli się na zwłokę w wypłacie odszkodowań przez tego ubezpieczyciela, brak odpowiedzi na reklamacje czy wysokość odszkodowań. Liczba, powtarzalność i istotność naruszeń praw klientów, wynikających z przepisów regulujących kwestię jakości i terminowości odpowiedzi na reklamacje, doprowadziły do wymierzenia spółce kar w rekordowej wysokości. (https://rf.gov.pl/kolejne-300-tys-zl-kary-dla-firmy-dallbogg/ )

Widać pewne symptomy poprawy działaniu firmy, ale sytuacja wciąż jest daleka od idealnej. Mam nadzieję, że konsekwentne działania rodzimej Komisji Nadzoru Finansowego, nadzorów w innych krajach i nasze doprowadzą do sytuacji, w której poszkodowani będą dostawali należne odszkodowania w terminie i w odpowiedniej wysokości  – mówi Michał Ziemiak.

Zapowiada, że jeśli w przyszłości pojawią się na naszym rynku podmiotu tak zaniżające standardy likwidacji szkód, to nie zawaha się przed nakładaniem wysokich kar i szerokiego informowania opinii publicznej o złych praktykach obsługowych. 

Po drugie, sytuacja w sądownictwie doprowadziła do rozchwiania orzecznictwa w zakresie szkód z OC komunikacyjnego. Przykładem jest odejście w ostatnich latach od koncepcji szkody statycznej w pojeździe, na rzecz przyjęcia dynamicznej koncepcji szkody. Sąd Najwyższy rozpatrując tę kwestię (jako jedną z trzech będących przedmiotem zapytania – III CZP 32/24), w ustnym uzasadnieniu zwrócił uwagę, że przyczyniło się do szeregu praktycznych problemów i sporów.

Mam nadzieję, że uzasadnienie wrześniowej uchwały Sądu Najwyższego rozwieje wątpliwości we wszystkich trzech obszarach. Będzie to istotny krok w kierunku ujednolicenia zasad, według których zakłady ubezpieczeń mają wypłacać odszkodowania za rozbite samochody poszkodowanym w wypadkach  – mówi Michał Ziemiak.  

(Więcej o znaczeniu stanowiska SN: https://rf.gov.pl/poszkodowanym-bedzie-latwiej-uzyskac-pelne-odszkodowanie-z-oc-komunikacyjnego/

Problemy z ubezpieczeniem mienia

Eksperci Rzecznika Finansowego zwracają uwagę, że wyzwania związane z ubezpieczeniami mienia na wypadek żywiołów będą w kolejnych latach narastały ze względu na zmiany klimatyczne. Znaczenia nabiera też ryzyko potencjalnych skutków działań wojennych. Pamiętny nalot dronów i dywagacje dotyczące zakresu odpowiedzialności za mienie zniszczone w podobnych sytuacjach pokazały, że konieczny jest przegląd i doprecyzowanie wzorców umownych ubezpieczeń mienia.

Chodzi o to, żeby klienci nie mieli wątpliwości co do zakresu ochrony, a branża miała jasno określone granice swojej odpowiedzialności. Tu nie ma miejsca na niejasności i spory – mówi Michał Ziemiak.

(więcej o apelu dotyczącym doprecyzowania umów: https://rf.gov.pl/rzecznik-finansowy-warunki-ubezpieczen-nieruchomosci-wymagaja-doprecyzowania/

Polecane

19.12.2025
Podsumowanie 2025 r. i prognozy na 2026 r.
17.12.2025
Konkurs Rzecznika Finansowego na najlepszą pracę rozstrzygnięty!
16.12.2025
Indywidualne plany emerytalne: IKE i IKZE – 3 rady ekspertki