- 200 tys. zł to największa kara Rzecznika Finansowego nałożona na podmiot likwidujący szkody na rzecz ubezpieczyciela
- DioDea jest pełnomocnikiem ds. likwidacji szkód bułgarskiej spółki JSC DallBogg, którą Rzecznik Finansowy ukarał w lipcu kwotą 600 tys. zł.
- Sankcja wobec DioDea wynika z 30-krotnego zignorowania wezwań Biura Rzecznika Finansowego do udzielenia odpowiedzi w tzw. postępowaniach interwencyjnych.
Decyzja o nałożeniu kary – dostępna pod linkiem Diodea_Decyzja_Rzecznik_Finansowy.pdf
Rzecznik Finansowy nałożył na spółkę DioDea Poland Sp. z o. o. karę w wysokości 200 tys. zł. Podstawą były naruszenia przepisów nakładających na podmioty rynku finansowego obowiązek odpowiedzi na pisma Rzecznika Finansowego w ciągu 30 dni. Dotyczy to też tzw. podmiotów wskazanych, na przykład jako zajmujących się likwidacją szkód, jak to było w przypadku DioDea. W odpowiedziach do Rzecznika muszą poinformować o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku w sprawach będących przedmiotem jego interwencji. DioDea 30-krotnie zignorowała ten obowiązek. Firma tłumaczyła to między innymi „nagłą absencją pracowników osób odpowiedzialnych za terminową obsługę reklamacji”.
– To kolejna decyzja pokazująca, że nie będę tolerował praktyk, które prowadzą do obniżenia standardu likwidacji szkód i współpracy z Rzecznikiem Finansowym. Pracownicy Biura, jeszcze Rzecznika Ubezpieczonych, przez lata działali na rzecz widocznej poprawy w tym zakresie. Wchodzące na rynek podmioty muszą mieć świadomość, że muszą dopasować poziom swoich usług do standardów obowiązujących na polskim rynku. Niestety trzeba podkreślić, że w tej sprawie mamy do czynienia z niespotykanym do tej pory stopniem lekceważenia obowiązków nałożonych przez przepisy – mówi Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.
Jakie praktyki spółki zakwestionował Rzecznik Finansowy
Spółka nie tylko w ogóle nie udzielała terminowej odpowiedzi na skierowane wezwania. Nie reagowała nawet na wysyłane w tych sprawach monity. Tym brakiem działań naruszała art. 31 ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej.
To prowadziło do faktycznego „zawieszenia” postępowań interwencyjnych. DioDea nie wypełniała więc obowiązku informowania w sposób wystarczający nawet w znaczeniu formalnym, natomiast w przypadku przekazania odpowiedzi – dostarczone dane były niewystarczające.
– W tym przypadku – podobnie jak to miało miejsce w przypadku DallBogg – mamy do czynienia z praktyką, która ograniczała prawa konsumentów do uzyskania skutecznej pomocy Rzecznika Finansowego. Bez uzyskania wyjaśnień ze strony podmiotu trudno o przedstawienie kompletnego stanowiska w sprawie. Warto podkreślić, że dla klientów wiedza pozyskana w ramach postępowania interwencyjnego, argumenty prawne przywoływane w pismach kończących są często podstawą decyzji o kontynuacji sporu w sądzie, jeśli podmiot nie zmienił decyzji – podkreśla Marcin Kawiński, zastępca Rzecznika Finansowego.
W ocenie ekspertów Rzecznika podmiot uczynił z systemowej obstrukcji udzielania odpowiedzi praktykę swojego postępowania godzącą w interes publiczny. Naruszenia miały charakter ciągły, powtarzalny i systemowy, co oznacza, że stanowiły element utrwalonej praktyki działania spółki. Nie był to jednostkowy błąd czy incydentalne niedopatrzenie. Spółka nie zmieniła swojej praktyki, co świadczy o jej obojętności oraz braku woli współpracy z Rzecznikiem Finansowym.
– Praktyka stosowana przez spółkę DioDea miała we wskazanych postępowaniach charakter rażący i notoryjny. Wskazuje na to liczba spraw interwencyjnych, w których spółka nie udzieliła odpowiedzi i powtarzalność takiego zachowania. Działanie spółki nie znajduje precedensu w dotychczasowej działalności Rzecznika, stopień lekceważenia przez podmiot profesjonalny obowiązków nałożonych przepisami jest niespotykany – mówi Joanna Korolczuk z Departamentu Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego Biura Rzecznika Finansowego, która analizowała materiał dowodowy.
Dodaje, że obecnie trwa badanie akt kolejnych postępowań interwencyjnych z udziałem DioDea, które pozwala na wyciągnięcie podobnych wniosków.
Skąd tak wysoka kara
Nakładając karę pieniężną w wysokości 200 tys. zł, Rzecznik Finansowy uwzględnił w szczególności: charakter i wagę naruszeń, ich powtarzalność oraz długotrwałość, stopień winy spółki, a także wpływ naruszeń na interes konsumentów, poszkodowanych oraz na interes publiczny. Kara ma też spełniać cele represyjne i prewencyjne.
– Sankcja, nałożona przez Rzecznika na spółkę, jest proporcjonalna do skali naruszeń i uwzględnia sytuację finansową spółki. Przypomina także, że uporczywe lekceważenie norm prawnych nie pozostanie bez reakcji w imię ochrony uczciwej konkurencji, interesu klientów oraz sprawności instytucji, powołanych koniec końców do strzeżenia praw obywatelskich. Jest to również swego rodzaju sygnał dla całego rynku o konieczności respektowania prawa – ocenia Piotr Szulc, radca prawny z Biura Rzecznika Finansowego.
O ukaranym podmiocie
Spółka z o.o. DioDea Poland jest pełnomocnikiem ds. likwidacji szkód bułgarskiej spółki JSC DallBogg, na którą pod koniec lipca 2025 r. Rzecznik Finansowy nałożył rekordową karę w wysokości 600 tys. zł. Była to sankcja za m.in. brak odpowiedzi na reklamacje klientów w wymaganych prawem terminach i niewystarczające wyjaśnienia. Więcej informacji pod poniższym linkiem: https://rf.gov.pl/rzecznik-finansowy-nalozyl-600-tys-zl-kary-na-dallbogg/ .
Przypominamy – DallBogg nie może sprzedawać w Polsce polis OC komunikacyjnego
Rzecznik Finansowy przypomina, że 16 kwietnia 2025 r. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wydała decyzję o zakazie zawierania przez DallBogg umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w Polsce. Przyczyną wydania decyzji było niedostosowanie struktury organizacyjnej DallBogg do skali działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Skutkiem niedostosowania były liczne nieprawidłowości w procesie likwidacji szkód z umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego, o których Rzecznik Finansowy informował nadzór.
W praktyce oznacza to, że:
- DallBogg nie może od 17 kwietnia 2025 r. zwierać nowych tego typu umów
- Umowy zawarte do 17 kwietnia 2025 r. pozostają ważne, aż do daty wskazanej w polisie. Nie ma jednak do nich zastosowania tzw. zasada automatyzmu, co znaczy, że nie są przedłużane na kolejny rok w przypadku braku wypowiedzenia. Dlatego klienci, którzy wykupili ubezpieczenie OC w spółce DallBogg muszą pamiętać o zawarciu umowy na kolejny rok z innym ubezpieczycielem. Więcej na ten temat pod poniższym linkiem: https://rf.gov.pl/przypominamy-wazne-obowiazki-posiadaczy-polis-oc-komunikacyjnego-w-dallbogg/