Przejdź do treści Wyszukiwarka

Dzień Rzecznika Finansowego w Katowicach

Data wydarzenia: 12 listopada 2025 | Miejsce wydarzenia : Katowice
  • 12 listopada 2025 r. odbył się Dzień Rzecznika Finansowego na Uniwersytecie Śląskim oraz na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.
  • W spotkaniach wzięli udział studenci, którzy dowiedzieli się jak pomaga Rzecznik Finansowy i jakie są ich prawa jako konsumentów usług finansowych
  • Współorganizatorami byli członkowie Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym dr hab. Mariusz Fras, prof. UŚ oraz prof. dr hab. Sławomir Smyczek.

Michał Ożóg z Departamentu Edukacji i Komunikacji w swoim wystąpieniu pt. Jak pomaga Rzecznik Finansowy? przedstawił początki działalności instytucji, wskazując ewolucję zakresu spraw, w których Rzecznik Finansowy oferuje wsparcie klientom podmiotu rynku finansowego. Wskazał nie tylko na rozpatrywanie spraw indywidualnych, ale także na działania systemowe, jak np. informowanie Komisji Nadzoru Finansowego czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o sygnalizowanych przez klientów nieprawidłowościach oraz postulowanie zmian w prawie przez Rzecznika Finansowego.

Dlatego warto skarżyć się do Rzecznika Finansowego. Nawet jeśli nie uda się zmienić decyzji instytucji finansowej, to sam zainteresowany otrzymuje pełną informację jakie – zdaniem ekspertów Rzecznika – są jego uprawnienia. Dodatkowo im więcej skarg trafia na daną instytucję czy jest związanych z danym problemem, tym lepsze podstawy do podjęcia działań systemowych – wyjaśniał Michał Ożóg.

Jak nie dać się oszukać w sieci

Piotr Salamon z Departamentu Klienta Rynku Bankowego i Kapitałowego w wystąpieniu pt. Nieautoryzowane transakcje płatnicze przybliżył uczestnikom spotkania statystyki dotyczące występowania nieautoryzowanych transakcji płatniczych na świecie, a także wskazał wpływ nowych technologii na zagrożenia dla bezpieczeństwa płatności. Omówił także przykłady najczęściej występujących oszustw. Ekspert zalecił zachowanie szczególnej uwagi, aby:

– nie klikać w linki lub inne odnośniki przesyłane w komunikatorach portali sprzedażowych i społecznościowych czy SMS,

– każdorazowo weryfikować stronę internetową (certyfikat SSL „kłódka” – nie gwarantuje bezpieczeństwa),

– sprawdzić czy adres strony jest poprawny,

– sprawdzić czy w adresie strony nie ma literówek.

Ważna ankieta medyczna

Agnieszka Maj z Departamentu Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego przedstawiła problematykę wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela z uwagi na okoliczności dotyczące stanu zdrowia ubezpieczonego istniejące już przed rozpoczęciem ochrony ubezpieczeniowej.

Klienci powinny pamiętać o art. 815 par. 1 kodeksu cywilnego, wykładnia którego prowadzi do wniosku, iż to zakład ubezpieczeń ma obowiązek szacowania ryzyka przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Przepis ten znajduje zastosowanie także w ubezpieczeniach grupowych. W orzecznictwie podkreśla się, że brak zapytania o stan zdrowia przed zawarciem umowy ubezpieczenia nie może obciążać ubezpieczonego. To znaczy, że zakład ubezpieczeń nie może powoływać się na wyłączenie odpowiedzialności z powodu stanu zdrowia ubezpieczonego przed zawarciem umowy ubezpieczenia, jeśli nie pytał o to przed zawarciem umowy – mówiła Agnieszka Maj.

Prowadząca przygotowała do rozwiązania kazusy, które zainicjowały ożywioną dyskusją uczestników spotkania.

Polubowne dobrą alternatywą dla sądu

Paweł Rokosz z Departamentu Pozasądowego Rozwiązywania Sporów wskazał na zalety postępowania polubownego. Prelegent przybliżył akty prawne regulujące tego typu postępowania. W referacie zaprezentował dane statystyczne dotyczące spraw rozpatrywanych na drodze polubownej przez Rzecznika Finansowego.

Od początku funkcjonowania postępowania pozasądowego przy Rzeczniku Finansowym, czyli 2016 roku, przeprowadziliśmy ponad 22 tysiące postępowań. Zawarte porozumienia opiewały łącznie na kwotę ponad 30 mln zł. W przeszło 11,5 tysiącach spraw sporządziliśmy opinie pomagające stronom w ocenie zasadności i możliwości dalszego prowadzenia sporu – wyliczał Paweł Rokosz.

Wskazując zalety postępowania polubownego dla klienta zwrócił uwagę, że umożliwiają one:

– zorientowanie się w swojej sytuacji prawnej,

– uświadomienie sobie ryzyk związanych z dalszym prowadzeniem sporu,

– zaoszczędzenie czasu i pieniędzy,

– rozwiązanie sporu w dobrej i przyjaznej atmosferze.

Wśród zalet dla podmiotu rynku finansowego wymienił, że jest to:

– dodatkowy audyt sprawy i procesów funkcjonujących w organizacji, co może prowadzić do działań na rzecz ich poprawy,

– zachowanie relacji z klientem,

– działanie korzystne dla wizerunku podmiotu.

   – możliwość kontynuacji współpracy z klientem.

Polecane

18.11.2025
Dzień Rzecznika Finansowego w Katowicach
22.09.2025
Konferencja Jubileuszowa Rzecznika Finansowego: 23-24 X 2025
19.09.2025
Konferencja o znaczeniu mediacji w rozwiązywaniu sporów