Przejdź do treści Wyszukiwarka

Głos europejskich konsumentów powinien być wyraźniej słyszalny – prof. Mariusz Golecki na XIII Europejskim Kongresie Gospodarczym

21 wrzesień 2021

Czy prawo unijne pomaga chronić konsumenta na rynkach międzynarodowym i krajowych? Jakie narzędzia i modele ochrony konsumenckiej są najbardziej skuteczne 
w poszczególnych krajach? Na te pytania odpowiadali goście Rzecznika Finansowego podczas debaty poświęconej ochronie konsumentów na europejskim rynku finansowym. Rozmówcy byli zgodni – należy rozważyć powołanie europejskiego rzecznika finansowego, który będzie reprezentować interesy konsumentów na poziomie Unii Europejskiej. 

prof. Mariola Lemonnier, prof. Mariusz Golecki, Aleksandra Mączyńska

– Ochrona konsumentów w kontekście globalnym, w szczególności w odniesieniu do relacji pomiędzy konsumentami w Unii Europejskiej, jest niezwykle istotna, ponieważ każdy konsument, niezależnie od miejsca zamieszkania, powinien mieć jednakowe możliwości dochodzenia swoich prawUrząd Rzecznika Finansowego na poziomie Unii Europejskiej zwiększyłby bezpieczeństwo klientów – powiedział Rzecznik Finansowy, prof. Mariusz Golecki, podkreślając konieczność dyskusji na poziomie ponadnarodowym, angażującym międzynarodowych ekspertów. 

W panelu zorganizowanym przez Rzecznika Finansowego podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego udział wzięli międzynarodowi goście: prof. Mateja Durovic z Kolegium Królewskiego w Londynie, członek zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Prawa Konsumenckiego, prof. Marta Infantino z Wydziału Prawa Uniwersytetu w Trieście, Aleksandra Mączyńska, dyrektor wykonawcza Better Finance, prof. Cristina Poncibo z Wydziału Prawa Uniwersytetu w Turynie, prof. Mariola Lemonnier z Katedry Prawa Finansowego, Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie oraz prof. Piotr Tereszkiewicz z Katedry Prawa Cywilnego, Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Uczestnicy dyskusji omawiali najbardziej palące zagadnienia związane z ochroną klienta na rynku finansowym, w tym aktualny wciąż temat tzw. kredytów „frankowych”.

– Przypadek dotyczący kredytów denominowanych i indeksowanych do franka pokazuje spore nierówności w traktowaniu konsumentów na rynku finansowym w poszczególnych krajach. Problem kredytów frankowych dotyczy nie tylko Polski, ale całego regionu. Potrzebujemy większej efektywności i działań, które wpłyną na skuteczne rozwiązania. Być może rozwiązaniem jest szerszy dostęp do wydawania rozstrzygnięć dotyczących sporów, nie tylko na poziomie sądów – zaznaczył Golecki, przywołując sytuację konsumentów w innych krajach. 

prof. Mariola Lemonnier, prof. Mariusz Golecki, Aleksandra Mączyńska

Podczas debaty poruszono także szereg zagadnień związanych z koniecznością transgranicznej ochrony praw konsumentów. Paneliści przybliżyli krajowe perspektywy oraz zwrócili uwagę, jak ustawodawstwa poszczególnych państw wyglądają w świetle nowej unijnej polityki konsumenckiej. Jednym z poruszanych tematów było zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów w cyberprzestrzeni.

– Unia Europejska stawia sobie za cel, by ochrona konsumenta w Internecie była na takim samym poziomie jak w przypadku tradycyjnych usług finansowych. Jak pokazują doświadczenia związane z pandemią COVID-19, kiedy to cały szereg aktywności konsumentów, ale też sektora finansowego – banków, ubezpieczycieli – został przeniesiony do cyberprzestrzeni. Komunikacja między konsumentami a podmiotami rynku finansowego była realizowana wyłącznie cyfrowo. To doświadczanie dobitnie pokazuje, że skuteczne egzekwowanie prawa i możliwości dochodzenia roszczeń przez konsumentów powinno stanowić kluczowy element. Warto zwrócić także uwagę na konieczność edukacji finansowej, którą traktować powinniśmy jako paneuropejski priorytet – podkreślił w dyskusji dr hab. Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy. 

Rozwój technologii traktowany jest jako spore wyzwanie, ponieważ asymetria między pojedynczym konsumentem a cyberprzestępcami jest ogromna. 

– Kiedy wciąż jeszcze zmagamy się z implementacją dyrektywy PSD II, z dzisiejszej perspektywy wiemy, że nie jest ona wystarczająca, technologia wyprzedza ustawodawstwo. Regulacja dotycząca usług płatniczych nie może być tylko tzw. piaskownicą regulacyjną.  Dlatego, że na usługach płatniczych opiera się o funkcjonowanie wielu modeli biznesowych, począwszy od prostego przelewu bankowego, a skończywszy na złożonych operacjach związanych z optymalizacją zarządzania finansami osobistymi, czyli rozwiązaniami fintechowymi – dodał Golecki. 

Uczestnicy panelu byli zgodni, że wskazane byłoby przyjęcie w Unii Europejskiej modelu „twin peaks”. Polegałoby to na powołaniu na poziomie UE dwóch organów: wyspecjalizowanego w monitorowaniu ostroznosciowym instytucji rynkowych (ang. prudential supervision) oraz odpowiadajacego za nadzor nad rynkiem (ang. conduct of business) i ochrone konsumentow.

Alternatywą dla takiego rozwiązania mogłaby być zintensyfikowana współpraca rzeczników finansów z poszczególnych państw członkowskich. Zdaniem prof. Mariusza Goleckiegoproblem są jednak różne modele ochrony konsumentów przyjęte w krajach UE. Problematyczne, w ocenie prof. Goleckiegomogłoby być też uzyskanie na tyle intensywnej współpracy rzeczników, która odpowiadałaby wyzwaniom, wynikającym chociażby z rozwoju nowych technologii i problemów transgranicznych. 

– Mówimy o przyjęciu ogólnych rozwiązań systemowych, albo w zwiększeniu koordynacji działań tych rzeczników, wprowadzeniu bardziej jednolitego, bardziej skutecznego modelu w poszczególnych państwach członkowskich, albo wprowadzeniu na poziomie Unii Europejskiej jednolitego organu, którym byłby rzecznik finansowy – wyjaśnił prof. Golecki.

Według niego, powołanie w UE rzecznika finansowego przyczyniłoby się do tego, że „głos konsumentów na rynku finansowym był bardziej słyszalny”, także w Brukseli czy Luksemburgu. 

– Na pewno byłoby to przydatne w najbliższym czasie, poprawiłoby jakość usług finansowych, ale także ochronę i bezpieczeństwo na tym rynku. Powołanie europejskiego rzecznika finansowego usprawniłoby też wymianę informacji i przyczyniło się do zwiększonej aktywności w zakresie edukacji finansowej. Technologia nie zna granic i trzeba wyciągać z tego wnioski – powiedział prof. Golecki. 

Podobnego zdania jest dyrektor wykonawczy BETTER FINANCE Aleksandra Mączyńska. – Nie widzimy przekonywującego powodu, dla którego na poziomie unijnym nie miałby powstać organ zajmujący się i wyspecjalizowany w ochronie konsumenta na rynku finansowym – podkreśliła. 

Aleksandra Mączyńska – BETTER FINANCE

Mączyńska zauważyła przy tym, że obecnie mamy trzy organy nadzoru europejskiego, zajmujące się produktami finansowymi/bankowymi, gieldami i papierami wartościowymi orazubezpieczeniami i pracowniczymi programami emerytalnymi (EBA, ESMA i EIOPA). 

– Te organy mają w swoich kompetencjach również zadania z zakresu ochrony konsumentów, natomiast ze względu na liczne inne zadania, tak naprawdę nie mają ani wystarczająco dużo czasu, ani zasobów, aby kwestii konsumentów poświecić się w takim stopniu, w jakim byśmy sobie tego życzyli. Jestem przekonana, że docelowo model +twin peaks+  zapenilby skuteczniejsza ochrone konsumentow – oceniła przedstawicielka BETTER FINANCE.

Poniżej pełny zapis panelu: Ochrona konsumetnów na europejskim rynku finansowym.

Polecane

13.01.2025
Dochodzenie roszczeń ze szkód wyrządzonych zimową aurą
03.01.2025
Żegnamy dr. Stanisława Rogowskiego, pierwszego Rzecznika Ubezpieczonych
27.12.2024
Zasady udzielania porad telefonicznych przez ekspertów Rzecznika Finansowego