-
Ziemowit Bagłajewski Zastępca Rzecznika Finansowego
-
Aneta Weremko Dyrektor generalny
Departament Klienta Rynku Bankowego i Kapitałowego podejmuje działania w zakresie ochrony interesów klientów podmiotów rynku bankowego i kapitałowego, w szczególności w zakresie:
- rozpatrywania wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
- rozpatrywania wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta w terminie wskazanym w odpowiedzi na reklamację,
w którym roszczenie klienta, podniesione w reklamacji, miało zostać zrealizowane; - koordynowania i organizowania procesu rozpatrywania wniosków o przedstawienie istotnego poglądu dla sprawy, a także wniosków o wniesienie skargi nadzwyczajnej;
- rozpoznawania, analizy i realizacji wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie cywilnej, jak również wniosków o przystąpienie do toczącego się postępowania w sprawie cywilnej, a także obsługi postępowań sądowych;
- rozpoznawania, analizy i wytaczania powództw w postępowaniu grupowym, a także obsługi postępowań sądowych;
- występowania do podmiotów rynku finansowego w sprawach niekorzystnych dla klientów postanowień wzorców umownych, regulaminów lub wewnętrznych regulacji podmiotów rynku finansowego;
- przygotowywania wystąpień do właściwych organów nadzoru i kontroli zawierających informacje o dostrzeżonych nieprawidłowościach;
- przygotowywania projektów wniosków do Sądu Najwyższego w sprawie rozstrzygnięcia ujawnionych w orzecznictwie sądów powszechnych rozbieżności w wykładni prawa dotyczących rynku finansowego;
- przekazywanie do Komisji Nadzoru Finansowego informacji o liczbie i charakterze skarg wskazujących na naruszenia ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, według stanu na koniec każdego półrocza, w terminie 2 miesięcy po upływie danego półrocza.
Departament Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego podejmuje działania w zakresie ochrony interesów klientów podmiotów ubezpieczeniowo-emerytalnego, w szczególności w zakresie:
- rozpatrywania wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
- rozpatrywania wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta w terminie wskazanym w odpowiedzi na reklamację,
w którym roszczenie klienta, podniesione w reklamacji, miało zostać zrealizowane; - koordynowania i organizowania procesu rozpatrywania wniosków o przedstawienie istotnego poglądu dla sprawy, a także wniosków o wniesienie skargi nadzwyczajnej;
- rozpoznawania, analizy i realizacji wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie cywilnej, jak również wniosków o przystąpienie do toczącego się postępowania w sprawie cywilnej, a także obsługi postępowań sądowych;
- rozpoznawania, analizy i wytaczania powództw w postępowaniu grupowym, a także obsługi postępowań sądowych;
- występowania do podmiotów rynku finansowego w sprawach niekorzystnych dla klientów postanowień wzorców umownych, regulaminów lub wewnętrznych regulacji podmiotów rynku finansowego;
- przygotowywania wystąpień do właściwych organów nadzoru i kontroli zawierających informacje o dostrzeżonych nieprawidłowościach;
- przygotowywania projektów wniosków do Sądu Najwyższego w sprawie rozstrzygnięcia ujawnionych w orzecznictwie sądów powszechnych rozbieżności w wykładni prawa, dotyczących rynku finansowego.
Departament Pozasądowego Rozwiązywania Sporów prowadzi pozasądowe postępowania w sprawie rozwiązywania sporów między klientem a podmiotem rynku finansowego, wykorzystując metody alternatywnego rozwiązywania sporów.
Szczegółowe informacje o postępowaniu pozasądowym można znaleźć na stronie internetowej Departamentu.
Departament Analiz i Legislacji zapewnia realizację zadań Biura Rzecznika Finansowego w sprawach analitycznych, studyjnych oraz legislacyjnych, w szczególności poprzez:
- koordynowanie współpracy Rzecznika Finansowego z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami organizacjami, stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, i innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami działającymi na rzecz ochrony praw konsumentów;
- koordynowanie przygotowywania wystąpień do właściwych organów nadzoru i kontroli zawierających informacje o dostrzeżonych nieprawidłowościach;
- przygotowanie wystąpień do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
- realizowanie czynności analitycznych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego, w tym przygotowanie raportów i publikacji naukowych, a także opinii prawnych, ekonomicznych, socjologicznych lub technologicznych, jak również ich publikowanie.
Departament Edukacji i Komunikacji prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie funkcjonowania rynku finansowego oraz działalności Biura Rzecznika Finansowego, w szczególności poprzez:
- koordynowanie działań z zakresu komunikacji społecznej;
- prowadzenie strony internetowej Rzecznika Finansowego oraz profili Rzecznika Finansowego
w mediach społecznościowych; - inicjowanie i prowadzenie działalności w zakresie zwiększania świadomości finansowej społeczeństwa, w szczególności w dziedzinie funkcjonowania rynku finansowego, wykorzystania innowacyjnych technologii i możliwych zagrożeń występujących w tych dziedzinach;
- koordynowanie prac Doradczego Komitetu Naukowego, działającego przy Rzeczniku Finansowym;
- prowadzenie działalności Akademii Rzecznika Finansowego (rf.gov.pl/akademia).
Departament Postępowań Sankcyjnych realizuje zadania Biura Rzecznika Finansowego w sprawach nakładania kar pieniężnych, prowadzenia postępowań w zakresie określania wysokości opłaty na finansowanie działalności Rzecznika Finansowego i Biura Rzecznika Finansowego oraz egzekucji administracyjnej kar i opłat.
Departament Organizacyjno-Finansowy zapewnia obsługę Biura Rzecznika Finansowego w zakresie spraw finansowych, administracyjnych, gospodarczych, rachunkowych, logistycznych i techniczno-organizacyjnych.
Biuro do spraw Pełnomocników Terenowych zapewnienia obsługę pełnomocników terenowych Rzecznika Finansowego. Biuro organizuje i wspiera pełnomocników terenowych w podejmowanych przez nich działaniach.. W zakresie swojej właściwości koordynuje również współpracę pełnomocników terenowych z innymi komórkami organizacyjnymi Biura Rzecznika Finansowego.
Biuro Prezydialne zapewnia obsługę administracyjno – biurową oraz logistyczną Kierownictwa Biura Rzecznika Finansowego. Zajmuje się również realizacją zadań z zakresu legislacji wewnętrznej Biura Rzecznika Finansowego.