Przejdź do treści Wyszukiwarka

Odszkodowania po wichurach w pytaniach i odpowiedziach. Nowe poradniki Rzecznika Finansowego.

9 lipiec 2021

Zerwany dach lub zalana piwnica? To tylko niektóre z poważnych skutków wichur i nawałnic, z jakimi muszą radzić sobie mieszkańcy Polski. Co robić, gdy przez gwałtowne zmiany pogodowe nasz dom ulegnie zniszczeniu? Kiedy przysługuje nam odszkodowanie? Jak dochodzić swoich praw w rozmowach z ubezpieczycielem? Takie pytania trafiają do ekspertów Rzecznika w czasie ich dyżurów telefonicznych. Dlatego Rzecznik Finansowy przygotował specjalną podstronę zwierającą odpowiedzi na najczęściej pojawiające się kwestie.

Odszkodowania po wichurach. Pytania i odpowiedzi (kliknij link)

Sezon wiosenno-letni, to nie tylko słońce, błękitne niebo i wysokie temperatury, ale też gwałtowne zmiany pogodowe takie jak burze, intensywne opady deszczu i wichury, które często sieją zniszczenie powodując np. uszkodzenia budynków czy podtopienia. Po każdym takim zdarzeniu do ekspertów biura Rzecznika Finansowego dyżurujących przy telefonach dzwonią poszkodowani. Chcą się dowiedzieć czy działanie zakładu ubezpieczeń w ich sprawie było zgodne z prawem. Pytają także, co mogą zrobić, jeśli z jakiegoś powodu czują się niesprawiedliwie potraktowani. W związku z tak dużym zainteresowaniem Rzecznik Finansowy przygotował na swojej stronie internetowej specjalną sekcję, w której można znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Po bardzo dobrze przyjętym i chętnie słuchanym cyklu podcastów „Studio Rzecznika Finansowego”, który stworzyliśmy wspólnie z naszymi ekspertami, pora na kolejny kanał, który pomoże konsumentom lepiej zrozumieć kwestie dotyczące finansów. Forma najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi w przystępny sposób wyjaśnia zagadnienia ważne z punktu widzenia konsumentów – wyjaśnia Adam Rafalski, dyrektor Wydziału Edukacji i Komunikacji w biurze Rzecznika Finansowego.

Dlaczego ta forma?

– Podczas dyżurów telefonicznych nasi eksperci są pytani o bardzo konkretne kwestie. W ostatnich tygodniach zauważyliśmy, że coraz więcej osób zwraca się do nas w sprawach dotyczących ubezpieczeń domów, dochodzenia odszkodowania po zalaniu lub nawałnicy czy zawierania ugód telefonicznych z ubezpieczycielami. Stąd pomysł opracowania odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, tak by konsumenci mogli znaleźć wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu. Mamy nadzieję, że ta forma będzie przyjazna w odbiorze i pomocna – dodaje.

O co najczęściej pytają poszkodowani?

Jednym z zagadnień budzących najwięcej wątpliwości jest to czy poszkodowany, który ma wykupione ubezpieczenie domu powinien podjąć jakieś działania bezpośrednio po wystąpieniu szkody.

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Przede wszystkim należy zabezpieczyć mienie przed dalszym zniszczeniem. Jeśli np. wichura zerwała dach, to należy – w miarę możliwości – zabezpieczyć uszkodzenia, żeby deszcz nie wyrządził większych szkód. Jeśli jest taka możliwość, warto przenieść rzeczy do innej części domu czy innego budynku, gdzie nie będzie ryzyka ich zalania – odpowiada Marcin Jaworski z biura Rzecznika Finansowego.

Warto podkreślić, że poszkodowany ma prawo do pokrycia kosztów związanych z pracami, zabezpieczającymi mienie. Do takich należą np. koszty prac i materiałów użytych do zabezpieczenia mienia przed dalszym zniszczeniem. Jeśli w tym celu niezbędny będzie np. zakup folii czy innych materiałów lub zapłacenie komuś za wykonanie takiej usługi, powinniśmy zatrzymać rachunki lub faktury – to podstawa, by ubezpieczyciel mógł zwrócić nam poniesione koszty.

Warto podkreślić, że w umowach dobrowolnych coraz częściej dodawana jest usługa assistance, przewidująca organizację i pokrycie kosztów np. usługi dekarza. Dlatego po wystąpieniu szkody warto od razu zadzwonić do ubezpieczyciela, opisać całą sytuację i dowiedzieć się, na jaką pomoc zgodnie z warunkami umowy możemy liczyć – mówi Marcin Jaworski.

Na stronie Rzecznika Finansowego znajdziemy również odpowiedzi na wiele innych pytań np. czy z usuwaniem skutków zalania, czy wichury musimy czekać do pojawienia się rzeczoznawcy ubezpieczyciela? Czy możemy liczyć na zwrot kosztów od ubezpieczyciela jeśli sami podejmiemy jakieś działania? A to tylko część zagadnień, które z pewnością dla wielu okażą się pomocne.

Poradnik można znaleźć na stronie: https://rf.gov.pl/baza-wiedzy/najczestsze-pytania-i-odpowiedzi-faq/odszkodowanie-po-wichurach/

Zachęcamy też do wysłuchania podcastu:

Polecane

09.12.2024
Sąd na wniosek Rzecznika Finansowego ustanawia zabezpieczenie roszczeń w postępowaniu grupowym, w sprawie dotyczącej kredytów na zakup pomp ciepła
04.12.2024
Poradnik Rzecznika Finansowego: Odpowiedzialność zarządcy drogi za szkody wyrządzone w zdarzeniu drogowym ze zwierzyną leśną
28.11.2024
Sąd Najwyższy uwzględnił kolejną skargę nadzwyczajną Rzecznika Finansowego