Przejdź do treści Wyszukiwarka

ŚWIATOWY DZIEŃ KONSUMENTA DLA UKRAIŃCÓW

15 marzec 2022

Polskie urzędy we wspólnej akcji dla konsumentów z Ukrainy. Rzecznik Finansowy zwraca się z prośbą o szeroką dystrybucję publikowanych porad prawnych wśród osób i instytucji pomagających uchodźcom.

Rzecznik Finansowy przystąpił do akcji informacyjno-edukacyjnej polskich urzędów, której celem jest zapewnienie obywatelom Ukrainy praw konsumenckich przysługujących wszystkim obywatelom Polski i Unii Europejskiej. Rzecznik Finansowy apeluje do wolontariuszy, mediów, innych urzędów centralnych i samorządów o przekazywanie publikowanych komunikatów, porad i ostrzeżeń dotyczących produktów finansowych i ubezpieczeniowych gościom z Ukrainy.

Co roku 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta na pamiątkę wystąpienia prezydenta USA Johna F. Kennedy’ego sprzed 60 lat. Ogłosił on wówczas, że wszyscy jesteśmy konsumentami i sformułował cztery podstawowe prawa każdego z nas: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji.

Rzecznik Finansowy oraz 6 innych instytucji: Europejskie Centrum Konsumenckie, Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Transportu Kolejowego przygotowują przydatne informacje dla gości z Ukrainy.

Przedstawicie urzędów liczą na to, że ułatwią uchodźcom robienie zakupów, podróżowanie oraz korzystanie z usług, w tym usług i produktów finansowych w Polsce, a także innych krajach Unii Europejskiej. Ponieważ konsumenci w UE chronieni są na podstawie innych przepisów niż w Ukrainie, polskie urzędy chcą przybliżyć obywatelom Ukrainy najważniejsze zagadnienia naszego prawa w przystępny sposób.

Zdaniem przedstawicieli Biura Rzecznika Finansowego, w obecnej sytuacji potęgują się działania nieuczciwych podmiotów, które wykorzystują trudne położenie ofiar wojny i mogą proponować im zawarcie umów na bardzo niekorzystnych warunkach.

Dlatego Rzecznik Finansowy zwraca się z prośbą do wolontariuszy, przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych oraz innych urzędów centralnych i samorządów, o możliwie szeroką dystrybucję komunikatów, porad i ostrzeżeń przygotowywanych przez ekspertów Biura Rzecznika Finansowego i publikowanych na stronie https://rf.gov.pl/ oraz w mediach społecznościowych.

Wczoraj Rzecznik Finansowy interweniował w związku z otrzymanymi sygnałami o emisjach reklamy krótkoterminowych pożyczek „Kapusta.24”. O wyjaśniania zwrócił się zarówno do spółki, której produkt znalazł się na reklamie, jak i do Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych. Rzecznik Finansowy zapewnił we wczorajszym komunikacie, że będzie reagował na wszelkie sygnały dotyczące nieprawidłowości związanych z produktami i usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi oferowanymi obywatelom Ukrainy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Przystępując do akcji „Wszyscy jesteśmy konsumentami”, Rzecznik Finansowy opublikował materiał informacyjny w języku polskim i ukraińskim, zawierający porady, o których należy pamiętać, zawierając umowę pożyczki.

Dziś także Rzecznik Finansowy uruchomił specjalny adres e-mailowy ua-porady@rf.gov.pl, na który obywatele Ukrainy w rodzimym języku mogą kierować zapytania, wątpliwości i prośby o poradę dotyczące produktów i usług finansowych oraz ubezpieczeniowych oferowanych na polskim rynku.

Od dzisiaj na stronach Rzecznika Finansowego i na jego kanałach w mediach społecznościowych, sukcesywnie pojawiać się będą kolejne porady związane z prawami i obowiązkami konsumenta usług finansowych. Dodatkowo strona internetowa Rzecznika Finansowego, dostępna obecnie po polsku, angielsku i francusku, zostanie wkrótce wzbogacona o wersję w języku ukraińskim.

Działania innych urzędów

W poradniku „Twoje prawa w Polsce – VADEMECUM KONSUMENTA” (https://www.uakonsument.uokik.gov.pl), opracowanym w języku ukraińskim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skupił się na podstawowych prawach konsumenckich. Goście z Ukrainy dowiedzą się z niego m.in.:

  • gdzie szukać bezpłatnej pomocy prawnej,
  • co zrobić, gdy kupiony produkt okazał się wadliwy,
  • jakie zasady obowiązują przy zakupach w sklepach stacjonarnych, a jakie – w internetowych,
  • jak bezpiecznie kupować w sieci.

Wejdź także na strony innych partnerów Światowego Dnia Konsumenta:

Europejskie Centrum Konsumenckie: Jeśli planujesz wyjechać z Polski do innego kraju, zapoznaj się z podstawowymi informacjami w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii

Komisja Nadzoru Finansowego: Informacje na temat ubezpieczycieli i banków – wyszukiwarka podmiotów

Urząd Komunikacji Elektronicznej: Porady, jak korzystać z usług operatorów telekomunikacyjnych

Urząd Ochrony Danych Osobowych: Jak chronić dane osobowe i prywatność oraz jak bezpiecznie poruszać się w internecie

Urząd Transportu Kolejowego: Informacje na temat możliwości bezpłatnego podróżowania koleją. Dowiedz się też, jakie masz prawa jako pasażer

A jeśli szukasz noclegu, pomocy humanitarnej, transportu lub innej formy wsparcia, wejdź na stronę pomagamukrainie.gov.pl

Polecane

23.10.2024
Wskazówki dla powodzian dotyczące wypłat odszkodowań
21.10.2024
Kolejna edycja warsztatów „Dostępne Finanse”
17.10.2024
Dzień Rzecznika Finansowego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach