Przejdź do treści Wyszukiwarka

Struktura Biura

  • dr Michał Ziemiak Rzecznik Finansowy
  • dr hab. Marcin Kawiński, prof. SGH Zastępca Rzecznika Finansowego
  • Dorota Habich Dyrektor generalny

Departament Klienta Rynku Bankowego i Kapitałowego podejmuje działania w zakresie ochrony interesów klientów podmiotów rynku bankowego i kapitałowego, w szczególności w zakresie:

  1. rozpatrywania wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
  2. rozpatrywania  wniosków  dotyczących  niewykonania  czynności  wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta w terminie wskazanym w odpowiedzi na reklamację,
    w którym roszczenie klienta, podniesione w reklamacji, miało zostać zrealizowane;
  3. koordynowania i organizowania procesu rozpatrywania wniosków o przedstawienie istotnego poglądu dla sprawy, a także wniosków o wniesienie skargi nadzwyczajnej;
  4. rozpoznawania, analizy i realizacji wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie cywilnej, jak również wniosków o przystąpienie do toczącego się postępowania w sprawie cywilnej, a także obsługi postępowań sądowych;
  5. rozpoznawania, analizy i wytaczania powództw w postępowaniu grupowym, a także obsługi postępowań sądowych;
  6. występowania do podmiotów rynku finansowego w sprawach niekorzystnych dla klientów postanowień wzorców umownych, regulaminów lub wewnętrznych regulacji podmiotów rynku finansowego;
  7. przygotowywania wystąpień do właściwych organów nadzoru i kontroli zawierających informacje o dostrzeżonych nieprawidłowościach;
  8. przygotowywania projektów wniosków do Sądu Najwyższego w sprawie rozstrzygnięcia ujawnionych w orzecznictwie sądów powszechnych rozbieżności w wykładni prawa dotyczących rynku finansowego;
  9. przekazywanie do Komisji Nadzoru Finansowego informacji o liczbie i charakterze skarg wskazujących na naruszenia ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, według stanu na koniec każdego półrocza, w terminie 2 miesięcy po upływie danego półrocza.

Departament Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego podejmuje działania w zakresie ochrony interesów klientów podmiotów ubezpieczeniowo-emerytalnego, w szczególności w zakresie:

  1. rozpatrywania wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
  2. rozpatrywania  wniosków  dotyczących  niewykonania  czynności  wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta w terminie wskazanym w odpowiedzi na reklamację,
    w którym roszczenie klienta, podniesione w reklamacji, miało zostać zrealizowane;
  3. koordynowania i organizowania procesu rozpatrywania wniosków o przedstawienie istotnego poglądu dla sprawy, a także wniosków o wniesienie skargi nadzwyczajnej;
  4. rozpoznawania, analizy i realizacji wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie cywilnej, jak również wniosków o przystąpienie do toczącego się postępowania w sprawie cywilnej, a także obsługi postępowań sądowych;
  5. rozpoznawania, analizy i wytaczania powództw w postępowaniu grupowym, a także obsługi postępowań sądowych;
  6. występowania do podmiotów rynku finansowego w sprawach niekorzystnych dla klientów postanowień wzorców umownych, regulaminów lub wewnętrznych regulacji podmiotów rynku finansowego;
  7. przygotowywania wystąpień do właściwych organów nadzoru i kontroli zawierających informacje o dostrzeżonych nieprawidłowościach;
  8. przygotowywania projektów wniosków do Sądu Najwyższego w sprawie rozstrzygnięcia ujawnionych w orzecznictwie sądów powszechnych rozbieżności w wykładni prawa, dotyczących rynku finansowego.

Departament Pozasądowego Rozwiązywania Sporów prowadzi pozasądowe postępowania w sprawie rozwiązywania sporów między klientem a podmiotem rynku finansowego, wykorzystując metody alternatywnego rozwiązywania sporów.

Szczegółowe informacje o postępowaniu pozasądowym można znaleźć na stronie internetowej Departamentu.

Departament Dostępności, Analiz i Legislacji zapewnia realizację zadań Biura Rzecznika Finansowego w sprawach:

1) analitycznych, studyjnych oraz legislacyjnych, a w szczególności:
a) koordynowania współpracy Rzecznika Finansowego z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi oraz współdziałania ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i organizacjami na rzecz ochrony praw konsumentów;
b) przygotowania wystąpień do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
c) realizacji czynności analitycznych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego, w tym przygotowanie raportów i publikacji naukowych, a także opinii prawnych, ekonomicznych, socjologicznych lub technologicznych, jak również ich publikacji;
d) przeprowadzania lub zlecanie badań dotyczących sytuacji na rynku finansowym, w szczególności ochrony interesów klientów podmiotów tego rynku, po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Rzecznika Finansowego lub jego Zastępcy;

2) określonych ustawą z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek organizacyjnych.

Departament Edukacji i Komunikacji prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie funkcjonowania rynku finansowego oraz działalności Rzecznika Finansowego, w szczególności poprzez:

  1. koordynowanie działań z zakresu komunikacji społecznej;
  2. prowadzenie strony internetowej Rzecznika Finansowego oraz profili Rzecznika Finansowego w mediach społecznościowych;
  3. inicjowanie i koordynowanie działalności w zakresie zwiększania świadomości finansowej społeczeństwa, w szczególności w dziedzinie funkcjonowania rynku finansowego, wykorzystania innowacyjnych technologii i możliwych zagrożeń występujących w tych dziedzinach;
  4. koordynowanie prac Doradczego Komitetu Naukowego, działającego przy Rzeczniku Finansowym;
  5. koordynowanie działalności Akademii Rzecznika Finansowego.

Więcej informacji na stronie Akademii.

Do zakresu właściwości Departamentu Finansowego należy prowadzenie obsługi Biura Rzecznika Finansowego w zakresie spraw finansowych i rachunkowych.

Departament Organizacyjno-Administracyjny zapewnia obsługę Biura Rzecznika  Finansowego  w zakresie spraw administracyjnych i techniczno-organizacyjnych.