Webinaria

2021

15 grudnia – „Ubezpieczenie mieszkaniowe – na co warto zwrócić uwagę”.

Jak nasz dom zabezpieczyć przed dewastacją, zniszczeniem czy uszkodzeniem na skutek pożaru, włamania, powodzi i innych nieprzewidywalnych zdarzeń losowych? Najprostszym i relatywnie najtańszym sposobem zabezpieczenia majątku przed wskazanymi zagrożeniami jest posiadanie pełnego i dostosowanego do naszych potrzeb ubezpieczenia. Gdy już zdecydujemy się na ubezpieczenie mieszkania, warto dokładnie zapoznać się ze wszystkimi zapisami w umowie. Bardzo ważnym jest, aby jeszcze przed zawarciem polisy, dokładnie wiedzieć, jakie są jej warunki ochrony oraz ewentualne wykluczenia.

Dowiedz się więcej.

3 grudnia„Polubowne rozwiązywanie sporów przy Rzeczniku Finansowym – powszechnie dostępna metoda rozwiązywania sporów pomiędzy klientami a podmiotami rynku finansowego”.

Spotkanie dedykowane jest profesjonalistom rynku finansowego. W trakcie webinarium Aneta Panasz-Liżewska i Paweł Rokosz, eksperci Rzecznika Finansowego z Wydziału Polubownego Rozwiązywania Sporów, scharakteryzowali postępowanie pozasądowe przy Rzeczniku Finansowym. Prowadzący podzielili się z uczestnikami swoimi praktycznymi doświadczeniami dotyczącymi przedmiotowego postępowania, a także udzielili praktycznych wskazówek zainteresowanym skorzystaniem z tej formy rozwiązywania sporu z instytucją finansową.

Dowiedz się więcej.

25 listopada – „Sankcja kredytu darmowego”.

Spotkanie dedykowane jest profesjonalistom rynku finansowego. Na webinarium kontynuowano zagadnienia związane z kredytem konsumenckim. W sposób szczegółowy zostały omówione uprawnienie do skorzystania z sankcji kredytu darmowego na podstawie art. 45 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim wraz z odniesieniem do regulacji UE i przeglądem orzecznictwa.

Dowiedz się więcej.

16 listopada – „Postępowanie interwencyjne Rzecznika Finansowego w praktyce. Realizacja obowiązku analizy wymagań i potrzeb klienta jako przedmiot postępowania interwencyjnego Rzecznika Finansowego.”

Webinarium kierowane jest do specjalistów rynku finansowego. Podczas spotkania Anna Dąbrowska i Rafał Rakowski, eksperci Rzecznika Finansowego z Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego, omówili wynikający z ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, obowiązek dokonywania analizy wymagań i potrzeb klienta przed zawarciem umowy ubezpieczenia, w kontekście reklamacji, zawierającej zastrzeżenia dotyczące jego niewykonania lub nienależytego wykonania. Eksperci posługując się praktycznymi przykładami, wyjaśnili jak wygląda interwencja Rzecznika Finansowego w tego typu sprawach.

Dowiedz się więcej.

9 listopada – “Otwarte Fundusze Emerytalne – o czym warto wiedzieć“.

Podczas webinarium ekspert Biura Rzecznika Finansowego – Mariusz Denisiuk, główny specjalista w Wydziale Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego, poruszył przede wszystkim kwestie związane z przystąpieniem do otwartego funduszu emerytalnego, podziałem składki emerytalnej, przenoszeniem środków z OFE na subkonto ZUS, dziedziczeniem środków w razie śmierci członka OFE oraz podziałem środków po rozwodzie.

Dowiedz się więcej.

21 października„Pomyłka w przelewie – i co teraz?” 

Przelewy internetowe to obecnie jedna z najpopularniejszych czynności, jakie można wykonać za pośrednictwem konta w banku. Wystarczy jednak chwila nieuwagi, by popełnić błąd – skopiować tylko fragment rachunku bankowego lub niedokładnie przepisać dane do przelewu. Co zrobić w takiej sytuacji?

Dowiedz się więcej.

29 września – „OC komunikacyjne w praktyce. Zawieranie i rozwiązywanie umów – najczęstsze problemy.”

Na czym polega obowiązkowy charakter umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na jakie najczęstsze problemy możemy natrafić podczas zawierania umowy ubezpieczenia OC oraz jak nie dopuścić do powstania przerwy w ochronie ubezpieczeniowej? Na co należy zwrócić uwagę w przypadku zmiany właściciela pojazdu? Dowiesz się z poniższej prezentacji.

Dowiedz się więcej.

13 września – „Interwencja czy polubowne – na które postępowanie Rzecznika Finansowego się zdecydować i kiedy?”

Osoby, które są w sporze z bankiem, ubezpieczycielem, firmą pożyczkowa czy z innymi podmiotami rynku finansowego, mogą zwrócić się o wsparcie do Rzecznika Finansowego. Możliwości jest wiele, jednak najwięcej wniosków dotyczy przeprowadzenia dwóch postępowań – interwencyjnego lub polubownego. Występując do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o postępowania interwencyjne lub polubowne warto mieć świadomość różnic w między tymi trybami.  

Webinarium jest dedykowane profesjonalistom, pracującym w obrębie rynku finansowego.

Dowiedz się więcej.

30 sierpnia – „Ubezpieczenia szkolne dzieci i młodzieży”.

Masz dziecko w wieku szkolnym? Zadbaj o jego ubezpieczenie! To co oferuje umowa ubezpieczenia przygotowana przez ubezpieczyciela na zapytanie szkoły nie musi być tym, czego rodzice poszukują dla swojego dziecka. Warto więc wiedzieć, czym jest i co właściwie powinno zawierać ubezpieczenie NNW. Mając tę wiedzę, będzie nam łatwiej sprawdzić, jaki jest zakres ochrony w danej ofercie umowy ubezpieczenia naszego dziecka i czy jest ona dostosowana do naszych potrzeb.

Dowiedz się więcej.

5 sierpnia – „Kredyt konsumencki. Spłata kredytu przed terminem.

Wcześniejsza spłata kredytu – czy i na jakich warunkach jest możliwa? Podczas webinarium nasza ekspertka Paulina Tronowska, radca prawny w Wydziale Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, zapoznała uczestników z Ustawą o kredycie konsumenckim, a w szczególności z uprawnieniami konsumenta do spłaty całości lub części kredytu.

Dowiedz się więcej.

30 lipca – „Nowe przepisy ruchu drogowego a ubezpieczenia”

20 maja i 1 czerwca br. weszły w życie zmiany w prawie o ruchu drogowym, które dotyczą m.in. przepisów o hulajnogach elektrycznych, zakazu korzystania przez przechodniów ze smartfonów, obowiązku ustępowania przez kierowców pierwszeństwa także pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych. Nowe przepisy będą miały wpływ na ustalenie odpowiedzialności cywilnej w powstaniu szkody czy wypadku, ponieważ w określonych warunkach ubezpieczyciele mogą obniżać odszkodowania, powołując się na to, że poszkodowany swoim zachowaniem przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody.

Podczas webinarium nasz ekspert, Rafał Rakowski, specjalista w Wydziale Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego, omówił najważniejsze zmiany w prawie o ruchu drogowym oraz wyjaśnił, jaki wpływ w praktyce mogą mieć nowe przepisy na ustalanie odpowiedzialności cywilnej uczestniczących w zdarzeniu drogowym i tym samym na wysokość wypłacanych odszkodowań. 

Dowiedz się więcej.

22 lipca – „Ubezpieczenie assistance  – przydatne nie tylko w wakacje.”

Problemy z samochodem mogą uprzykrzyć rodzinny wakacyjny wyjazd, a – w przypadku awarii za granicą – mocno nadwyrężyć rodzinny budżet. Dlatego warto mieć ubezpieczenie assistance komunikacyjnego i to nie tylko w czasie wakacji. Większości z nas ubezpieczenie kojarzy się z pomocą drogową, która pomoże nam w razie wypadku lub awarii samochodu na trasie. Tymczasem to tylko część z usług na jakie może liczyć kierowca i pasażerowie w razie problemów z autem.

Mając już takie ubezpieczenie trzeba pamiętać, że jesteśmy zobligowani do podejmowania określonych działań w momencie zdarzenia. O czym należy pamiętać? Jak działa takie ubezpieczenie?

Dowiedz się więcej.

30 czerwca – „Interwencja czy polubowne – które postępowanie Rzecznika Finansowego wybrać?”.

Osoby, które są w sporze z bankiem, ubezpieczycielem, firmą pożyczkowa czy z innymi podmiotami rynku finansowego, mogą zwrócić się o wsparcie do Rzecznika Finansowego. Możliwości jest wiele, jednak najwięcej wniosków dotyczy przeprowadzenia dwóch postępowań – interwencyjnego lub polubownego. Występując do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o postępowania interwencyjne lub polubowne, warto mieć świadomość różnic między tymi trybami.  

Dowiedz się więcej.

23 czerwca – „Ubezpieczenia podróżne w czasie pandemii”.

Planujesz urlop? Koniecznie dowiedz się jakie powinieneś mieć ubezpieczenie!

Przed nami kolejne wakacje z koronawirusem w tle. Pandemia spowodowała, że wyjeżdżając na wakacje częściej myślimy, jak ubezpieczyć się na wypadek choroby czy konieczności odwołania podróży. Pytanie tylko, czy to w ogóle możliwe? Jeśli tak to na jakich zasadach?

Dowiedz się więcej.

20 kwietnia – „Rola Rzecznika Finansowego w rozwiązywaniu sporów na rynku finansowym”.

Polubowne metody rozwiązywania sporów to wciąż niedoceniany przez konsumentów sposób eliminowania konfliktów powstałych na drodze prawnej w obszarze szeroko pojętych usług finansowych. Tymczasem w dobie ograniczeń wynikających z sytuacji epidemicznej, a także dużego obciążenia sądów, polubowne rozwiązanie sporu może być zdecydowanie lepszą alternatywą dla kosztownego i długotrwałego sporu sądowego.

Dowiedz się więcej.

13 kwietnia- “Poradnik spadkodawcy, czyli jak uporządkować sprawy finansowe na wypadek śmierci.”

Jeszcze kilka lat temu, po śmierci człowieka wystarczyło zajrzeć do szuflady, żeby zorientować się, co zostawił on swoim bliskim. W dobie usług finansowych przez Internet nie jest to już takie proste i nie zawsze bliscy wiedzą, w którym banku zmarły miał rachunek, a uprawnieni z umowy ubezpieczenia nie zawsze wiedzą o istnieniu polisy. Zwykle prawem spadkowym ludzie interesują się dopiero, gdy jest już za późno na podjęcie stosownych działań, a w trosce o bliskich warto nie tylko spisać testament, ale też zostawić informacje o oszczędnościach, inwestycjach i polisach.

Dowiedz się więcej.

18 marca- “Finanse po śmierci członka rodziny.”

Do Rzecznika Finansowego trafia coraz więcej pytań dotyczących finansów po śmierci członka rodziny. Dotyczą one na przykład dostępu do środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, podziału środków zgromadzonych w OFE czy odpowiedzialności spadkobierców za długi spadkowe. W prezentowanym webinarium ekspert wyjaśnił między innymi: czy śmierć spadkodawcy oznacza rozwiązanie rachunku bankowego, jak uzyskać dostęp do informacji o rachunku bankowego zmarłego czy też jakie są zasady dziedziczenia środków znajdujących się na rachunku bankowym.

Dowiedz się więcej.

3 marca – “Z konta zniknęły pieniądze? Co zrobić, by je odzyskać.”

Logujesz się na swoim internetowym koncie bankowym i widzisz, że nie ma na nim pieniędzy, bo ktoś zlecił serię przelewów na nieznane Ci konta? Dostajesz SMS o dokonaniu płatności Twoją kartą, podczas gdy masz ją cały czas w swoim portfelu? To może oznaczać, że ktoś dokonał tzw. nieautoryzowanej transakcji. W większości takich przypadków pieniądze powinny wrócić na Twoje konto nie później niż kolejnego dnia roboczego od zgłoszenia tego faktu do banku. Niestety część banków wciąż nie przestrzega prawa w tym zakresie.

Dowiedz się więcej.

2020

26 listopada – “Sposób na darmowe konto, czyli podstawowy rachunek płatniczy.”

Rzecznik Finansowy przypomina o tanim podstawowym rachunku płatniczym (PRP), który banki w Polsce mają obowiązek oferować swoim klientom od sierpnia 2018 r. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z takiego rachunku? Z webinarium dowiesz się jakie są praktyczne aspekty dotyczące założenia i korzystania z podstawowego rachunku płatniczego (PRP).

Dowiedz się więcej.

18 listopada – “Regres ubezpieczeniowy, czyli kiedy zapłacimy za szkodę z własnej kieszeni.”

Zarysowałeś sąsiednie auto na parkingu przed blokiem lub centrum handlowym?
Poczekaj na właściciela lub zostaw za wycieraczką dane kontaktowe! Ubezpieczyciele konsekwentnie domagają się zwrotu wypłaconych odszkodowań za uszkodzone samochody, jeśli sprawca ucieknie z miejsca zdarzenia.

Dowiedz się więcej.

27 października – „Nieautoryzowana transakcja – co zrobić, gdy z konta zniknęły pieniądze?”

W ostatnich miesiącach Rzecznik Finansowy obserwuje wzrost liczby wniosków z prośbą o interwencję ws. nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Wnioski te stanowią aż 80% wszystkich skarg związanych z ustawą o usługach płatniczych! O tym jakie działania mogą podjąć konsumenci, którzy padli ofiarą nieautoryzowanej transakcji opowiadała ekspertka Paulina Krakowska, specjalistka w Wydziale Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.

Dowiedz się więcej.

14 października – „ABC ubezpieczeń szkolnych.”

Najbardziej popularną formą polisy ubezpieczeniowej dla uczniów jest ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Przygotowana przez ubezpieczyciela na zapytanie szkoły umowa NNW, nie musi być tym, czego rodzice poszukują dla swojego dziecka.Warto więc wiedzieć, czym jest NNW i co powinno zawierać to ubezpieczenie.

Dowiedz się więcej.

24 września – “Świadome pożyczanie – co warto wiedzieć przed podpisaniem umowy.”

Żyjemy w nowej rzeczywistości, w której produkty finansowe takie jak pożyczki są łatwiej dostępne, a Polacy chętnie z nich korzystają. Niestety wiele raportów finansowych wskazuje, że zadłużamy się coraz bardziej, a w konsekwencji pojawia się problem windykacji należności. Czy to oznacza, problemem jest sam fakt zbyt nieroztropnego zaciągania zobowiązań? Niekoniecznie. Istotne, by zawierać umowy finansowe świadomie.

Dowiedz się więcej.

23 lipca – “Bezpieczne wakacje – ubezpieczenia turystyczne w pigułce.”

Epidemia spowodowała, że wyjeżdżając na wakacje częściej myślimy jak ubezpieczyć się na wypadek choroby czy konieczności odwołania podróży. Pytanie tylko, czy to w ogóle możliwe? Jeśli tak to na jakich zasadach? Jak wybrać najlepsze w tej sytuacji ubezpieczenie?

Dowiedz się więcej.

2 lipca – “Odroczenie spłat rat kredytu – mity i fakty.”

Z materiałów dowiesz się, na czym polega odroczenie/zawieszenie spłaty rat kredytu oraz jak wygląda prawidłowa procedura i warunki udzielenia odroczenia. Ekspert wskazuje, na co starający się o odroczenie spłaty rat kredytu powinien zwrócić szczególną uwagę oraz co może on zrobić, gdy stwierdzi nieprawidłowości w procedurze lub wzorcu umowy odroczenia rat w swoim banku. Przedstawimy także, jakie rozwiązania w tym temacie wprowadza tarcza 4.0.

Dowiedz się więcej.